Development and Application of Oxidation Flow Reactors in Engine Exhaust Studies
Simonen, Pauli (2024)
Simonen, Pauli
Tampere University
2024
Tekniikan ja luonnontieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2024-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3476-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3476-5
Tiivistelmä
Polttomoottoreiden päästöt sisältävät aerosolihiukkasia, jotka vaikuttavat ilmanlaatuun ja ilmastoon. Osa kaasumaisista päästöistä tuottaa sekundääriaerosolia, eli ne reagoivat ilmakehän hapettimien kanssa ja tuottavat hiukkasmassaa aikajaksossa, joka kestää tunneista päiviin. Ajoneuvopäästöjen ilmakehävaikutusten pienentämiseksi tulisi huomioida sekundäärimassan muodostumispotentiaali, koska nykyaikaisten ajoneuvojen primääriset päästöt ovat jo hyvin matalat. Sekundääriaerosolin muodostumispotentiaalin mittaus ei kuitenkaan ole yhtä suoraviivaista kuin primääripäästöjen mittaus.
Tämä väitöskirja keskittyy hapetusreaktoreihin, joiden avulla voidaan mitata polttomoottorien sekundääriaerosolin muodostumispotentiaalia. Kirjan ensimmäinen osa koskee hapetusreaktorien kehitystä, karakterisaatiota ja mittaus- sekä data-analyysimenetelmiä päästömittauksissa. Toisessa osassa hyödynnetään hapetusreaktoria sekä tehtyjä karakterisaatioita ja tutkitaan, miten ajo-olosuhteet, pakokaasun jälkikäsittely sekä polttoaine vaikuttavat sekundääriaerosolin muodostumispotentiaaliin.
Hapetusreaktorin karakterisointi on tarpeellista koska reaktorin ominaisuudet vaikuttavat sekä mittausten suunnitteluun että mittausten jälkeiseen datankäsittelyyn. Reaktorin vasteen karakterisointi muuttuviin kaasupitoisuuksiin on erityisen tärkeää muuttuvissa ajosykleissä, joissa mitattu sekundääriaerosoli täytyy kohdistaa pakokaasun muutoksiin.
Tämän väitöskirjan kokeet osoittivat, että orgaanisen sekundääriaerosolin (SOAn) muodostumista voi vähentää vaihtamalla polttoainetta tai lisäämällä pakokaasun jälkikäsittelyä. Merkittävin ajo-olosuhteiden vaikutus SOAn muodostumiseen liittyi moottorin ja jälkikäsittelyn lämpötilaan, mutta myös muutoksia SOAn muodostumisessa esimerkiksi kiihdytysten ja vakionopeuden välillä havaittiin.
Tämä väitöskirja keskittyy hapetusreaktoreihin, joiden avulla voidaan mitata polttomoottorien sekundääriaerosolin muodostumispotentiaalia. Kirjan ensimmäinen osa koskee hapetusreaktorien kehitystä, karakterisaatiota ja mittaus- sekä data-analyysimenetelmiä päästömittauksissa. Toisessa osassa hyödynnetään hapetusreaktoria sekä tehtyjä karakterisaatioita ja tutkitaan, miten ajo-olosuhteet, pakokaasun jälkikäsittely sekä polttoaine vaikuttavat sekundääriaerosolin muodostumispotentiaaliin.
Hapetusreaktorin karakterisointi on tarpeellista koska reaktorin ominaisuudet vaikuttavat sekä mittausten suunnitteluun että mittausten jälkeiseen datankäsittelyyn. Reaktorin vasteen karakterisointi muuttuviin kaasupitoisuuksiin on erityisen tärkeää muuttuvissa ajosykleissä, joissa mitattu sekundääriaerosoli täytyy kohdistaa pakokaasun muutoksiin.
Tämän väitöskirjan kokeet osoittivat, että orgaanisen sekundääriaerosolin (SOAn) muodostumista voi vähentää vaihtamalla polttoainetta tai lisäämällä pakokaasun jälkikäsittelyä. Merkittävin ajo-olosuhteiden vaikutus SOAn muodostumiseen liittyi moottorin ja jälkikäsittelyn lämpötilaan, mutta myös muutoksia SOAn muodostumisessa esimerkiksi kiihdytysten ja vakionopeuden välillä havaittiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5022]