Oppikirja identiteetin rakentajana : Katsaus sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuteen 4.–6. luokan ympäristöopin oppikirjoissa
Sohlman, Aino (2024)
Sohlman, Aino
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294855
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkitaan, millä tavoin sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta käsitellään nykyisen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) aikana julkaistuissa 4.–6. luokan ympäristöopin oppikirjoissa. Seksuaalikasvatus on osa ympäristöopin oppiainetta ja sen toteuttamista ohjaavat niin kansainväliset, kansalliset kuin paikalliset asiakirjat. Tässä tutkimuksessa sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan sukupuolen yksilöllistä ilmenemistä fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. Seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudella taas tarkoitetaan erilaisia seksuaalisia suuntautumisia, mukaan lukien seksuaalivähemmistöt- ja enemmistön. Seksuaalista suuntautumista ja sukupuolen moninaisuutta tarkastellaan osana identiteettiä ja sen rakentumista. Tätä arvioidaan suhteessa oppikirjaan ja oppikirjan merkitykseen seksuaalikasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin viittä eri oppikirjasarjaa neljältä kustantajalta. Tutkimusotteena käytettiin laadullisen tutkimuksen teoriaohjaavaa aineistonanalyysia. Oppikirjatutkimuksen luonteen vuoksi aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysin avulla aineistosta pyritään tuottamaan yhtenäinen ja selkeä sanallinen kuvaus, jonka pohjalta voidaan tehdä perusteltuja tulkintoja.
Tulokset osoittavat, että kaikissa tutkimukseen käytetyissä oppikirjasarjoissa ei käsitellä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen ollenkaan. Niiden oppikirjojen, jotka sisältävät tutkimuksen teemoja, sisällöt jaettiin sisällönanalyysin tuloksena kahteen pääteemaan: sukupuolen moninaisuuden ilmeneminen sekä seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden ilmeneminen. Keskeinen tapa, jolla moninaisuutta esitetään, on käsitteiden määrittely. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vuoden 2024 opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä alkavassa oppikirjojen kehitysprosessissa.
Tutkimusaineistona tutkimuksessa käytettiin viittä eri oppikirjasarjaa neljältä kustantajalta. Tutkimusotteena käytettiin laadullisen tutkimuksen teoriaohjaavaa aineistonanalyysia. Oppikirjatutkimuksen luonteen vuoksi aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysin avulla aineistosta pyritään tuottamaan yhtenäinen ja selkeä sanallinen kuvaus, jonka pohjalta voidaan tehdä perusteltuja tulkintoja.
Tulokset osoittavat, että kaikissa tutkimukseen käytetyissä oppikirjasarjoissa ei käsitellä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen ollenkaan. Niiden oppikirjojen, jotka sisältävät tutkimuksen teemoja, sisällöt jaettiin sisällönanalyysin tuloksena kahteen pääteemaan: sukupuolen moninaisuuden ilmeneminen sekä seksuaalisen suuntautumisen moninaisuuden ilmeneminen. Keskeinen tapa, jolla moninaisuutta esitetään, on käsitteiden määrittely. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vuoden 2024 opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä alkavassa oppikirjojen kehitysprosessissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]