Kestävyysraportoinnin varmentaminen ja rajoitettu varmuustaso
Sarajärvi, Oona (2024)
Sarajärvi, Oona
2024
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Programme in Auditing and Evaluation
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202405025136
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on määrittää kestävyysraportoinnin varmentamista kansallisessa lainsäädännössä. Kestävyysraportoinnin varmentaminen säädettiin pakolliseksi CSRD:llä, jonka sääntelyn myötä kestävyysraportointiyritykset tulevat julkaisemaan ensimmäiset kestävyysraporttinsa tilikaudelta 2024. Kestävyysraportointitarkastajan on varmennettava yrityksen kestävyysraportointi rajoitetun varmuuden antavana toimeksiantona. CSRD:n kansallisen voimaansaattamisen jälkeistä laintilaa tarkastellaan tässä tutkielmassa kestävyysraportoinnin varmentamisen näkökulmasta. Tutkielman metodi on lainopillinen, sillä tutkielmassa tarkastellaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Tutkielmalla vastataan päätutkimuskysymykseen siitä, mitä tarkoitetaan voimassa olevan sääntelyn perusteella kestävyysraportoinnin varmentamisella. Päätutkimuskysymykseen vastaamiseksi on tärkeää määrittää kestävyysraportoinnin sisältöä eli varmennuksen kohdetta, kestävyysraportoinnin soveltamisalaa, kestävyysraportointistandardeja ja kestävyysraportoinnin varmennusstandardeja. Kestävyysraportoinnin varmentamisen määrittelemiseksi tarkastellaan kestävyysraportointitarkastajaa koskevaa sääntelyä sekä rakennetaan ymmärrys kestävyysraportoinnin viitekehyksestä tarkastelemalla myös yritysvastuullisuutta, kestävyysraportointia edeltävän EU:n lainsäädännön kehitystä sekä kestävyysraportoinnin varmentamisen merkitystä yrityksen sidosryhmille.
Tutkielman alatutkimuskysymyksillä vastataan siihen, mitä tarkoitetaan kestävyysraportoinnin varmentamisessa rajoitetulla varmuustasolla ja mitkä ovat kestävyysraportoinnin varmentamisen rajoitetun varmuustason ja lakisääteisen tilintarkastuksen kohtuullisen varmuustason väliset eroavaisuudet. CSRD:n mukaan kestävyysraportoinnin varmentaminen suoritetaan rajoitetun varmuuden tasolla, joka eroaa lakisääteisessä tilintarkastuksessa sovellettavasta kohtuullisesta varmuustasosta. Kestävyysraportoinnin rajoitetun varmuustason määrittämiseksi tarkastellaan tilintarkastuksessakin sovellettavaa olennaisuuden käsitettä. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan mahdollisuutta siirtyä kestävyysraportoinnin varmentamisessa rajoitetusta varmuudesta kohtuulliseen varmuuteen.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että kestävyysraportoinnin varmentamisessa kestävyysraportointitarkastaja hyvää varmennustapaa ja varmennusstandardeja noudattaen suorittaa rajoitetun varmuuden antavia varmennustoimenpiteitä muodostaakseen johtopäätöksen siitä, ettei ole havainnut mitään seikkaa, jonka perusteella voitaisiin päätellä, että kestävyysraportointi olisi oleellisesti virheellinen. Kestävyysraportointitarkastaja esittää kestävyysraportoinnin varmentamista koskevan johtopäätöksensä kestävyysraportoinnin varmennuskertomuksessa. Kestävyysraportoinnin varmentamisessa rajoitetulla varmuustasolla tullaan soveltamaan tutkielman perusteella ISAE 3000 -standardia ja tulevaa ISSA 5000 -standardia.
Rajoitetun varmuuden voidaan tutkielman perusteella päätellä olevan huomattavasti alhaisempi varmuustaso kuin kohtuullinen varmuus, minkä seurauksena kestävyysraportoinnin varmentamisen johtopäätös on negatiivisen varauman sisältävä. Rajoitetun varmuuden tasolla suoritettavat varmennustoimenpiteet ovat rajoitetumpia kuin kohtuullisella varmuustasolla suoritettavat toimenpiteet. Kestävyysraportoinnin varmentamisen rajoitetun varmuustason ja tilintarkastuksen kohtuullisen varmuustason eroavaisuudet liittyvät varmuustasoon, varmennuksen kohteeseen, varmentajaan, olennaisuuteen, suoritettavien varmennustoimenpiteiden luonteeseen ja laajuuteen, raportin johtopäätökseen sekä varmennuskustannuksiin.
Tutkielmalla vastataan päätutkimuskysymykseen siitä, mitä tarkoitetaan voimassa olevan sääntelyn perusteella kestävyysraportoinnin varmentamisella. Päätutkimuskysymykseen vastaamiseksi on tärkeää määrittää kestävyysraportoinnin sisältöä eli varmennuksen kohdetta, kestävyysraportoinnin soveltamisalaa, kestävyysraportointistandardeja ja kestävyysraportoinnin varmennusstandardeja. Kestävyysraportoinnin varmentamisen määrittelemiseksi tarkastellaan kestävyysraportointitarkastajaa koskevaa sääntelyä sekä rakennetaan ymmärrys kestävyysraportoinnin viitekehyksestä tarkastelemalla myös yritysvastuullisuutta, kestävyysraportointia edeltävän EU:n lainsäädännön kehitystä sekä kestävyysraportoinnin varmentamisen merkitystä yrityksen sidosryhmille.
Tutkielman alatutkimuskysymyksillä vastataan siihen, mitä tarkoitetaan kestävyysraportoinnin varmentamisessa rajoitetulla varmuustasolla ja mitkä ovat kestävyysraportoinnin varmentamisen rajoitetun varmuustason ja lakisääteisen tilintarkastuksen kohtuullisen varmuustason väliset eroavaisuudet. CSRD:n mukaan kestävyysraportoinnin varmentaminen suoritetaan rajoitetun varmuuden tasolla, joka eroaa lakisääteisessä tilintarkastuksessa sovellettavasta kohtuullisesta varmuustasosta. Kestävyysraportoinnin rajoitetun varmuustason määrittämiseksi tarkastellaan tilintarkastuksessakin sovellettavaa olennaisuuden käsitettä. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan mahdollisuutta siirtyä kestävyysraportoinnin varmentamisessa rajoitetusta varmuudesta kohtuulliseen varmuuteen.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että kestävyysraportoinnin varmentamisessa kestävyysraportointitarkastaja hyvää varmennustapaa ja varmennusstandardeja noudattaen suorittaa rajoitetun varmuuden antavia varmennustoimenpiteitä muodostaakseen johtopäätöksen siitä, ettei ole havainnut mitään seikkaa, jonka perusteella voitaisiin päätellä, että kestävyysraportointi olisi oleellisesti virheellinen. Kestävyysraportointitarkastaja esittää kestävyysraportoinnin varmentamista koskevan johtopäätöksensä kestävyysraportoinnin varmennuskertomuksessa. Kestävyysraportoinnin varmentamisessa rajoitetulla varmuustasolla tullaan soveltamaan tutkielman perusteella ISAE 3000 -standardia ja tulevaa ISSA 5000 -standardia.
Rajoitetun varmuuden voidaan tutkielman perusteella päätellä olevan huomattavasti alhaisempi varmuustaso kuin kohtuullinen varmuus, minkä seurauksena kestävyysraportoinnin varmentamisen johtopäätös on negatiivisen varauman sisältävä. Rajoitetun varmuuden tasolla suoritettavat varmennustoimenpiteet ovat rajoitetumpia kuin kohtuullisella varmuustasolla suoritettavat toimenpiteet. Kestävyysraportoinnin varmentamisen rajoitetun varmuustason ja tilintarkastuksen kohtuullisen varmuustason eroavaisuudet liittyvät varmuustasoon, varmennuksen kohteeseen, varmentajaan, olennaisuuteen, suoritettavien varmennustoimenpiteiden luonteeseen ja laajuuteen, raportin johtopäätökseen sekä varmennuskustannuksiin.