Virkaa metsästämässä : Laadullinen tutkimus opettajien kokemuksista työnhakuprosesseissa
Raatikainen, Olli (2024)
Raatikainen, Olli
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404294759
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaisena opettajan valmistumisen ja viran saamisen välinen aika näyttäytyy sekä millaisena opettajan työnhakuprosessi koetaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esiin valmistuneiden ja työelämään siirtyneiden opettajien kokemuksia opintojen päättymisen jälkeisestä ajanjaksosta. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee opettajan koulutusta, ammattia, siirtymää opiskelusta työelämään sekä opettajan työnhakuprosessia.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui viiden työelämään siirtyneen opettajan haastatteluista, jotka kerättiin vuoden 2024 maaliskuussa. Kolme haastatelluista opettajista oli luokanopettajia ja kaksi erityisopettajia. Haastateltavia etsittiin sosiaalisten median foorumeiden kautta. Myös tutkija hyödynsi omia kontaktejaan. Haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoilla. Tutkimuskysymykset koskivat siirtymää opiskelusta osaksi kasvatusalan työelämää sekä työnhaun prosesseja.
Tuloksissa opettajan valmistumisen ja viran saamisen välinen aika näyttäytyi haastateltavien kokemuksissa pääosin negatiivisena. Alkuperäisilmauksista johdetut pelkistetyt ilmaukset muuntuivat viiteen alaluokkaan, jotka olivat: uuteen arkeen sopeutuminen, lyhytaikaiset työsuhteet, oman osaamisen kyseenalaistaminen, epävarmuuden kokeminen ja stressin kokeminen. Näistä viidestä alaluokasta muodostui kokoava yläluokka, jonka nimi oli opettajan valmistumisen ja viran saamisen välinen aika. Opettajan työnhakuprosessi näyttäytyi opettajien kokemuksissa moninaisena. Työnhakuprosessia kuvaamaan muodostuneet neljä alaluokkaa olivat myönteinen, kielteinen, ennakoimaton ja käytännöllinen. Nämä neljä muodostunutta alaluokkaa yhdistyivät yläluokaksi, jonka nimeksi tuli opettajan työnhakuprosessi.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajankoulutus ei haastateltujen kokemusten mukaan valmistanut heitä työelämään parhaalla mahdollisella tavalla. Opettajan valmistumisen jälkeinen aika näyttäytyi hyppynä tuntemattomaan. Osa haastatelluista ei osannut ajatella viran saamisen mahdollisuutta työelämään astuessa tai edes olleet varmoja onko kasvatusala itseä varten. Työnhakuprosessissa ammattinimikkeen merkitys näkyi selvästi. Kokemusten mukaan erityisopettajille viran saaminen oli selkeästi luokanopettajia helpompaa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui viiden työelämään siirtyneen opettajan haastatteluista, jotka kerättiin vuoden 2024 maaliskuussa. Kolme haastatelluista opettajista oli luokanopettajia ja kaksi erityisopettajia. Haastateltavia etsittiin sosiaalisten median foorumeiden kautta. Myös tutkija hyödynsi omia kontaktejaan. Haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoilla. Tutkimuskysymykset koskivat siirtymää opiskelusta osaksi kasvatusalan työelämää sekä työnhaun prosesseja.
Tuloksissa opettajan valmistumisen ja viran saamisen välinen aika näyttäytyi haastateltavien kokemuksissa pääosin negatiivisena. Alkuperäisilmauksista johdetut pelkistetyt ilmaukset muuntuivat viiteen alaluokkaan, jotka olivat: uuteen arkeen sopeutuminen, lyhytaikaiset työsuhteet, oman osaamisen kyseenalaistaminen, epävarmuuden kokeminen ja stressin kokeminen. Näistä viidestä alaluokasta muodostui kokoava yläluokka, jonka nimi oli opettajan valmistumisen ja viran saamisen välinen aika. Opettajan työnhakuprosessi näyttäytyi opettajien kokemuksissa moninaisena. Työnhakuprosessia kuvaamaan muodostuneet neljä alaluokkaa olivat myönteinen, kielteinen, ennakoimaton ja käytännöllinen. Nämä neljä muodostunutta alaluokkaa yhdistyivät yläluokaksi, jonka nimeksi tuli opettajan työnhakuprosessi.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajankoulutus ei haastateltujen kokemusten mukaan valmistanut heitä työelämään parhaalla mahdollisella tavalla. Opettajan valmistumisen jälkeinen aika näyttäytyi hyppynä tuntemattomaan. Osa haastatelluista ei osannut ajatella viran saamisen mahdollisuutta työelämään astuessa tai edes olleet varmoja onko kasvatusala itseä varten. Työnhakuprosessissa ammattinimikkeen merkitys näkyi selvästi. Kokemusten mukaan erityisopettajille viran saaminen oli selkeästi luokanopettajia helpompaa.