Sukupuolten esittäminen kuudennen luokan oppikirjoissa
Äijälä, Liisa (2024)
Äijälä, Liisa
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025178
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään laadullisen sisällönanalyysin avulla, miten sukupuolia esitetään kuudennen luokan oppikirjojen kuvissa ja teksteissä. Tutkimustehtävää tarkastellaan kahdella eri tavalla: millainen oppikirjojen tekstien ja kuvien sukupuolijakauma on, sekä millaisten tekstuaalisten ja kuvallisten keinojen kautta sukupuolia esitetään. Tutkimuksen aineisto koostui yhteensä kuudesta oppikirjasta, jotka on suunnattu kuudennen luokan opetukseen. Kaksi niistä ovat suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjoja sekä neljä matematiikan oppikirjoja.
Teoriataustassa perehdytään sukupuoleen, sukupuolitietoiseen opetukseen ja oppikirjoihin opetuksessa. Aiempi tutkimus osoittaa kansainvälisesti yhtenäisen feminiinisten hahmojen aliedustuksen oppikirjojen sukupuolijakaumissa. Maskuliiniset hahmot esitetään aktiivisina, kun feminiiniset stereotyyppisesti esimerkiksi kotitöissä. Tulokset-luku esittelee analyysin tulokset kuudennen luokan oppikirjojen sukupuolijakaumista ja sukupuolten esittämisen keinoista. Tulokset osoittavat, että maskuliinisia ilmauksia on enemmän kuin feminiinisiä, ja sukupuolittavat ilmaukset ovat näkyvästi läsnä sekä teksteissä että kuvissa. Muut tai epäselvät hahmot ovat sivuosissa oppikirjoissa.
Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että ne ovat yhteneväisiä aiemman tutkimuksen kanssa. Muutosta ei siis ole tapahtunut. Sukupuolitietoisuuteen ja tasa-arvoon pyrkivä peruskoulu ei ole opetusaineistojen osalta pystynyt täyttämään vaatimusta opetusaineistojen tasa-arvoisuudesta. Jatkossa on tarvetta kiinnittää entistä tarkemmin huomiota siihen, miten sukupuolia esitetään opetusaineistoissa.
Teoriataustassa perehdytään sukupuoleen, sukupuolitietoiseen opetukseen ja oppikirjoihin opetuksessa. Aiempi tutkimus osoittaa kansainvälisesti yhtenäisen feminiinisten hahmojen aliedustuksen oppikirjojen sukupuolijakaumissa. Maskuliiniset hahmot esitetään aktiivisina, kun feminiiniset stereotyyppisesti esimerkiksi kotitöissä. Tulokset-luku esittelee analyysin tulokset kuudennen luokan oppikirjojen sukupuolijakaumista ja sukupuolten esittämisen keinoista. Tulokset osoittavat, että maskuliinisia ilmauksia on enemmän kuin feminiinisiä, ja sukupuolittavat ilmaukset ovat näkyvästi läsnä sekä teksteissä että kuvissa. Muut tai epäselvät hahmot ovat sivuosissa oppikirjoissa.
Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että ne ovat yhteneväisiä aiemman tutkimuksen kanssa. Muutosta ei siis ole tapahtunut. Sukupuolitietoisuuteen ja tasa-arvoon pyrkivä peruskoulu ei ole opetusaineistojen osalta pystynyt täyttämään vaatimusta opetusaineistojen tasa-arvoisuudesta. Jatkossa on tarvetta kiinnittää entistä tarkemmin huomiota siihen, miten sukupuolia esitetään opetusaineistoissa.