”Vir sum”: Pyhimykset transmaskuliinisuuden malleina keskiajan Euroopassa
Korppineva, Ida (2024)
Korppineva, Ida
2024
Historian maisteriohjelma - Master's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405065368
Tiivistelmä
Pro gradussa tutkitaan keskiajan kirjoittajien tapaa luoda malleja transmaskuliinisuudelle, sen sanoittamiselle ja ymmärtämiselle kirjoitettaessa AFAD (Assigned Female at Death) -pyhimyksistä. Tutkimuksen tarkoitus on ulottaa transsukupuolisten ihmisten historian tutkimusta keskiajalle, valottaa keskiajan sukupuolikäsityksiä ja lisätä tietoa transsukupuolisten ihmisten historiasta suomen kielellä. Pro gradussa haetaan vastausta kysymykseen, tarjosiko AFAD-pyhimysten representaatio esikuvia ja samastumisen malleja keskiajan transmaskuliiniselle maallikolle selvittämällä, miten AFAD-pyhimyksiä ja heidän sukupuoltaan kuvattiin läntisessä kristikunnassa laajalle levinneissä keskiaikaisissa ihmekokoelmissa ja miten kansankielille kääntäminen mahdollisesti vaikutti sukupuolen esittämiseen ja siten tarinan esikuvallisuuteen. Lopuksi sidon tutkielman Suomeen lyhyellä katsauksella siihen, oliko Ruotsin ja Ruotsin itämaan alueella muualla Euroopassa tunnettujen AFAD-pyhimysten kultteja.
Pro gradussa analysoitiin elämänsä miehinä eläneiden, mutta kuolemassaan naisiksi määriteltyjen pyhimysten legendoja. Lähteenä käytettiin kahta keskiajalla laajalle levinnyttä exemplakokoelmaa, Dialogus Miraculorumia ja Legenda Aureaa, sekä Legenda Aurean keskiaikaista englanninnosta The Golden Legendia. Tekstejä analysoitiin kvalitatiivisena lähilukuna kriittisen diskurssianalyysin menetelmin emotionaalisten yhteisöiden sekä eletyn uskon teoreettista taustaa vasten. Kokemuksen historia ja transtutkimus toimivat kaksoisroolissa sekä menetelminä, että teoreettisena taustana.
Analyysi osoittaa, että keskiajan kirjoittajat toivat kielen sukupuolittuneisuutta hyväksi käyttämällä esiin onnistunutta transmaskuliinisuutta kirjoittaessaan AFAD-pyhimyksistä. The Golden Legendin analyysi osoittaa transmaskuliinisuuden tulevan esiin myös kansankielisissä käännöksissä. Pyhimyslegendojen sanoma katoaa, jos pyhimyksen maskuliinisuus häivytetään. Suomesta löytyy toisen lähdeteoksen, Legenda Aurean fragmentteja.
Tutkimuksen perustella voidaan päätellä pyhimyslegendojen tarjonneen keskiajalla samastuttavia esikuvia sekä yhteisöllisen mallin transmaskuliinisuuden ymmärtämiseen ja sanoittamiseen. Teosten suosittuuden perusteella mallien voidaan todeta tulleen Euroopassa laajasti tunnetuiksi ja hyväksytyiksi Suomea myöten.
Pro gradussa analysoitiin elämänsä miehinä eläneiden, mutta kuolemassaan naisiksi määriteltyjen pyhimysten legendoja. Lähteenä käytettiin kahta keskiajalla laajalle levinnyttä exemplakokoelmaa, Dialogus Miraculorumia ja Legenda Aureaa, sekä Legenda Aurean keskiaikaista englanninnosta The Golden Legendia. Tekstejä analysoitiin kvalitatiivisena lähilukuna kriittisen diskurssianalyysin menetelmin emotionaalisten yhteisöiden sekä eletyn uskon teoreettista taustaa vasten. Kokemuksen historia ja transtutkimus toimivat kaksoisroolissa sekä menetelminä, että teoreettisena taustana.
Analyysi osoittaa, että keskiajan kirjoittajat toivat kielen sukupuolittuneisuutta hyväksi käyttämällä esiin onnistunutta transmaskuliinisuutta kirjoittaessaan AFAD-pyhimyksistä. The Golden Legendin analyysi osoittaa transmaskuliinisuuden tulevan esiin myös kansankielisissä käännöksissä. Pyhimyslegendojen sanoma katoaa, jos pyhimyksen maskuliinisuus häivytetään. Suomesta löytyy toisen lähdeteoksen, Legenda Aurean fragmentteja.
Tutkimuksen perustella voidaan päätellä pyhimyslegendojen tarjonneen keskiajalla samastuttavia esikuvia sekä yhteisöllisen mallin transmaskuliinisuuden ymmärtämiseen ja sanoittamiseen. Teosten suosittuuden perusteella mallien voidaan todeta tulleen Euroopassa laajasti tunnetuiksi ja hyväksytyiksi Suomea myöten.