Defining desirable characteristics for products to include in Should-cost Analysis and its benefits for case company: Qualitative Research on Benefits of Should-cost Analysis for Industrial Company
Korhonen, Jani (2024)
Korhonen, Jani
2024
Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404274722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404274722
Tiivistelmä
This thesis is aiming to find answers on what are the benefits of Should-cost Analysis (SCA) and what would be the desirable set of characteristics for purchased products that would determine the products to be included in the SCA process in the case company.
Literature review for this research is selected to be serving the understanding related to purchasing related decision making and cost estimation by introducing sourcing strategic decision making and cost estimating techniques. Those are then tied to the case company’s goals for the SCA implementation as a summary prior to the empirical section. Actual data is collected from interviewees that are having different views on procurement based on their work experience and current role in the case company.
Case company’s procurement professionals believe to the potential of SCA on making procurement processes more efficient. Those benefits include better negotiation power in price negotiations, cost savings through increased understanding of the costs of a product, and overall competence increase related to procurement professionals increased understanding on product cost structure. When comparing these findings from interviews to the literature, it is evident that SCA deployment has great potential to increase company’s cost efficiency related to product costs from the implementation of SCA process.
Most desirable products for the SCA implementation in the case company are the products that it has Intellectual Property Rights (IPR) to. Simple design was mentioned in the interviews constantly, when defining desirability of products to be chosen to SCA process. According to interviews, mechanical and machined components are examples of those products. Also, high costs and high value of the product was one key driver that would make SCA implementation possibly successful according to the interview results.
S Suggestion for first steps based on this research is that case company should implement SCA in two different scopes: first scope (short-term) for products that have already identified issues in their cost structure and the second scope (long-term, immediately) is for more broader implementation of SCA. During the first phase for first scope implementation, planning and concepting of the second phase should be conducted. Process for implementing SCA supporting daily operation of purchasing and sourcing departments should be developed and opportunities for SCA, for product and process efficiency improvements, should be studied in broader scope. Also, case company should study the possibility of screening products regularly (every 6 months for example) to keep updated for changing prices and situations in the supply market. Tämän diplomityön tavoitteena on löytää Should-cost Analyysin (SCA) hyödyt tilaajayritykselle sekä sen ostoportfolion tuotteille ominaisuuksia, jotka tekevät SCA:n niihin soveltamisesta haluttavaa.
Työn kirjallisuuskatsaus on rakennettu palvelemaan ostettavien tuotteiden hankintaan sekä niiden kustannusten arviointiin liittyvää ymmärrystä esittelemällä hankinnan strategiseen päätöksentekoon liittyvää teoriaa sekä kustannusten arviointimenetelmiä. Nämä kokonaisuudet on myös sidottu tilaajayrityksen tavoitteisiin liittyen SCA:n käyttöönottoon yrityksen hankinnassa. Varsinainen data kerätään haastattelujen kautta eri tilaajayrityksessä työskenteleviltä henkilöiltä, joilla on näkemystä ja työkokemusta hankintaan liittyvistä tehtävistä.
Tilaajayrityksen hankinnan ammattilaisilla on haastattelujen perusteella luotto SCA:n potentiaaliin hankinnan prosessien kehittämisessä tehokkaammiksi. Neuvotteluvoiman kasvu hintaneuvotteluissa toimittajien kanssa, kustannussäästöpotentiaalin huomaaminen kustannustietoisuuden lisääntymisen kautta, sekä yleinen ymmärrys tuotteiden kustannuksiin liittyen niiden kustannusrakenteen läpinäkyvyyden parantumisen kautta nähtiin merkittävinä hyötyinä, joita SCA voi tuoda tilaajayrityksen hankintaprosesseihin. Kun näitä haastateltavien mainitsemia hyötyjä verrataan kirjallisuudessa esiintyvään kustannusten arvioinnin hyötyihin, on mahdollista uskoa, että SCA:lla on mahdollista parantaa yrityksen kustannustehokkuutta tuotekustannuksiin liittyen.
Suotuisimpina tuotteina SCA:n implementoinnissa haastateltavat näkivät tuotteet, joihin yrityksellä on immateriaalioikeudet. Yksinkertainen tuoterakenne ja ominaisuudet nähtiin myös yhtenä SCA:n soveltamista helpottavana tekijänä. Näihin tuotteisiin lukeutuvat haastattelujen perusteella mekaaniset ja koneistetut, kohtuullisen pienikokoiset tuotteet, joihin liittyy jo tunnistettuja kustannushaasteita. Myös korkeat kustannukset ja tuotteen korkea arvo olivat tuotteeseen liittyviä tekijöitä, jotka haastateltavien mukaan nostavat SCA:n soveltamisen haluttavuutta.
Seuraavat askeleet kohti SCA:n käyttöönottoa voidaan jakaa kahteen eri aikahorisonttiin tilaajayrityksen tapauksessa: lyhyen aikahorisontin (välittömästi) SCA:n soveltaminen suositellaan aloitettavaksi tuotteille, joilla on jo tunnistettuja haasteita kustannusrakenteissa sekä niiden design on yksinkertainen; yhtäaikaisesti lyhyen kanssa suunnitelma ja konsepti SCA:n käyttöönotolle laajemmalla tuoteskaalalla sen päivittäistä hyödyntämistä ajatellen. Laajempaa SCA:n käyttöönottoa varten yrityksen tulisi suunnitella SCA:n hyödyntämistä tasaisin väliajoin (esimerkiksi kuuden kuukauden välein), jotta markkinoilla tapahtuvat hinnanmuutokset voidaan havaita ajoissa.
Literature review for this research is selected to be serving the understanding related to purchasing related decision making and cost estimation by introducing sourcing strategic decision making and cost estimating techniques. Those are then tied to the case company’s goals for the SCA implementation as a summary prior to the empirical section. Actual data is collected from interviewees that are having different views on procurement based on their work experience and current role in the case company.
Case company’s procurement professionals believe to the potential of SCA on making procurement processes more efficient. Those benefits include better negotiation power in price negotiations, cost savings through increased understanding of the costs of a product, and overall competence increase related to procurement professionals increased understanding on product cost structure. When comparing these findings from interviews to the literature, it is evident that SCA deployment has great potential to increase company’s cost efficiency related to product costs from the implementation of SCA process.
Most desirable products for the SCA implementation in the case company are the products that it has Intellectual Property Rights (IPR) to. Simple design was mentioned in the interviews constantly, when defining desirability of products to be chosen to SCA process. According to interviews, mechanical and machined components are examples of those products. Also, high costs and high value of the product was one key driver that would make SCA implementation possibly successful according to the interview results.
S Suggestion for first steps based on this research is that case company should implement SCA in two different scopes: first scope (short-term) for products that have already identified issues in their cost structure and the second scope (long-term, immediately) is for more broader implementation of SCA. During the first phase for first scope implementation, planning and concepting of the second phase should be conducted. Process for implementing SCA supporting daily operation of purchasing and sourcing departments should be developed and opportunities for SCA, for product and process efficiency improvements, should be studied in broader scope. Also, case company should study the possibility of screening products regularly (every 6 months for example) to keep updated for changing prices and situations in the supply market.
Työn kirjallisuuskatsaus on rakennettu palvelemaan ostettavien tuotteiden hankintaan sekä niiden kustannusten arviointiin liittyvää ymmärrystä esittelemällä hankinnan strategiseen päätöksentekoon liittyvää teoriaa sekä kustannusten arviointimenetelmiä. Nämä kokonaisuudet on myös sidottu tilaajayrityksen tavoitteisiin liittyen SCA:n käyttöönottoon yrityksen hankinnassa. Varsinainen data kerätään haastattelujen kautta eri tilaajayrityksessä työskenteleviltä henkilöiltä, joilla on näkemystä ja työkokemusta hankintaan liittyvistä tehtävistä.
Tilaajayrityksen hankinnan ammattilaisilla on haastattelujen perusteella luotto SCA:n potentiaaliin hankinnan prosessien kehittämisessä tehokkaammiksi. Neuvotteluvoiman kasvu hintaneuvotteluissa toimittajien kanssa, kustannussäästöpotentiaalin huomaaminen kustannustietoisuuden lisääntymisen kautta, sekä yleinen ymmärrys tuotteiden kustannuksiin liittyen niiden kustannusrakenteen läpinäkyvyyden parantumisen kautta nähtiin merkittävinä hyötyinä, joita SCA voi tuoda tilaajayrityksen hankintaprosesseihin. Kun näitä haastateltavien mainitsemia hyötyjä verrataan kirjallisuudessa esiintyvään kustannusten arvioinnin hyötyihin, on mahdollista uskoa, että SCA:lla on mahdollista parantaa yrityksen kustannustehokkuutta tuotekustannuksiin liittyen.
Suotuisimpina tuotteina SCA:n implementoinnissa haastateltavat näkivät tuotteet, joihin yrityksellä on immateriaalioikeudet. Yksinkertainen tuoterakenne ja ominaisuudet nähtiin myös yhtenä SCA:n soveltamista helpottavana tekijänä. Näihin tuotteisiin lukeutuvat haastattelujen perusteella mekaaniset ja koneistetut, kohtuullisen pienikokoiset tuotteet, joihin liittyy jo tunnistettuja kustannushaasteita. Myös korkeat kustannukset ja tuotteen korkea arvo olivat tuotteeseen liittyviä tekijöitä, jotka haastateltavien mukaan nostavat SCA:n soveltamisen haluttavuutta.
Seuraavat askeleet kohti SCA:n käyttöönottoa voidaan jakaa kahteen eri aikahorisonttiin tilaajayrityksen tapauksessa: lyhyen aikahorisontin (välittömästi) SCA:n soveltaminen suositellaan aloitettavaksi tuotteille, joilla on jo tunnistettuja haasteita kustannusrakenteissa sekä niiden design on yksinkertainen; yhtäaikaisesti lyhyen kanssa suunnitelma ja konsepti SCA:n käyttöönotolle laajemmalla tuoteskaalalla sen päivittäistä hyödyntämistä ajatellen. Laajempaa SCA:n käyttöönottoa varten yrityksen tulisi suunnitella SCA:n hyödyntämistä tasaisin väliajoin (esimerkiksi kuuden kuukauden välein), jotta markkinoilla tapahtuvat hinnanmuutokset voidaan havaita ajoissa.