Kunnan luottamushenkilön erottaminen: mahdollisuus valtuustolle virkarikoksen perusteella
Poutiainen, Anni (2024)
Poutiainen, Anni
2024
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294826
Tiivistelmä
Virkarikossääntelyä on uudistettu viimeksi vuonna 2002. Yhteiskunnallisten muutoksien vaikutuksien vuoksi asiantuntijat ovat tunnistaneet tarpeen tarkastella virkavastuuseen liittyvää lainsäädäntöä ja mahdollisia kehittämistarpeita. Tässä tutkielmassa tarkastelen kunnan luottamushenkilöihin liittyvää virkarikossääntelyä. Tutkielmassa perehdytään erityisesti kuntalain (410/2025) 86 §:n mahdollistamaan oikeuteen kunnanvaltuustolle erottaa luottamushenkilö luottamustoimen ulkopuolella tehdyn rikoksen perusteella. Säännös mahdollistaa luottamushenkilön erottamisen luottamustoimestaan, mikäli luottamushenkilö on vaalin toimittamisen jälkeen tuomiolla tuomittu vankeuteen vähintään kuudeksi kuukaudeksi. Säännös ei koske virkarikoksia. Virkarikoksien osalta vain tuomioistuimella on mahdollisuus tuomita viraltapano, mutta valtuustolla ei ole mahdollisuutta erottaa luottamushenkilöä tässä tapauksessa.
Tutkielmassa selvitetään, pitäisikö luottamushenkilön erottaminen virkarikoksen perusteella mahdollistaa valtuustolle, erityisesti, kun nykyinen lainsäädäntö ei sitä salli. Tarkastelun kohteena on se, millaista sääntelyä nykylainsäädännössä on liittyen yksittäisen luottamushenkilön luottamustoimen menettämiseen. Tutkielmassa pyritään myös selvittämään, miksi erottaminen on mahdollistettu valtuustolle luottamustoimen ulkopuolisen rikoksen johdosta ja mitkä syyt ovat johtaneet siihen, että lainsäädännössä ei ole mahdollistettu luottamushenkilön erottamista luottamustoimestaan virkarikoksen perusteella.
Tutkielmassa hyödynnetään lainopillisia menetelmiä tulkittaessa ja systematisoidessa voimassa olevaa oikeutta. Historiallisella laintulkinnalla pyritään selvittämään lainsäätäjän tarkoitusta ja tavoitteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä seikat ovat vaikuttaneet kuntalain 85 §:n ja 86 §:n sääntelyyn. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään pro et contra – menetelmää punnittaessa ratkaisua puoltavia ja mahdollisesti sitä vastaan olevia perusteita. Tutkielmassa hyödynnetään myös lyhyesti analogista tarkastelua perusteluissa.
Tutkimuksen analogisen tarkastelun perusteella voidaan huomata, että harkintavalta valtuuston oikeudessa erottaa luottamushenkilö luottamustoimen ulkopuolella tapahtuneen rikoksen perusteella on samansuuntainen kuin tuomioistuimen käyttämä harkintavalta virkarikoksien osalta. Tapauksissa painottuvat arviointi luottamushenkilön soveltuvuudesta tehtävän hoitamiseen; kykeneekö luottamushenkilö jatkamaan luotettavaa ja oikeudenmukaista toimintaa luottamustoimessa. Luottamustoimen hoitamiseen liittyvä luottamuksen vaatimus ja oikeudenmukaisuuden turvaaminen perustuvat pitkälti hallintolain oikeusperiaatteisiin sekä legitimiteetin turvaamiseen. Lisäksi tutkimus on nostanut esiin epäkohtia, jotka liittyvät luottamushenkilöiden vastuuseen asettamiseen. Tutkimustuloksena todetaan, että lainsäädäntöä tulisi kehittää ja valtuustolle tulisi mahdollistaa luottamushenkilön erottaminen virkarikoksen perusteella.
Tutkielmassa selvitetään, pitäisikö luottamushenkilön erottaminen virkarikoksen perusteella mahdollistaa valtuustolle, erityisesti, kun nykyinen lainsäädäntö ei sitä salli. Tarkastelun kohteena on se, millaista sääntelyä nykylainsäädännössä on liittyen yksittäisen luottamushenkilön luottamustoimen menettämiseen. Tutkielmassa pyritään myös selvittämään, miksi erottaminen on mahdollistettu valtuustolle luottamustoimen ulkopuolisen rikoksen johdosta ja mitkä syyt ovat johtaneet siihen, että lainsäädännössä ei ole mahdollistettu luottamushenkilön erottamista luottamustoimestaan virkarikoksen perusteella.
Tutkielmassa hyödynnetään lainopillisia menetelmiä tulkittaessa ja systematisoidessa voimassa olevaa oikeutta. Historiallisella laintulkinnalla pyritään selvittämään lainsäätäjän tarkoitusta ja tavoitteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä seikat ovat vaikuttaneet kuntalain 85 §:n ja 86 §:n sääntelyyn. Lisäksi tutkielmassa hyödynnetään pro et contra – menetelmää punnittaessa ratkaisua puoltavia ja mahdollisesti sitä vastaan olevia perusteita. Tutkielmassa hyödynnetään myös lyhyesti analogista tarkastelua perusteluissa.
Tutkimuksen analogisen tarkastelun perusteella voidaan huomata, että harkintavalta valtuuston oikeudessa erottaa luottamushenkilö luottamustoimen ulkopuolella tapahtuneen rikoksen perusteella on samansuuntainen kuin tuomioistuimen käyttämä harkintavalta virkarikoksien osalta. Tapauksissa painottuvat arviointi luottamushenkilön soveltuvuudesta tehtävän hoitamiseen; kykeneekö luottamushenkilö jatkamaan luotettavaa ja oikeudenmukaista toimintaa luottamustoimessa. Luottamustoimen hoitamiseen liittyvä luottamuksen vaatimus ja oikeudenmukaisuuden turvaaminen perustuvat pitkälti hallintolain oikeusperiaatteisiin sekä legitimiteetin turvaamiseen. Lisäksi tutkimus on nostanut esiin epäkohtia, jotka liittyvät luottamushenkilöiden vastuuseen asettamiseen. Tutkimustuloksena todetaan, että lainsäädäntöä tulisi kehittää ja valtuustolle tulisi mahdollistaa luottamushenkilön erottaminen virkarikoksen perusteella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]