Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sujuvan lukutaidon rakennuspalikat luokanopettajakoulutuksessa: Lukemisen vaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen saatu anti neljässä suomenkielisessä luokanopettajakoulutuksessa

Soini, Maiju (2024)

 
Avaa tiedosto
SoiniMaiju.pdf (937.4Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Soini, Maiju
2024

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294807
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla selvitettiin millaisia valmiuksia luokanopettajan tutkinto-ohjelmien kirjoitetut opetussuunnitelmat antavat lukivaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen. Tutkimus tarkasteli sisällönanalyysin keinoin Helsingin, Tampereen, Turun ja Jyväskylän yliopistojen tutkinto-ohjelmien kirjoitettuja opetussuunnitelmia.
Tutkimus perustui ymmärrykselle, että lukivaikeudella on oppimisvaikeutena laaja vaikutus opiskeluun sekä koulu-uraan etenemiseen. Vaikeudet lukemisessa, kirjoittamisessa ja luetunymmärtämisessä voidaan havaita jo varhaisessa kielenkehityksessä. Aiemmat tutkimukset ovat todenneet, että vaikeuksien ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää ymmärtää lasten kielenkehityksen vaiheita ja tukitarpeita. Tämän vuoksi opettajankoulutuksen kirjoitettujen opetussuunnitelmien tutkiminen nousi tämän tutkimuksen keskiöön.
Tutkimus tarkasteli yliopistojen kirjoitettuja opetussuunnitelmia. Kirjoitetun opetussuunnitelma voidaan sen yksinkertaisessa määritelmässä nähdä olevan koulutuksen tavoitteet ja sisällöt kirjoitetussa muodossa. Kirjoitetun opetussuunnitelman rinnalla on olemassa myös toteutettu ja koettu opetussuunnitelma, jotka kuvaavat kuinka opettaja tulkitsee ja toteuttaa kirjoitettua opetussuunnitelmaa, ja millaiseksi opiskelijat kokevat opetussuunnitelman opetuksen perusteella. Tässä tutkimuksessa käytettiin aineistona vain kirjoitettuja opetussuunnitelmia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin tutkimalla opetussuunnitelmia sekä tyypittelemällä niistä löytyneitä tutkimuksen kannalta merkityksellisisä teemoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Helsingin ja Turun luokanopettajakoulutuksen sisällöt luovat selkeän kokonaisuuden, joka rakentaa luokanopettajaopiskelijoiden kompetenssia lukivaikeuksien tunnistamiseen ja tukemiseen. Analyysin avulla opetussuunnitelmista nousi esille kolme teemaa: opettajan eettinen vastuu, pedagoginen vuorovaikutus ja lukemaan opettaminen. Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijoiden lukivaikeuksien tunnistamisen ja tukemisen kompetenssi rakentui opintojen aikana näiden teemojen varaan. Tutkimus loi ymmärrystä luokanopettajaopintojen eroavaisuuksista oppimisvaikeuksien ja erityisesti lukivaikeuksien opetuksesta eri tutkinto-ohjelmien välillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3606]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste