Ympäristökannusteet johdon palkitsemisjärjestelmissä
Kivirinne, Tuomas (2024)
Kivirinne, Tuomas
2024
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405045292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405045292
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuumittareiden sisällyttäminen johdon palkitsemisjärjestelmiin on nopeasti lisääntyvä ja suhteellisen tuore käytäntö yrityksissä. Sääntely ja sidosryhmiltä tulevat paineet ovat lisänneet vastuullisuuden merkitystä yritysten liiketoiminnassa ja tämä näkyy myös palkitsemisessa. Kirjallisuuden perusteella vastuullisuusmittareita on viime vuosina sidottu yhä enemmän johdon kannustimiin, mutta suoraan ympäristöön keskittyvistä kannusteista on vähemmän tietoa. Ympäristöriskit hallitsevat kärkisijoja globaalisti merkittävimpien riskien listalla, ja yritykset ovat merkittävässä asemassa ympäristöongelmien ratkaisemisessa.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella johdon palkitsemisen ja ympäristövastuun yhteyttä ja ympäristökannusteiden käytössä tapahtunutta kehitystä Suomessa. Globaalien ympäristöongelmien myötä ympäristövastuu on ajankohtainen teema, jonka parissa yritykset joutuvat enenevissä määrin työskentelemään. Moni yritys onkin lisännyt esimerkiksi hiilineutraaliustavoitteita omiin strategioihinsa. Palkitseminen on keskeinen tapa ohjata johtoa halutun päämäärän suuntaisesti ja kannusteita käytetään johdon palkitsemisessa strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tästä syystä on oleellista tutkia, miten ympäristö näkyy johdon palkitsemisessa.
Tutkielmassa johdon palkitsemisen kehitystä tarkastellaan institutionaalisten paineiden kautta. Tarkasteluun käytetään DiMaggion ja Powellin (1983) institutionaalisen isomorfismin viitekehystä, jossa organisaatioiden muutosta selitetään pakottavilla, jäljittelevillä ja normatiivisilla paineilla sekä teorialla organisaatioissa tapahtuvasta irtikytkennästä eli muodollisen rakenteen ja todellisen toiminnan erottamisesta. Yritysten toimintaympäristössä monet tahot aiheuttavat paineita vastuullisempaan toimintaan. Kirjallisuudessa havaitaan, että erityisesti omistajat ovat viime aikoina alkaneet kiinnittää huomiota vastuullisuuteen omistamissaan yrityksissä. Myös esimerkiksi asiakkaat, lainsäädäntö ja kilpailijoiden toiminta lisäävät yritysten vastuullisuuspaineita.
Tutkielman aineisto koostuu CDP:n kyselyaineistosta sekä yritysten palkitsemisraporteista. CDP:n aineistossa tarkasteltiin yritysten vastauksia kysymykseen niiden ilmastokannusteiden käytöstä. Palkitsemisraporteista tutkittiin toimitusjohtajien ympäristöön perustuvien kannustinten käytössä tapahtunutta kehitystä. Tuloksena havaittiin, että ympäristökannusteiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina ja erityisesti toimitusjohtajien palkitsemisessa ympäristökannusteet oli otettu viime vuosina käyttöön kaikilla tutkituilla yhtiöillä. Ympäristökannusteiden lisääntymiseen voidaan katsoa vaikuttaneen monenlaiset institutionaaliset paineet, keskeisimpänä omistajilta tulevat paineet. Johtopäätöksissä pohditaan myös ympäristökannusteiden todellista vaikuttavuutta johdon toimintaan, kun huomioidaan niiden painoarvot kokonaispalkitsemisessa.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella johdon palkitsemisen ja ympäristövastuun yhteyttä ja ympäristökannusteiden käytössä tapahtunutta kehitystä Suomessa. Globaalien ympäristöongelmien myötä ympäristövastuu on ajankohtainen teema, jonka parissa yritykset joutuvat enenevissä määrin työskentelemään. Moni yritys onkin lisännyt esimerkiksi hiilineutraaliustavoitteita omiin strategioihinsa. Palkitseminen on keskeinen tapa ohjata johtoa halutun päämäärän suuntaisesti ja kannusteita käytetään johdon palkitsemisessa strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tästä syystä on oleellista tutkia, miten ympäristö näkyy johdon palkitsemisessa.
Tutkielmassa johdon palkitsemisen kehitystä tarkastellaan institutionaalisten paineiden kautta. Tarkasteluun käytetään DiMaggion ja Powellin (1983) institutionaalisen isomorfismin viitekehystä, jossa organisaatioiden muutosta selitetään pakottavilla, jäljittelevillä ja normatiivisilla paineilla sekä teorialla organisaatioissa tapahtuvasta irtikytkennästä eli muodollisen rakenteen ja todellisen toiminnan erottamisesta. Yritysten toimintaympäristössä monet tahot aiheuttavat paineita vastuullisempaan toimintaan. Kirjallisuudessa havaitaan, että erityisesti omistajat ovat viime aikoina alkaneet kiinnittää huomiota vastuullisuuteen omistamissaan yrityksissä. Myös esimerkiksi asiakkaat, lainsäädäntö ja kilpailijoiden toiminta lisäävät yritysten vastuullisuuspaineita.
Tutkielman aineisto koostuu CDP:n kyselyaineistosta sekä yritysten palkitsemisraporteista. CDP:n aineistossa tarkasteltiin yritysten vastauksia kysymykseen niiden ilmastokannusteiden käytöstä. Palkitsemisraporteista tutkittiin toimitusjohtajien ympäristöön perustuvien kannustinten käytössä tapahtunutta kehitystä. Tuloksena havaittiin, että ympäristökannusteiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina ja erityisesti toimitusjohtajien palkitsemisessa ympäristökannusteet oli otettu viime vuosina käyttöön kaikilla tutkituilla yhtiöillä. Ympäristökannusteiden lisääntymiseen voidaan katsoa vaikuttaneen monenlaiset institutionaaliset paineet, keskeisimpänä omistajilta tulevat paineet. Johtopäätöksissä pohditaan myös ympäristökannusteiden todellista vaikuttavuutta johdon toimintaan, kun huomioidaan niiden painoarvot kokonaispalkitsemisessa.