Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prinssejä ja prinsessoja? - Lapsikuva Disneyn 2010-luvun lastenelokuvissa

Aaltio, Viktor (2024)

 
Avaa tiedosto
AaltioViktor.pdf (498.7Kt)
Lataukset: 



Aaltio, Viktor
2024

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294869
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten lapset representoidaan ja millaisina toimijoina lapset kuvataan Disneyn 2010-luvun lastenelokuvissa. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää millaisin keinoin lapset representoidaan, minkälaista toimijuutta elokuvissa esiintyy ja millä tavoin toimijuutta kuvataan. Tutkimukseni teoriatausta rakentuu lapsuuskäsityksen, toimijuuden, lastenkulttuurin, lastenelokuvan, representaation sekä Disneyfikaation ympärille.
Tutkimusaineistoon valikoituivat sellaiset 2010-luvulla julkaistut Disneyn lastenelokuvat, joissa elokuvan hahmot olivat ihmisiä. Tutkimuksessani rajasin tarkasteltavat lapsihahmot 7–12-vuotiaisiin ja valikoin tutkimusaineistoksi sellaiset elokuvat, joiden ikäraja oli yleisimmin K7, jotta lapsikatsoja pystyy näkemään oman ikäisiään hahmoja elokuvissa. Nämä kriteerit täyttivät yhteensä yhdeksän elokuvaa, joista kaksi rajasin lopullisen tutkimusaineiston ulkopuolelle, joten lopullinen tutkimusaineistoni koostui seitsemästä 2010-luvulla julkaistusta Disneyn lastenelokuvasta.
Aineistoa analysoidessa hyödynsin sisällönanalyysia ja tarkemmin teemoittelua. Teemoittelulla etsin aineistostani samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia ja näiden pohjalta yhdistelin aineistostani tekemiäni havaintoja. Teemoittelemalla havaintoni muodostivat kolme pääteemaa; lapsen rooli, ulkoinen olemus ja lapsen persoonallisuus. Lapsen rooli käsitteli sitä, millaisena lapsen rooli kuvataan, ulkoinen olemus tarkasteli lapsen fyysistä olemusta, toimijuutta sekä ilmeitä ja eleitä ja lapsen persoonallisuus kattoi lapsen käyttäytymisen ja luonteenpiirteet.
Tutkimustulosten perusteella lapsen representaatioon ja toimijuuteen vaikuttivat vahvasti ympäristö sekä aikuishahmot. Lapset representoitiin aktiivisina toimijoita, joilla korostui positiiviset persoonallisuuden piirteet. Lapset ottivat vaikutteita ympäristöstä havainnoimalla ja sopeutumalla siihen. Lapsen rooliin vaikuttivat aikuisen auktoriteetti ja häneen kohdistuvat ja hänen toiminnalleen asetetut odotukset. Toimijuutta tarkasteltaessa korostui niin huomioiduksi tuleminen kuin huomioimatta jääminen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste