Lemmikkieläinten pakollisen rekisteröinnin oikeudelliset vaikutukset : Eläinten oikeudellisen aseman muutokset koirien ja kissojen pakollisen rekisteröinnin seurauksena
Koivurinne, Iida (2024)
Koivurinne, Iida
2024
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025182
Tiivistelmä
Eläinten oikeudellinen asema Suomessa on monin paikoin monitulkintainen. Vaikka eläimet nähdään oikeuden silmissä esineinä, on lainsäädännössä säännelty niitä kohtaan myös suojeluvelvoitteita. Eläinten oikeuksia on säädetty niin kansainvälisellä kuin kansallisella tasolla. Lisäksi sääntely vaihtelee eläinlajikohtaisesti. Eläinten oikeuksia on ajettu yhteiskunnassa eteenpäin muun muassa aktivismin ja poliittisen keskustelun kautta vedoten eläinten moraalisiin oikeuksiin.
Koirien pakollinen rekisteröinti Ruokaviraston hallinnoimaan viranomaisrekisteriin alkoi vuonna 2023 maa-ja metsätalousministeriön säädettyä asetuksen koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä (1/2021). Lemmikkikissojen viranomaisrekisterinä toimivaa kissarekisteriä on kaavailtu vuodelle 2026, johon liittyy myös tuore EU-komission asetusluonnos koirien ja kissojen rekisteröinnistä ja jäljitettävyydestä (COM/2023/769 final). Uuteen eläinten hyvinvointilakiin (693/2023) on lisätty koirien ja kissojen myynti-ilmoituksia koskevia säännöksiä, joilla on pyritty ehkäisemään eläimiin kohdistuvaa pentutehtailua.
Tutkimuksessa on pyritty selvittämään millaisia oikeudellisia vaikutuksia koirien ja kissojen pakollisesta rekisteröinnistä on havaittavissa, ja voiko oikeudellisen aseman muutoksista tehdä johtopäätöksiä mahdollisen oikeussubjektiviteetin kehittymisestä. Tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti uusien rekisteröintikäytäntöjen eläinten oikeudellista asemaa vahvistavia elementtejä sekä sitä, voidaanko oikeudellisen aseman mahdollisista parannuksista muodostua eläimille oikeussubjektille kuuluvia oikeuksia.
Tutkimuksessa on käytetty lainopin sekä oikeusfilosofian metodeja. Lainopin avulla tutkimuksessa on pyritty systematisoimaan uuden lainsäädännön sisältöä erityisesti koiria ja kissoja koskevan sääntelyn suhteen. Oikeusfilosofisella menetelmällä on analysoitu tutkimuksessa lainsäädännöllisten seikkojen vaikutuksia eläinten moraalisen arvon kehittymiseen sekä mahdollisen oikeussubjektiviteetin kehittymiseen. Tutkimuksessa on hyödynnetty normatiivisen oikeusfilosofian menetelmää, jossa on analysoitu oikeusjärjestelmän ja moraalin välistä suhdetta.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että koirien ja kissojen pakollisella rekisteröinnillä voidaan vaikuttaa niiden hyvinvointiin eläinten jäljitettävyyden ja valvonnan kautta. Juridisesta näkökulmasta koirien ja kissojen oikeudellinen asema on kuitenkin pakollisen rekisteröinnin seurauksena parantunut erityisesti muihin eläimiin verrattuna, johon on vaikuttanut myös koirien ja kissojen arvostus moraalisella tasolla sekä niiden asema perheenjäseninä. Viranomaisrekisteriin kuulumisen voidaan katsoa olevan osa julkista hallintotoimintaa, jolloin myös rekisteriin kuuluvat koirat nauttivat nykyisellään niille kuuluvista oikeuksista. Tämä haastaa nykyistä oikeussubjektin määritelmää, jonka seurauksena oikeussubjektin määritelmää tulisi tarkastella uudelleen vastaamaan nykyistä tilannetta erityisesti eläinoikeuden alalla.
Koirien pakollinen rekisteröinti Ruokaviraston hallinnoimaan viranomaisrekisteriin alkoi vuonna 2023 maa-ja metsätalousministeriön säädettyä asetuksen koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä (1/2021). Lemmikkikissojen viranomaisrekisterinä toimivaa kissarekisteriä on kaavailtu vuodelle 2026, johon liittyy myös tuore EU-komission asetusluonnos koirien ja kissojen rekisteröinnistä ja jäljitettävyydestä (COM/2023/769 final). Uuteen eläinten hyvinvointilakiin (693/2023) on lisätty koirien ja kissojen myynti-ilmoituksia koskevia säännöksiä, joilla on pyritty ehkäisemään eläimiin kohdistuvaa pentutehtailua.
Tutkimuksessa on pyritty selvittämään millaisia oikeudellisia vaikutuksia koirien ja kissojen pakollisesta rekisteröinnistä on havaittavissa, ja voiko oikeudellisen aseman muutoksista tehdä johtopäätöksiä mahdollisen oikeussubjektiviteetin kehittymisestä. Tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti uusien rekisteröintikäytäntöjen eläinten oikeudellista asemaa vahvistavia elementtejä sekä sitä, voidaanko oikeudellisen aseman mahdollisista parannuksista muodostua eläimille oikeussubjektille kuuluvia oikeuksia.
Tutkimuksessa on käytetty lainopin sekä oikeusfilosofian metodeja. Lainopin avulla tutkimuksessa on pyritty systematisoimaan uuden lainsäädännön sisältöä erityisesti koiria ja kissoja koskevan sääntelyn suhteen. Oikeusfilosofisella menetelmällä on analysoitu tutkimuksessa lainsäädännöllisten seikkojen vaikutuksia eläinten moraalisen arvon kehittymiseen sekä mahdollisen oikeussubjektiviteetin kehittymiseen. Tutkimuksessa on hyödynnetty normatiivisen oikeusfilosofian menetelmää, jossa on analysoitu oikeusjärjestelmän ja moraalin välistä suhdetta.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että koirien ja kissojen pakollisella rekisteröinnillä voidaan vaikuttaa niiden hyvinvointiin eläinten jäljitettävyyden ja valvonnan kautta. Juridisesta näkökulmasta koirien ja kissojen oikeudellinen asema on kuitenkin pakollisen rekisteröinnin seurauksena parantunut erityisesti muihin eläimiin verrattuna, johon on vaikuttanut myös koirien ja kissojen arvostus moraalisella tasolla sekä niiden asema perheenjäseninä. Viranomaisrekisteriin kuulumisen voidaan katsoa olevan osa julkista hallintotoimintaa, jolloin myös rekisteriin kuuluvat koirat nauttivat nykyisellään niille kuuluvista oikeuksista. Tämä haastaa nykyistä oikeussubjektin määritelmää, jonka seurauksena oikeussubjektin määritelmää tulisi tarkastella uudelleen vastaamaan nykyistä tilannetta erityisesti eläinoikeuden alalla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9203]