“Lapsuuden pelot kulkevat jossain muodossa aina meidän mukanamme”: Tulkintoja pelottavista ja traumaattisista kokemuksista sekä toimijuudesta omassa lapsuudessa
Savolainen, Saija (2024)
Savolainen, Saija
2024
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-02-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264688
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan lapsuusaikaisia haitallisia kokemuksia sekä erityisesti sitä, millaisia tulkintoja ihmiset antavat omakohtaisille pelottaville tai traumaattisille kokemuksilleen. Kiinnostuksen kohteena on se, millaisia selityksiä ihmiset liittävät omakohtaisiin pelottaviin tai traumaattisiin kokemuksiin. Sen lisäksi tarkastellaan sitä, millaisia seurauksia ihmiset tulkitsevat pelottavilla tai traumaattisilla kokemuksilla olleen heidän lapsuudenaikaiseen toimijuuteensa.
Kandidaatintutkielmassa traumaa ja traumatisoitumista lähestytään yhteiskunnallisesta näkökulmasta, jossa hahmotellaan yhtymäkohtia ihmisten sosiaalisen aseman sekä trauma-alttiuden välille. Tutkielmassa hyödynnetään traumainformoidun lähestymistavan hyödyntämää tietoa trauman yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista aspekteista ja luodaan katsausta lapsuusaikaisiin haitallisiin kokemuksiin eli ACE-kokemuksiin. Teoriapohjana tutkielmassa käytetään käsityksiä toimijuudesta ja sisäisestä tarinasta erityisesti lapsuuden kontekstissa.
Kandidaatintutkielman aineistona käytetään FSD3584 Muistoja lapsuudessa koetuista peloista 2020–2021 -aineistoa. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkielman keskeinen löydös on se, että pelottavien tai traumaattisten kokemusten tulkitaan liittyvän omiin piirteisiin sekä alisteiseen asemaan suhteessa muihin ihmisiin. Sen lisäksi pelottavia tai traumaattisia kokemuksia tulkitaan osana kasvatuksellista tarkoitusta ja aikuisen asemaa suhteessa lapseen. Pelottavien tai traumaattisten kokemusten seurauksia toimijuuteen jäsennetään viiden eri tulkintatavan avulla, jotka ovat tilanteiden ja paikkojen välttely, pelottavien tilanteiden kohtaaminen käyttäen erilaisia selviytymiskeinoja, psyykkinen torjuminen, alistuminen ja lamaantuminen sekä kapinointi ja auktoriteettien uhmaaminen. Ymmärrys pelottaviin tai traumaattisiin kokemuksiin liitetyistä tulkinnoista sekä toimintaa rajoittavista merkityksistä on tärkeää yhteiskuntatieteiden kentällä, mikäli haluamme saada monipuolisemman käsityksen eri ihmisten ja ihmisryhmien toimijuudesta.
Kandidaatintutkielmassa traumaa ja traumatisoitumista lähestytään yhteiskunnallisesta näkökulmasta, jossa hahmotellaan yhtymäkohtia ihmisten sosiaalisen aseman sekä trauma-alttiuden välille. Tutkielmassa hyödynnetään traumainformoidun lähestymistavan hyödyntämää tietoa trauman yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista aspekteista ja luodaan katsausta lapsuusaikaisiin haitallisiin kokemuksiin eli ACE-kokemuksiin. Teoriapohjana tutkielmassa käytetään käsityksiä toimijuudesta ja sisäisestä tarinasta erityisesti lapsuuden kontekstissa.
Kandidaatintutkielman aineistona käytetään FSD3584 Muistoja lapsuudessa koetuista peloista 2020–2021 -aineistoa. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkielman keskeinen löydös on se, että pelottavien tai traumaattisten kokemusten tulkitaan liittyvän omiin piirteisiin sekä alisteiseen asemaan suhteessa muihin ihmisiin. Sen lisäksi pelottavia tai traumaattisia kokemuksia tulkitaan osana kasvatuksellista tarkoitusta ja aikuisen asemaa suhteessa lapseen. Pelottavien tai traumaattisten kokemusten seurauksia toimijuuteen jäsennetään viiden eri tulkintatavan avulla, jotka ovat tilanteiden ja paikkojen välttely, pelottavien tilanteiden kohtaaminen käyttäen erilaisia selviytymiskeinoja, psyykkinen torjuminen, alistuminen ja lamaantuminen sekä kapinointi ja auktoriteettien uhmaaminen. Ymmärrys pelottaviin tai traumaattisiin kokemuksiin liitetyistä tulkinnoista sekä toimintaa rajoittavista merkityksistä on tärkeää yhteiskuntatieteiden kentällä, mikäli haluamme saada monipuolisemman käsityksen eri ihmisten ja ihmisryhmien toimijuudesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]