Zwischen Anerkennung und Objektifizierung: Das Frauenbild in der deutschsprachigen Popmusik im Jahr 2023
Ronkainen, Sanni (2024)
Ronkainen, Sanni
2024
Saksan kielen, kulttuurin ja kääntämisen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in German Language, Culture and Translation
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405035271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405035271
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan naiskuvaa ja feminismiä saksankielisessä pop-musiikissa vuonna 2023. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: Siihen, miten naiskuva rakentuu kyseisen vuoden popmusiikkikappaleissa, ja toiseksi siihen, millaisia kielivaikutteita käytetään naisten esittämiseen ja feminististen viestien välittämiseen. Kielivaikutteisiin kuuluvat muun muassa sanavalinnat, kielikuvat, kuvailevat ilmaisut sekä tiettyjen teemojen ja arvojen korostus. Esimerkkinä joissain kappaleissa naisia esitettiin vahvoina ja itsenäisinä käyttämällä voimakkaita adjektiiveja, kuten "vapaa". Lisäksi käytettiin kielikuvia ja vertauksia, jotka korostivat naisten voimaantumista ja itsenäisyyttä, kuten "Siihen et tarvitse miestä, tarvitset vain itsesi." ("Dafür brauchst du kein'n Mann, dafür brauchst du nur dich") ja "Teen itse itselleni töitä" ("Hustel für mich selbst").
Aineistona työssä käytettiin kahdentoista saksankielisen popmusiikkikappaleen sanoituksia, jotka valittiin vuoden 2023 Top 100 -singlelistalta. Analyysimenetelminä hyödynnettiin diskurssianalyysia, runoanalyysia ja feminististä lähestymistapaa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että popmusiikissa esiintyy kaksi merkittävää tapaa kuvata naisia: perinteinen, usein miesnäkökulmasta hallittu tapa esittää naiset passiivisina kohteina sekä feministinen, jossa naisia kuvataan itsenäisinä ja vahvoina toimijoina.
Feministisissä kappaleissa korostettiin tasa-arvon, moninaisuuden ja itserakkauden merkitystä. Nämä kappaleet rohkaisivat naisia kyseenalaistamaan perinteisiä sukupuolirooleja ja toimivat näin tärkeinä foorumeina feminististen viestien välittämisessä popmusiikin kautta. Johtopäätöksenä todettiin, että vaikka kappaleet tarjosivat monipuolisen kuvan naisista ja heidän rooleistaan niin positiivisessa kuin negatiivisessa valossa, voi popmusiikki toimia tehokkaana välineenä feminististen viestien välittämisessä. Jatkossa olisikin mielenkiintoista verrata sitä, kuinka paljon naiskuvan esittäminen on muuttunut eri vuosikymmenien aikana. In dieser Bachelorarbeit wurde das Frauenbild und der Feminismus in der deutschsprachigen Popmusik des Jahres 2023 untersucht. Die Forschung konzentrierte sich auf die Beantwortung zweier Forschungsfragen: Erstens, wie das Bild von Frauen in der Popmusik dieses Jahres konstruiert wird, und zweitens, welche sprachlichen Mittel verwendet werden, um Frauen darzustellen und feministische Botschaften zu vermitteln. Zu diesen sprachlichen Einflüssen gehörten unter anderem Wortwahl, Metaphern, beschreibende Ausdrücke sowie Hervorhebungen bestimmter Themen und Werte. Zum Beispiel wurden Frauen als stark und unabhängig dargestellt, indem starke Adjektive wie "frei" verwendet wurden. Darüber hinaus wurden Metaphern und Vergleiche verwendet, die Selbständigkeit und Un-abhängigkeit von Frauen betonten, wie "Dafür brauchst du kein'n Mann, dafür brauchst du nur dich" und "Hustel für mich selbst".
Das Material bestand aus den Texten von zwölf deutschsprachigen Popmusiktiteln, die aus den Top 100-Singlecharts des Jahres 2023 ausgewählt wurden. Als Analysemethoden wurden Diskursanalyse, Gedichtanalyse und feministischer Ansatz verwendet. Die Ergebnisse der Studie zeigten, dass in der Popmusik zwei wesentliche Wege existieren, um Frauen zu porträtieren: einen traditionellen Ansatz, der Frauen oft als passive Objekte darstellt, oft aus männlicher Perspektive, sowie feministische Lieder, in denen Frauen als unabhängige und starke Akteurinnen dargestellt werden.
In feministischen Liedern wurde die Bedeutung von Gleichberechtigung, Vielfalt und Selbstliebe betont. Diese Lieder ermutigten Frauen, traditionelle Geschlechterrollen zu hinterfragen, und fungierten als wichtige Foren für die Vermittlung feministischer Botschaften durch Popmusik. Als Schlussfolgerung wurde festgestellt, dass obwohl die Lieder ein vielschichtiges Bild von Frauen und ihren Rollen sowohl positiv als auch negativ präsentierten, Popmusik ein effektives Mittel sein kann, um feministische Botschaften zu verbreiten. Es wäre interessant, in Zukunft zu untersuchen, wie sich die Darstellung von Frauen im Laufe der Jahrzehnte verändert hat.
Aineistona työssä käytettiin kahdentoista saksankielisen popmusiikkikappaleen sanoituksia, jotka valittiin vuoden 2023 Top 100 -singlelistalta. Analyysimenetelminä hyödynnettiin diskurssianalyysia, runoanalyysia ja feminististä lähestymistapaa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että popmusiikissa esiintyy kaksi merkittävää tapaa kuvata naisia: perinteinen, usein miesnäkökulmasta hallittu tapa esittää naiset passiivisina kohteina sekä feministinen, jossa naisia kuvataan itsenäisinä ja vahvoina toimijoina.
Feministisissä kappaleissa korostettiin tasa-arvon, moninaisuuden ja itserakkauden merkitystä. Nämä kappaleet rohkaisivat naisia kyseenalaistamaan perinteisiä sukupuolirooleja ja toimivat näin tärkeinä foorumeina feminististen viestien välittämisessä popmusiikin kautta. Johtopäätöksenä todettiin, että vaikka kappaleet tarjosivat monipuolisen kuvan naisista ja heidän rooleistaan niin positiivisessa kuin negatiivisessa valossa, voi popmusiikki toimia tehokkaana välineenä feminististen viestien välittämisessä. Jatkossa olisikin mielenkiintoista verrata sitä, kuinka paljon naiskuvan esittäminen on muuttunut eri vuosikymmenien aikana.
Das Material bestand aus den Texten von zwölf deutschsprachigen Popmusiktiteln, die aus den Top 100-Singlecharts des Jahres 2023 ausgewählt wurden. Als Analysemethoden wurden Diskursanalyse, Gedichtanalyse und feministischer Ansatz verwendet. Die Ergebnisse der Studie zeigten, dass in der Popmusik zwei wesentliche Wege existieren, um Frauen zu porträtieren: einen traditionellen Ansatz, der Frauen oft als passive Objekte darstellt, oft aus männlicher Perspektive, sowie feministische Lieder, in denen Frauen als unabhängige und starke Akteurinnen dargestellt werden.
In feministischen Liedern wurde die Bedeutung von Gleichberechtigung, Vielfalt und Selbstliebe betont. Diese Lieder ermutigten Frauen, traditionelle Geschlechterrollen zu hinterfragen, und fungierten als wichtige Foren für die Vermittlung feministischer Botschaften durch Popmusik. Als Schlussfolgerung wurde festgestellt, dass obwohl die Lieder ein vielschichtiges Bild von Frauen und ihren Rollen sowohl positiv als auch negativ präsentierten, Popmusik ein effektives Mittel sein kann, um feministische Botschaften zu verbreiten. Es wäre interessant, in Zukunft zu untersuchen, wie sich die Darstellung von Frauen im Laufe der Jahrzehnte verändert hat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]