Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tunnekeskeinen palvelumuotoilu : tunneperäisen muotoilun ja kansei-suunnittelun yhdistävä palvelumuotoiluprosessi

Askeli, Ella (2024)

 
Avaa tiedosto
AskeliElla.pdf (754.6Kt)
Lataukset: 



Askeli, Ella
2024

Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405045298
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on suoritettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy tunnekeskeisen palvelumuotoilun kehittämiseen hyödyntäen metodeja ja teoriaa kansei-suunnittelun sekä tunneperäisen muotoilun parista. Palvelumuotoilu on ihmiskeskeinen, yhteistoiminnallinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka keskittyy olemassa olevien palveluiden parantamiseen sekä uusien palveluiden kehittämiseen. Palvelumuotoilun tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa palveluita, jotka ovat hyödyllisiä, käytännöllisiä ja kiinnostavia käyttäjän näkökulmasta sekä tehokkaita, toimivia ja erilaisia palveluntarjoajan kannalta. Se on strateginen lähestymistapa, joka auttaa palveluntarjoajia kehittämään selkeän strategisen aseman tarjoamiinsa palveluihin nähden. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi tutkimuksessa esitetään sekä kansei-suunnittelun että tunneperäisen muotoilun implementointia palvelumuotoilun prosessin osaksi. Kansei-suunnittelu ja tunneperäinen muotoilu ovat molemmat tunnekeskeisiä muotoilumetodeja, joita palvelumuotoilija voisi hypoteettisesti käyttää identifioidakseen paremmin asiakkaiden tarpeet ja toiveet.

Koska asiakaskokemus on olennainen osa palvelun muotoilua ja sen lopputulosta, pyritään tutkimuksessa tarkastelemaan myös mahdollisia asiakaskokemuksen muutoksia tunnekeskeisyyden yhteydessä. Asiakkaan näkökulmasta asiakaskokemuksen voidaan nähdä muodostuvan asiakaspolun kautta. Asiakkaan kokemus on dynaaminen prosessi, johon kuuluu niin aika sekä toiminta ennen ostosta, ostoksen aikana sekä ostoksen jälkeen.

Tutkimuksen tuloksissa huomataan, että tunnekeskeisyys voi vaikuttaa muun muassa asiakkaan tavoitteiden toteutumiseen sekä palvelun arvonluontiin. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena myös huomataan, että kansei-suunnittelua on jo aikaisemmin hyödynnetty onnistuneesti palvelumuotoilun yhteydessä. Tunneperäisen muotoilun periaatteita on aikaisemmin sovellettu ainoastaan asiakkaan ja yrityksen emotionaalisen siteen luomisessa. Erityisesti kansei-suunnitteluun liitettävä tunteiden kvantifiointi voisi mahdollisesti tukea palvelumuotoilua etsittäessä palvelulle olennaisimpia elementtejä. Tämän lisäksi tunneperäisen muotoilun ymmärrys tunteiden psykologisesta synnystä voisi potentiaalisesti tukea muotoilijoiden käsitystä siitä, miten palvelun eri elementit herättävät reaktioita ihmisten aivoissa ja sitä, kuinka asiakkaat arvioivat käyttämäänsä palvelua.

Täten tulokset osoittavat, että tunnekeskeisyydellä on paikka palvelumuotoilun parissa ja tunnekeskeisyydellä on potentiaalia myös asiakaskokemuksen parantamisessa. Jotta potentiaalia voitaisiin tutkia lisää, tulisi tulevien tutkimusten keskittyä implementoimaan kansei-suunnittelua ja erityisesti tunneperäistä muotoilua uusiin palvelumuotoilun konteksteihin.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste