Sujuvan lukutaidon rakennuspalikat luokanopettajakoulutuksessa: Lukemisen vaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen saatu anti neljässä suomenkielisessä luokanopettajakoulutuksessa
Soini, Maiju (2024)
Soini, Maiju
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294807
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla selvitettiin millaisia valmiuksia luokanopettajan tutkinto-ohjelmien kirjoitetut opetussuunnitelmat antavat lukivaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen. Tutkimus tarkasteli sisällönanalyysin keinoin Helsingin, Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen tutkinto-ohjelmien kirjoitettuja opetussuunnitelmia.
Tutkimus perustui ymmärrykselle, että lukivaikeudella on oppimisvaikeutena laaja vaikutus opiskeluun sekä koulu-uraan etenemiseen. Vaikeudet lukemisessa, kirjoittamisessa ja luetunymmärtämisessä voidaan havaita jo varhaisessa kielenkehityksessä. Aiemmat tutkimukset ovat todenneet, että vaikeuksien ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää ymmärtää lasten kielenkehityksen vaiheita ja tukitarpeita. Tämän vuoksi opettajankoulutuksen kirjoitettujen opetussuunnitelmien tutkiminen nousi tämän tutkimuksen keskiöön.
Tutkimus tarkasteli yliopistojen kirjoitettuja opetussuunnitelmia. Kirjoitetun opetussuunnitelma voidaan sen yksinkertaisessa määritelmässä nähdä olevan koulutuksen tavoitteet ja sisällöt kirjoitetussa muodossa. Kirjoitetun opetussuunnitelman rinnalla on olemassa myös toteutettu ja koettu opetussuunnitelma, jotka kuvaavat kuinka opettaja tulkitsee ja toteuttaa kirjoitettua opetussuunnitelmaa, ja millaiseksi opiskelijat kokevat opetussuunnitelman opetuksen perusteella. Tässä tutkimuksessa käytettiin aineistona vain kirjoitettuja opetussuunnitelmia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tutkimalla opetussuunnitelmia sekä tyypittelemällä niistä löytyneitä tutkimuksen kannalta merkityksellisisä teemoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Helsingin ja Turun luokanopettajakoulutuksen sisällöt luovat selkeän kokonaisuuden, joka rakentaa luokanopettajaopiskelijoiden kompetenssia lukivaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen. Analyysin avulla opetussuunnitelmista nousi esille kolme teemaa: opettajan eettinen vastuu, pedagoginen vuorovaikutus ja lukemaan opettaminen. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijoiden lukivaikeuksien tunnistamisen ja tukemisen kompetenssi rakentui opintojen aikana näiden teemojen varaan. Tutkimus loi ymmärrystä luokanopettajaopintojen eroavaisuuksista oppimisvaikeuksien ja erityisesti lukivaikeuksien opetuksesta eri tutkinto-ohjelmien välillä.
Tutkimus perustui ymmärrykselle, että lukivaikeudella on oppimisvaikeutena laaja vaikutus opiskeluun sekä koulu-uraan etenemiseen. Vaikeudet lukemisessa, kirjoittamisessa ja luetunymmärtämisessä voidaan havaita jo varhaisessa kielenkehityksessä. Aiemmat tutkimukset ovat todenneet, että vaikeuksien ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää ymmärtää lasten kielenkehityksen vaiheita ja tukitarpeita. Tämän vuoksi opettajankoulutuksen kirjoitettujen opetussuunnitelmien tutkiminen nousi tämän tutkimuksen keskiöön.
Tutkimus tarkasteli yliopistojen kirjoitettuja opetussuunnitelmia. Kirjoitetun opetussuunnitelma voidaan sen yksinkertaisessa määritelmässä nähdä olevan koulutuksen tavoitteet ja sisällöt kirjoitetussa muodossa. Kirjoitetun opetussuunnitelman rinnalla on olemassa myös toteutettu ja koettu opetussuunnitelma, jotka kuvaavat kuinka opettaja tulkitsee ja toteuttaa kirjoitettua opetussuunnitelmaa, ja millaiseksi opiskelijat kokevat opetussuunnitelman opetuksen perusteella. Tässä tutkimuksessa käytettiin aineistona vain kirjoitettuja opetussuunnitelmia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tutkimalla opetussuunnitelmia sekä tyypittelemällä niistä löytyneitä tutkimuksen kannalta merkityksellisisä teemoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Helsingin ja Turun luokanopettajakoulutuksen sisällöt luovat selkeän kokonaisuuden, joka rakentaa luokanopettajaopiskelijoiden kompetenssia lukivaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen. Analyysin avulla opetussuunnitelmista nousi esille kolme teemaa: opettajan eettinen vastuu, pedagoginen vuorovaikutus ja lukemaan opettaminen. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijoiden lukivaikeuksien tunnistamisen ja tukemisen kompetenssi rakentui opintojen aikana näiden teemojen varaan. Tutkimus loi ymmärrystä luokanopettajaopintojen eroavaisuuksista oppimisvaikeuksien ja erityisesti lukivaikeuksien opetuksesta eri tutkinto-ohjelmien välillä.