Opiskelijoiden mielikuvat YTHS:stä ja sen tarjoamasta hoitosuhteesta
Mustonen, Johanna (2024)
Mustonen, Johanna
2024
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294841
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa kartoitan ja analysoin opiskelijoiden mielikuvia Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiöstä eli YTHS:stä. Keskityn erityisesti hoitosuhteeseen, eli terveydenhoidon ammattilaisen ja potilaan suhteeseen. Painotan mielikuvia kokemusten sijaan, koska ne ovat jääneet aiemmassa tutkimustyössä vähälle huomiolle, mutta voivat vaikuttaa silti potilaan asenteeseen hoitoa kohtaan ja jopa hoidon tuloksiin. Aineisto on kerätty sähköisellä lomakehaastattelulla käyttäen eläytymismenetelmää ja suoraa kysymystä. Analysoin näin saamani tarinat ja kommentit kvalitatiivisella ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tämä on tärkeä tutkimusaihe, koska opiskelijaterveydenhuolto on tunnetusti ruuhkautunutta, eivätkä opiskelijat ole tyytyväisiä. Sekä valtamedian uutisoinnin että opiskelijoiden palautteen perusteella opiskelijat eivät saa riittävää hoitoa, mikä vaikuttaa suoraan opiskelijoiden hyvinvointiin. Tämä kuorma seuraa opiskelijoita työelämään ja näkyy esimerkiksi mielenterveyden häiriöinä tai jopa työkyvyttömyyseläkkeelle joutumisena. Tämä on yhteiskunnalle kallista. Taustalla ovat myös yleinen mielenterveyskriisi sekä koronapandemian aiheuttamat ruuhkat erityisesti mielenterveyden hoidossa.
Tuloksista ilmeni, että opiskelijat olivat mielikuvissaan tyytymättömiä organisaation toimintaan yleisellä tasolla. Suurimmat ongelmat olivat pitkä jonotusaika ja monimutkainen hoitoprosessi. Lisäksi monet opiskelijat olivat tyytymättömiä saamaansa hoidon laatuun ja määrään. Hoitosuhteesta oli sekä positiivisia että negatiivisia mielikuvia, ja yleiskuva oli neutraali. Huomioitavaa on, että vaikka jotkut opiskelijat olivat tyytyväisiä saamaansa hoitosuhteeseen ja hoidon laatuun, he olivat muuten tyytymättömiä hoitoprosessiin. Hoitoprosessi nähtiin pitkänä, vaikeana ja stressiä aiheuttavana. Opiskelijat kantoivat myös vastuuta sekä oman hoitonsa laadusta että yhteiskunnallisten resurssien käytöstä. Näin ollen kokonaiskuva YTHS:stä oli negatiivinen, eikä hoitoon haluttu hakeutua.
Tämä on tärkeä tutkimusaihe, koska opiskelijaterveydenhuolto on tunnetusti ruuhkautunutta, eivätkä opiskelijat ole tyytyväisiä. Sekä valtamedian uutisoinnin että opiskelijoiden palautteen perusteella opiskelijat eivät saa riittävää hoitoa, mikä vaikuttaa suoraan opiskelijoiden hyvinvointiin. Tämä kuorma seuraa opiskelijoita työelämään ja näkyy esimerkiksi mielenterveyden häiriöinä tai jopa työkyvyttömyyseläkkeelle joutumisena. Tämä on yhteiskunnalle kallista. Taustalla ovat myös yleinen mielenterveyskriisi sekä koronapandemian aiheuttamat ruuhkat erityisesti mielenterveyden hoidossa.
Tuloksista ilmeni, että opiskelijat olivat mielikuvissaan tyytymättömiä organisaation toimintaan yleisellä tasolla. Suurimmat ongelmat olivat pitkä jonotusaika ja monimutkainen hoitoprosessi. Lisäksi monet opiskelijat olivat tyytymättömiä saamaansa hoidon laatuun ja määrään. Hoitosuhteesta oli sekä positiivisia että negatiivisia mielikuvia, ja yleiskuva oli neutraali. Huomioitavaa on, että vaikka jotkut opiskelijat olivat tyytyväisiä saamaansa hoitosuhteeseen ja hoidon laatuun, he olivat muuten tyytymättömiä hoitoprosessiin. Hoitoprosessi nähtiin pitkänä, vaikeana ja stressiä aiheuttavana. Opiskelijat kantoivat myös vastuuta sekä oman hoitonsa laadusta että yhteiskunnallisten resurssien käytöstä. Näin ollen kokonaiskuva YTHS:stä oli negatiivinen, eikä hoitoon haluttu hakeutua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]