Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ensimmäinen opettaja jonka koin uskovan minuun": Pedagogisen rakkauden ilmeneminen entisten oppilaiden opettajamuistoissa

Sulonen, Sini (2024)

 
Avaa tiedosto
SulonenSini.pdf (778.8Kt)
Lataukset: 



Sulonen, Sini
2024

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405035255
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia opettajan pedagogisen rakkauden ilmenemistä oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa tutkittiin opettajamuistoja, joista pyrittiin löytämään kirjallisuudesta esiin tulleita ilmenemistapoja pedagogiselle rakkaudelle. Pedagogisella rakkaudella tarkoitetaan opettajan osoittamaa läheisyyttä ja kunnioittavaa asennetta oppilasta kohtaan. Pedagogiselle rakkaudelle merkittäviä käsitteitä ovat dialogisuus, oppimisilmapiiri, sekä opettajan ja oppilaan välinen pedagoginen suhde.
Tutkimus on laadullinen ja aineiston analysointiin on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkielman aineistona toimi Aila-tietoarkiston ”Merkittävimmät opettajamuistot” -kirjoitusaineisto, joka on kerätty vuonna 2020. Aineisto koostuu 32 kirjoituksesta, joissa kirjoittajat ovat kertoneet merkittävistä opettajamuistoistaan. Tutkielman analysointivaiheessa kirjoitukset jaettiin myönteisiin ja kielteisiin muistoihin, jotta päästiin tarkastelemaan pedagogiselle rakkaudelle ja sen puutteelle ominaisia ilmenemistapoja toisistaan erillisinä kategorioina. Aineiston myönteiset kertomukset ilmensivät pedagogista rakkautta, kun taas kielteiset muistot kuvastivat rakkauden puutetta.
Pedagogisen rakkauden ilmenemistavoiksi nousi neljä teemaa: opettajapersoonallisuus, oppimisilmapiiri ja opetus, oppilaan kohtaaminen ja vuorovaikutus, sekä auktoriteetti ja rajojen asettaminen. Pedagogisen rakkauden puutteesta ilmeni viisi teemaa: opettajapersoonallisuus ja arvomaailma, vallan väärinkäyttö, kurinpidollisten toimien ennakoimattomuus, oppimisilmapiiri sekä vuorovaikutus.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajan ilmentämällä pedagogisella rakkaudella on merkittävä vaikutus luokassa vallitsevaan oppimisilmapiiriin ja oppilaan muistojen myönteisyyteen. Pedagoginen rakkaus ilmeni oppilaille aitona läsnäolona, kannustavana opetuksena ja turvallisena auktoriteettina. Rakkauden puute näkyi opettajan epäoikeudenmukaisuutena, oppilaiden suosimisena sekä oppilaiden asettamisena julkisen nöyryytyksen kohteeksi
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9203]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste