Asiantuntijoiden kokemuksia elinikäisestä oppimisesta ja henkilöstökoulutuksista yrityksissä
Mäntysalo, Ella (2024)
Mäntysalo, Ella
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501201543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202501201543
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten asiantuntijat kokevat henkilöstökoulutusten edistäneen elinikäistä oppimista omassa asiantuntijatyössä sekä minkälaisia vaikutuksia henkilöstökoulutuksilla on ollut asiantuntijoiden työmotivaatioon, työhön sitoutumiseen ja osaamiseen. Tutkimuksen alussa selvitettiin, minkälaista on asiantuntijoiden määrittelemä nykypäivän asiantuntijatyö, ja kartoitettiin asiantuntijatyössä tarvittavia taitoja ja kokemusta työntekijän näkökulmasta. Elinikäinen oppiminen ja henkilöstökoulutukset ovat voimakkaasti yhteydessä toisiinsa, sillä henkilöstökoulutus on työorganisaation muodollinen tapa edistää työntekijöiden osaamista työssä. Aikaisempi tutkimus osoittaa, että henkilöstökoulutuksilla on ollut merkitystä työntekijöiden työmotivaatioon, työhön sitoutumiseen ja osaamiseen yrityksen näkökulmasta. Näin ollen on mielenkiintoista tutkia, miten työtä tekevät asiantuntijat kokevat henkilöstökoulutusten vaikutukset. Aikaisemmissa suomalaisissa tutkimuksissa ei olla analysoitu henkilöstökoulutuksia elinikäisen oppimisen edistämisen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Puolistrukturoidut teemahaastattelut koostuivat kolmesta eri teemasta, joiden aiheina olivat 1) asiantuntijuus, 2) elinikäinen oppiminen ja 3) henkilöstökoulutusten vaikutustekijät. Haastateltavina toimivat neljä korkeakoulutettua asiantuntijaa, jotka työskentelivät yksityisissä yrityksissä, jolloin myös tutkimusrajaus tehtiin kohdistumaan yksityisiin yrityksiin. Kaikilla haastateltavilla asiantuntijoilla oli vähintään kymmenen vuoden kokemus asiantuntijatyöstä. Laadullinen sisällönanalyysi valikoitui tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi, jossa tutkimusaineisto käsiteltiin luokittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiantuntijoiden elinikäisen oppimisen kannalta on merkityksellistä, kuinka hyvin henkilöstökoulutuksen sisältö kohtaa asiantuntijoiden työnkuvan. Elinikäinen oppiminen on ehdottoman tärkeää asiantuntijatyössä, eikä nykypäivän työelämässä pärjää ilman oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Tutkimustulokset näyttävät, että mitä laajemmin työntekijä saa tukea henkilöstökoulutuksista työssä tarvittaviin alakohtaisiin ja yleisiin metataitoihin, sitä onnistuneemmiksi henkilöstökoulutukset osoittautuvat asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Henkilöstökoulutukset työnantajan tekeminä investointeina ja autonomia oman koulutuspolun suunnittelussa motivoivat sekä sitouttavat asiantuntijoita työhönsä. Henkilöstökoulutus on yksi suurimmista ammatillisen aikuiskoulutuksen ilmenemismuodoista nykypäivänä, jonka takia se on merkittävä tutkimuksen kohde. Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa organisaatioiden henkilöstökoulutusten suunnitteluun, laadun arviointiin ja kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Puolistrukturoidut teemahaastattelut koostuivat kolmesta eri teemasta, joiden aiheina olivat 1) asiantuntijuus, 2) elinikäinen oppiminen ja 3) henkilöstökoulutusten vaikutustekijät. Haastateltavina toimivat neljä korkeakoulutettua asiantuntijaa, jotka työskentelivät yksityisissä yrityksissä, jolloin myös tutkimusrajaus tehtiin kohdistumaan yksityisiin yrityksiin. Kaikilla haastateltavilla asiantuntijoilla oli vähintään kymmenen vuoden kokemus asiantuntijatyöstä. Laadullinen sisällönanalyysi valikoitui tutkimusaineiston analyysimenetelmäksi, jossa tutkimusaineisto käsiteltiin luokittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiantuntijoiden elinikäisen oppimisen kannalta on merkityksellistä, kuinka hyvin henkilöstökoulutuksen sisältö kohtaa asiantuntijoiden työnkuvan. Elinikäinen oppiminen on ehdottoman tärkeää asiantuntijatyössä, eikä nykypäivän työelämässä pärjää ilman oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä. Tutkimustulokset näyttävät, että mitä laajemmin työntekijä saa tukea henkilöstökoulutuksista työssä tarvittaviin alakohtaisiin ja yleisiin metataitoihin, sitä onnistuneemmiksi henkilöstökoulutukset osoittautuvat asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Henkilöstökoulutukset työnantajan tekeminä investointeina ja autonomia oman koulutuspolun suunnittelussa motivoivat sekä sitouttavat asiantuntijoita työhönsä. Henkilöstökoulutus on yksi suurimmista ammatillisen aikuiskoulutuksen ilmenemismuodoista nykypäivänä, jonka takia se on merkittävä tutkimuksen kohde. Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa organisaatioiden henkilöstökoulutusten suunnitteluun, laadun arviointiin ja kehittämiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9203]