Allergisen lapsen koulutie : luokanopettajien kokemuksia oppilaiden allergioista koulumaailmassa
Tarvainen, Tiina (2024)
Tarvainen, Tiina
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405035230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405035230
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten luokanopettajien työssään kohtaamia kokemuksia kouluikäisten lasten allergioihin liittyen. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka oppilaiden allergiat vaikuttivat luokanopettajan työhön peruskoulun arjessa. Lisäksi tarkoituksena oli eritellä, millaisia keinoja opettajilla on selviytyä oppilaiden allergioiden tuomista haasteista työssään. Kouluikäisten lasten allergioihin kytkeytyvien teemojen tutkiminen on ajankohtaista ja perusteltua, sillä lasten allergiat ovat viime vuosina lisääntyneet voimakkaasti ja siten näkyvät entistä enemmän myös kouluissa. Lisäksi pitkäaikaissairaiden, kuten allergisten lasten, koulunkäyntiin liittyviä teemoja on tutkittu Suomessa toistaiseksi verrattain vähän.
Tutkimusaiheen teoreettinen käsittely toteutettiin tarkastelemalla lasten allergioiden, koulun roolin ja opettajan ammatin välisiä suhteita kirjallisuuden, lainsäädännön sekä aikaisempien tutkimusten kautta. Koska tutkimuksen kohteena oli luokanopettajien kokemukset, tutkimussuuntaukseksi valikoitui laadullinen tutkimusote. Aineisto kerättiin sähköisellä Microsoft Forms -kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake jaettiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -nimisessä ryhmässä marraskuussa 2022. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teemoittelun keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden allergiat näkyvät koulupäivän aikana hyvin monenlaisissa tilanteissa vaikuttaen monin tavoin luokanopettajan työhön. Allergioihin liittyvät kysymykset nousivat esille muun muassa ruokailuissa, oppitunneilla ja välituntitilanteissa. Aineiston perusteella tutkittavilla oli vaihteleva määrä valmiuksia allergisen oppilaan kanssa toimimista varten. Lisäksi monet vastaajista kokivat koulun toimintatapojen vakiintumattomuuden allergioihin liittyen sekä informaation riittämättömyyden tuovan kuormitusta luokanopettajan työhön. Tuloksista selvisi, että vastaajat olivat saaneet vaihtelevan määrän tukea allergisen oppilaan kanssa pärjäämiseksi. Osa vastaajista toivoi lisää tukea allergisten lasten kanssa koulussa toimimisen tueksi. Lisätukea kaivattiin selkeiden toimintaohjeiden, informaation katkeamattoman kulkemisen varmistamisen sekä lisäresurssien muodossa.
Tutkimusaiheen teoreettinen käsittely toteutettiin tarkastelemalla lasten allergioiden, koulun roolin ja opettajan ammatin välisiä suhteita kirjallisuuden, lainsäädännön sekä aikaisempien tutkimusten kautta. Koska tutkimuksen kohteena oli luokanopettajien kokemukset, tutkimussuuntaukseksi valikoitui laadullinen tutkimusote. Aineisto kerättiin sähköisellä Microsoft Forms -kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselylomake jaettiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -nimisessä ryhmässä marraskuussa 2022. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teemoittelun keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden allergiat näkyvät koulupäivän aikana hyvin monenlaisissa tilanteissa vaikuttaen monin tavoin luokanopettajan työhön. Allergioihin liittyvät kysymykset nousivat esille muun muassa ruokailuissa, oppitunneilla ja välituntitilanteissa. Aineiston perusteella tutkittavilla oli vaihteleva määrä valmiuksia allergisen oppilaan kanssa toimimista varten. Lisäksi monet vastaajista kokivat koulun toimintatapojen vakiintumattomuuden allergioihin liittyen sekä informaation riittämättömyyden tuovan kuormitusta luokanopettajan työhön. Tuloksista selvisi, että vastaajat olivat saaneet vaihtelevan määrän tukea allergisen oppilaan kanssa pärjäämiseksi. Osa vastaajista toivoi lisää tukea allergisten lasten kanssa koulussa toimimisen tueksi. Lisätukea kaivattiin selkeiden toimintaohjeiden, informaation katkeamattoman kulkemisen varmistamisen sekä lisäresurssien muodossa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]