”Intohimo ei vaan riitä maksamaan arjen kuluja ja vuokraa” : Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä alalle jäämiseen ja sieltä poistumiseen
Koskinen, Selma; Tulonen, Viveka (2024)
Koskinen, Selma
Tulonen, Viveka
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065460
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on etsiä syitä varhaiskasvatuksen opettajan ammatista poistumiseen ja alalle jäämiseen tällä hetkellä alaa opiskelevien näkökulmien kautta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään tekijöitä, jotka ovat motivoineet opiskelijoita heidän lähtiessään opiskelemaan tämänhetkistä tutkintoaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto tutkimukseen on kerätty sähköisellä Forms -kyselylomakkeella. Kyselylomaketta jaettiin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden Facebook- ja Telegram-ryhmään, joiden kautta tavoitettiin kyselyyn vastaajat. Tutkimukseen osallistui 38 varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa, jotka suorittivat kandidaatinohjelmaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että tutkimukseen osallistuvista varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoista puolet poistuu alalta ja puolet työllistyy alalle tämänhetkisten näkemyksiensä mukaan. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä alalta poistumisesta yhdistää alan resurssit ja haasteet, työkokemus ja opintoihin liittyvät asiat. Näkemyksiin alalle jäämisestä opiskelijoita yhdisti ammattiin sitoutumisen ja vaikutushalun lisäksi myös työkokemus ja opinnot. Opiskelijoita motivoivia syitä hakeutua alalle opiskelemaan olivat intressit kasvatusalasta ja hyvästä työllisyystilanteesta. Myös se, että tutkinto toimisi varavaihtoehtona tai väylänä muille koulutuksille ja aiempi työkokemus varhaiskasvatuksen alalta nousivat vastauksissa alan koulutukseen hakeutumiselle.
Tulosten perusteella voidaan huomata, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemykset alalle jäämiseen ovat voimakkaasti jakautuneet. Näihin näkemyksiin johtaviin syihin on kiinnitettävä huomioita mietittäessä ratkaisuja vallitsevaan varhaiskasvatuksen opettajapulaan. Tulosten pohjalta suurimmaksi syyksi hakeutua alalle nousseet intressit eli työllistyminen, koulutus sekä oman mielenkiinnon yhdistäminen työntekoon luovat positiivisen kuvan alan tulevaisuuden näkökulmasta. Kuitenkin käyttäminen varhaiskasvatuksen opettajaopintoja varavaihtoehtona tai väylänä ei välttämättä tue alan ammattilaisten tarpeellisen määrän varmistamista, mikä korostaa tarvetta kiinnittää huomiota opiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen opinnoissa ja työelämässä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto tutkimukseen on kerätty sähköisellä Forms -kyselylomakkeella. Kyselylomaketta jaettiin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden Facebook- ja Telegram-ryhmään, joiden kautta tavoitettiin kyselyyn vastaajat. Tutkimukseen osallistui 38 varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa, jotka suorittivat kandidaatinohjelmaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että tutkimukseen osallistuvista varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoista puolet poistuu alalta ja puolet työllistyy alalle tämänhetkisten näkemyksiensä mukaan. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä alalta poistumisesta yhdistää alan resurssit ja haasteet, työkokemus ja opintoihin liittyvät asiat. Näkemyksiin alalle jäämisestä opiskelijoita yhdisti ammattiin sitoutumisen ja vaikutushalun lisäksi myös työkokemus ja opinnot. Opiskelijoita motivoivia syitä hakeutua alalle opiskelemaan olivat intressit kasvatusalasta ja hyvästä työllisyystilanteesta. Myös se, että tutkinto toimisi varavaihtoehtona tai väylänä muille koulutuksille ja aiempi työkokemus varhaiskasvatuksen alalta nousivat vastauksissa alan koulutukseen hakeutumiselle.
Tulosten perusteella voidaan huomata, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemykset alalle jäämiseen ovat voimakkaasti jakautuneet. Näihin näkemyksiin johtaviin syihin on kiinnitettävä huomioita mietittäessä ratkaisuja vallitsevaan varhaiskasvatuksen opettajapulaan. Tulosten pohjalta suurimmaksi syyksi hakeutua alalle nousseet intressit eli työllistyminen, koulutus sekä oman mielenkiinnon yhdistäminen työntekoon luovat positiivisen kuvan alan tulevaisuuden näkökulmasta. Kuitenkin käyttäminen varhaiskasvatuksen opettajaopintoja varavaihtoehtona tai väylänä ei välttämättä tue alan ammattilaisten tarpeellisen määrän varmistamista, mikä korostaa tarvetta kiinnittää huomiota opiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen opinnoissa ja työelämässä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]