Fuusioiden ja yrityskauppojen valuaation taide : vertaileva analyysi kassavirta- ja markkinakerroinmenetelmistä
Siltakorpi, Juho (2024)
Siltakorpi, Juho
2024
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294756
Tiivistelmä
Fuusiot ja yrityskaupat ovat työkalu, jolla organisaatiot pyrkivät kasvamaan, parantamaan kannattavuutta ja saavuttamaan kilpailuetua. Yrityskaupoissa on aina ostaja ja myyjä, joten osapuolten on päästävä yhteisymmärrykseen kauppahinnasta. Yrityskaupoissa voidaan käyttää useita erilaisia menetelmiä arvonmääritykseen. Tässä työssä keskitytään erityisesti kassavirta- ja markkinakerroinmenetelmiin.
Työssä perehdytään kassavirta- ja markkinakerroinmenetelmien vahvuuksiin ja heikkouksiin sekä markkinatilanteen vaikutukseen menetelmiin ja niiden soveltuvuuteen. Tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, miten näiden menetelmien antama arvo muodostuu ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat. Teoriaosiossa tarkastellaan yrityskauppojen arvonmäärityksen perusteita ja esitellään kyseiset menetelmät. Tutkimusosiossa käsitellään alan kirjallisuuden perusteella menetelmien vahvuuksia, heikkouksia sekä markkinatilanteen vaikutuksia jäsennellen ne loogisesti.
Tutkimuksen päätelmänä voidaan todeta, että kassavirtamenetelmien vahvuuksina ovat yrityskohtaisten kasvumahdollisuuksien huomioiminen ja joustavuus. Heikkouksina taas ovat riippuvuus ennusteista ja herkkyys oletuksille. Pienikin muutos ennustetuissa kassavirroissa tai tuottovaatimuksessa voi vaikuttaa merkittävästi menetelmän antamaan arvoon. Markkinakerroinmenetelmien vahvuuksina ovat sen helppous ja kyky hyödyntää ajankohtaista markkinatietoa. Heikkouksina puolestaan ovat oikean vertailujoukon valintaan liittyvät haasteet, manipuloitavuus sekä yrityskohtaisuuden puuttuminen.
Markkinatilanteella on kummassakin menetelmässä omat, erityiset vaikutuksensa. Kassavirtamenetelmässä korkotilanne ja epävarmuus vaikuttavat suoraan käytettävään diskonttauskantaan eli tuottovaatimukseen. Markkinakerroinmenetelmässä puolestaan vertaisyritysten arvot heijastavat samankaltaisten yritysten arvostuksia, joissa on jo sisäänrakennettuna markkinariskit sekä yli- tai aliarvostus. Kassavirtamenetelmä soveltuu paremmin yli- tai aliarvostetuille markkinoille, koska se on joustavampi. Markkinakerroinmenetelmä taas sopii paremmin vakaisiin markkinaolosuhteisiin.
Työssä perehdytään kassavirta- ja markkinakerroinmenetelmien vahvuuksiin ja heikkouksiin sekä markkinatilanteen vaikutukseen menetelmiin ja niiden soveltuvuuteen. Tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, miten näiden menetelmien antama arvo muodostuu ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat. Teoriaosiossa tarkastellaan yrityskauppojen arvonmäärityksen perusteita ja esitellään kyseiset menetelmät. Tutkimusosiossa käsitellään alan kirjallisuuden perusteella menetelmien vahvuuksia, heikkouksia sekä markkinatilanteen vaikutuksia jäsennellen ne loogisesti.
Tutkimuksen päätelmänä voidaan todeta, että kassavirtamenetelmien vahvuuksina ovat yrityskohtaisten kasvumahdollisuuksien huomioiminen ja joustavuus. Heikkouksina taas ovat riippuvuus ennusteista ja herkkyys oletuksille. Pienikin muutos ennustetuissa kassavirroissa tai tuottovaatimuksessa voi vaikuttaa merkittävästi menetelmän antamaan arvoon. Markkinakerroinmenetelmien vahvuuksina ovat sen helppous ja kyky hyödyntää ajankohtaista markkinatietoa. Heikkouksina puolestaan ovat oikean vertailujoukon valintaan liittyvät haasteet, manipuloitavuus sekä yrityskohtaisuuden puuttuminen.
Markkinatilanteella on kummassakin menetelmässä omat, erityiset vaikutuksensa. Kassavirtamenetelmässä korkotilanne ja epävarmuus vaikuttavat suoraan käytettävään diskonttauskantaan eli tuottovaatimukseen. Markkinakerroinmenetelmässä puolestaan vertaisyritysten arvot heijastavat samankaltaisten yritysten arvostuksia, joissa on jo sisäänrakennettuna markkinariskit sekä yli- tai aliarvostus. Kassavirtamenetelmä soveltuu paremmin yli- tai aliarvostetuille markkinoille, koska se on joustavampi. Markkinakerroinmenetelmä taas sopii paremmin vakaisiin markkinaolosuhteisiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]