Rakentamassa esteetöntä oppimista : opettajien näkökulmia inklusiivisista koulutiloista
Lang, Lotta (2024)
Lang, Lotta
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025190
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma tarkastelee inklusiivisia oppimisympäristöjä peruskoulujen opettajien näkökulmasta, keskittyen erityisesti fyysisiin oppimisympäristöihin ja koulutiloihin. Tutkimus pohjautuu sekalaisiin menetelmiin (mixed methods), yhdistäen kvalitatiivista ja kvantitatiivisia lähestymistapoja. Tutkimuskysymykset keskittyvät siihen, miten opettajat kokevat inklusiivisen kouluympäristön, opettajien rooliin näiden ympäristöjen kehittämisessä, ja peruskoulujen nykytilanteeseen inklusiivisuuden näkökulmasta. Aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 101 peruskoulun opettajaa. Tulokset osoittavat, että opettajat ovat keskeisessä asemassa inklusiivisten oppimisympäristön luojina ja korostavat jatkuvan koulutuksen ja resurssien merkitystä inklusiivisen opetuksen toteuttamisessa.
Tutkimus on tehty yhteistyössä Suomen Oppimaisema Oy:n kanssa ja tutkimusta voidaan hyödyntää heidän Yleissivistävän koulutuksen (perusopetuksen ja lukion) oppimisympäristöjen nykytilaselvityksessä 2023-2024. This Master’s thesis examines inclusive learning environments from the perspective of primary school teachers, with special focus on physical learning environments and school facilities. The study utilizes a mixed methods approach, combining qualitative and quantitative methodologies. The research questions focus on how teachers perceive the inclusive school environment, the role of teachers in developing these environments, and the current state on inclusivity in primary schools.
Data collection was conducted through a survey, which was responded to by 101 primary school teachers. The results demonstrate that teachers play a central role as creators of inclusive learning environments ang highlight the importance of ongoing training and recourses for implementing inclusive education.
This research was conducted in collaboration with Suomen Oppimaisema Oy and can be utilized in their Current State Analysis of Educational Environments for General Education (primary and secondary education) for 2023-2024 (Yleissivistävän koulutuksen (perusopetuksen ja lukion) oppiympäristöjen nykytilaselvityksessä 2023-2024).
Tutkimus on tehty yhteistyössä Suomen Oppimaisema Oy:n kanssa ja tutkimusta voidaan hyödyntää heidän Yleissivistävän koulutuksen (perusopetuksen ja lukion) oppimisympäristöjen nykytilaselvityksessä 2023-2024.
Data collection was conducted through a survey, which was responded to by 101 primary school teachers. The results demonstrate that teachers play a central role as creators of inclusive learning environments ang highlight the importance of ongoing training and recourses for implementing inclusive education.
This research was conducted in collaboration with Suomen Oppimaisema Oy and can be utilized in their Current State Analysis of Educational Environments for General Education (primary and secondary education) for 2023-2024 (Yleissivistävän koulutuksen (perusopetuksen ja lukion) oppiympäristöjen nykytilaselvityksessä 2023-2024).