Pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistyminen monikansallisen kumppanin avulla : Pk-yritysten johtajien käsityksiä arvon muodostumisesta
Lahtinen, Linnea (2024)
Lahtinen, Linnea
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264666
Tiivistelmä
Pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymisen ymmärtämisen merkitys korostuu, kun globalisaatio on niin mahdollistanut kuin edellyttänytkin niiden kilpailun monikansallisten yritysten kanssa. Tiedettävästi pk-yritysten strategisia vaihtoehtoja rajoittaa resurssien niukkuus, minkä takia ne pyrkivät kansainvälistyessään yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa. Vaikka tämänhetkinen tutkimus tunnistaa, että eri verkostotyypit saattavat luoda pk-yrityksille hyvin erilaista arvoa ja vaikuttaa siten eri tavoin niiden kansainvälistymiseen, suurin osa tutkimuksesta käsittelee verkostoja edelleen yhtenä rakenteena. Tämän tutkimuksen tavoitteena on nostaa esiin, millaista arvoa juuri monikansallisen yrityksen ja pk-yrityksen välinen yhteistyö luo pk-yritykselle kansainvälistymiskontekstissa, kun verkostotyyppinä on yrityskaupan kautta muodostunut suhde. Tutkimustiedon avulla pyritään myös tukemaan pk-yritysten kansainvälistymisstrategian valintaa.
Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimivat verkostoteoria ja teoria arvon yhteisluonnista. Verkostoteoria on yritysten kansainvälistymistä selittävä teoria, jonka mukaan erityisesti pk-yritykset pyrkivät kansainvälistyessään kompensoimaan sisäisten resurssiensa vähäisyyttä muodostamalla kumppanuuksia. Käytännössä suhteessa on kyse osapuolten välisestä resurssien vaihtokaupasta. Tällöin voidaan puhua arvon yhteisluonnista, joka käsittää arvon toimijoiden vuorovaikutuksessa yhteisesti luotuna ilmiönä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin neljää yritysjohtajaa, joilla oli omakohtaista kokemusta pk-yrityksen kansainvälistymisestä monikansallisen kumppanin avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista kävi edeltävän tutkimuksen kanssa yhteneväisesti ilmi, että kumppanuus monikansallisen yrityksen kanssa luo pk-yrityksille monipuolista arvoa. Mielenkiintoista ja erityis-laatuista suhteessa syntyvälle arvolle on sen kaikkivoipainen luonne. Monikansallisen kumppanin kautta tulleilla hyödyillä ja uhrauksilla on voima muuttaa pk-yrityksen liiketoimintaa ja kasvun suuntaa merkittävästikin. Onnistuessaan suhde voi mahdollistaa pk-yritykselle suhteellisen nopean kansainvälistymisen, mutta epäonnistuessaan tuhota sitä. Vaikutusvalta on yhteydessä yrityskaupan luomaan vahvaan siteeseen, päätösvallan siirtymiseen ja kumppaniyritysten kokoeroihin. Jotta pk-yritys voi hyötyä suhteesta, täytyy sillä olla riittävät resurssit suhteen hallintaan.
Tutkimuksen teoreettisena pohjana toimivat verkostoteoria ja teoria arvon yhteisluonnista. Verkostoteoria on yritysten kansainvälistymistä selittävä teoria, jonka mukaan erityisesti pk-yritykset pyrkivät kansainvälistyessään kompensoimaan sisäisten resurssiensa vähäisyyttä muodostamalla kumppanuuksia. Käytännössä suhteessa on kyse osapuolten välisestä resurssien vaihtokaupasta. Tällöin voidaan puhua arvon yhteisluonnista, joka käsittää arvon toimijoiden vuorovaikutuksessa yhteisesti luotuna ilmiönä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin neljää yritysjohtajaa, joilla oli omakohtaista kokemusta pk-yrityksen kansainvälistymisestä monikansallisen kumppanin avulla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksista kävi edeltävän tutkimuksen kanssa yhteneväisesti ilmi, että kumppanuus monikansallisen yrityksen kanssa luo pk-yrityksille monipuolista arvoa. Mielenkiintoista ja erityis-laatuista suhteessa syntyvälle arvolle on sen kaikkivoipainen luonne. Monikansallisen kumppanin kautta tulleilla hyödyillä ja uhrauksilla on voima muuttaa pk-yrityksen liiketoimintaa ja kasvun suuntaa merkittävästikin. Onnistuessaan suhde voi mahdollistaa pk-yritykselle suhteellisen nopean kansainvälistymisen, mutta epäonnistuessaan tuhota sitä. Vaikutusvalta on yhteydessä yrityskaupan luomaan vahvaan siteeseen, päätösvallan siirtymiseen ja kumppaniyritysten kokoeroihin. Jotta pk-yritys voi hyötyä suhteesta, täytyy sillä olla riittävät resurssit suhteen hallintaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]