Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tietoliikenneyrityksen onnistuminen konseptinvalinnassa

Niemi, Olli (2024)

 
Avaa tiedosto
NiemiOlli.pdf (795.2Kt)
Lataukset: 



Niemi, Olli
2024

Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065472
Tiivistelmä
Tietoliikenneala on erittäin kilpailtu, jonka seurauksena korostuu yritysten kyky toteuttaa standardoinnin vaatimukset sekä kehittää ja luoda uusia tuotteita ja palveluita paremmiksi. Asiakkaiden tarpeet ja mieltymykset kehittyvät jatkuvasti, mikä pakottaa yrityksiä reagoimaan kysynnän muutoksiin. Paremmilla innovaatioilla yritys pyrkii tyydyttämään asiakastarpeet ja samalla saavuttamaan kilpailuetua suhteessa muihin alalla toimiviin yrityksiin. Kilpailuetua, kyvykkäillä tuotteilla, ei kuitenkaan pysty saavuttamaan ilman asianmukaista tuotekehitysprosessia. Optimaalisen konseptivaihtoehdon valitseminen on yritykselle tärkein, mutta myös haastavin vaihe tuotekehityksessä. Tämän työn tarkoituksena on keskittyä tutkimaan, kuinka tietoliikenneyritys pystyy onnistumaan konseptinvalinnassa paremmin hyödyntämällä valintakriteerejä ja -menetelmiä.

Työ toteutetaan kirjallisuuskatsauksena. Aluksi esitellään tuotekehitys ja sen vaiheet yleisellä tasolla, jonka jälkeen syvennytään konseptointiin osana tuotekehitystä. Tässä yhteydessä tarkastellaan, mikä konseptoinnin tarkoitus on yritykselle ja mistä vaiheista se koostuu. Seuraavaksi tutustutaan kirjallisuudessa esiintyviin konseptinvalintakriteereihin ja -menetelmiin. Lopuksi tarkastellaan millaiset tekijät ohjaavat konseptinvalintaa tietoliikennealalla sekä arvioidaan löydettyjä valintamenetelmiä asiakasvaatimusten, joustavuuden ja helppokäyttöisyyden perusteella.

Tutkimuksen perusteella tietoliikenneyritykset arvioivat konseptivaihtoehtojaan asiakasvaatimusten ja - hyödyn perusteella. Lisäksi konseptin soveltuminen yrityksen strategiaan ja resursseihin on keskeinen arviointikohde. Konseptinvalintaan käytettävä valintamenetelmä on myös tärkeässä asemassa, koska eri menetelmät soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Konseptinvalintamenetelmien avulla yritykset pystyvät lisäämään luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä valintaprosessiin sekä käyttämään valintakriteerejä systemaattisesti osana konseptien arviointia. Tutkimus osoittaa matriisipohjaisten valintamenetelmien olevan soveltuvimpia asiakasvaatimusten ja helppokäyttöisyyden puolesta, kun taas epävarmuuden sisällyttävät menetelmät ovat joustavimpia.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste