Onko vanhemman osallistumisella merkitystä lapsen matematiikan oppimisessa?
Jaatinen, Anni (2024)
Jaatinen, Anni
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264646
Tiivistelmä
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli perehtyä vanhempien tapoihin osallistua lapsen matematiikan oppimiseen sekä osallistumisen vaikutuksiin lapsen oppimisessa alakoulun aikana. Vanhempien osallistumista matematiikan opiskeluun on Suomessa tutkittu melko vähän, minkä vuoksi aiheeseen perehtyminen oli tärkeää. Matematiikan oppiminen perustuu siihen, että aikaisemmin opitun tiedon päälle rakennetaan uutta tietoa, mistä johtuen lapsien matematiikan taidoissa saattaa olla isojakin eroja alakoulussa. Vanhempien osallistuminen lapsen opiskeluun on usein seurausta kuvitelmasta, jonka mukaan vanhemmat ajattelevat lapsen hyötyvän heidän avustaan. Avun hyödyllisyydestä ei kuitenkaan ole yksimielisiä tuloksia. Lapsen asenteisiin matematiikkaa kohtaan vaikuttavat ympäristöstä tulevat mielipiteet ja näkökulmat, minkä vuoksi myös vanhemman välittämät asenteet ja kotona yleisesti vallitseva suhtautuminen matematiikkaa kohtaan ovat tärkeitä.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta vertaisarvioidusta artikkelista, jotka haettiin Tampereen yliopiston ANDOR-tietokannasta sekä Education Collection -tietokannasta käyttäen tutkimuskysymyksien kautta määriteltyjä hakusanoja ja asetettuja hakukriteerejä. Haku toteutettiin keväällä 2024 ja lopulliseen tutkimukseen valikoituneet artikkelit sijoittuivat vuosille 2016–2023. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vanhemman osallistuminen voi olla aktiivista tai passiivista. Aktiivista osallistumista on se, kun vanhempi tietoisesti osallistuu lapsen oppimiseen. Passiivisella osallistumisella kuvataan sellaista osallistumista, jota vanhempi ei toteuta tarkoituksellisesti, kuten vanhemman oma suhde matematiikkaan tai hänen odotuksensa lapsen menetykselle. Katsauksen tuloksista voidaan nähdä, että aktiivinen osallistuminen ei tuota positiivisia tuloksia lapsen oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen saattaa olla vanhemman omista matematiikkaan liittyvistä asenteista johtuen joko autonomian kehitystä tukevaa tai kontrolloivaa. Kun vanhemman osallistuminen on kontrolloivaa, tulokset ovat yleensä negatiivisia. Passiivinen osallistuminen tuottaa sekä myönteisiä että kielteisiä oppimistuloksia lapselle, riippuen osallistumisen tyylistä ja sen taustalla vaikuttavista asenteista. Koulujen on siis tärkeää tiedostaa vanhempien merkitys lapsen matematiikan oppimisessa ja ohjata heitä toimimaan niin, että lapsen oppiminen ei vaarannu.
Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta vertaisarvioidusta artikkelista, jotka haettiin Tampereen yliopiston ANDOR-tietokannasta sekä Education Collection -tietokannasta käyttäen tutkimuskysymyksien kautta määriteltyjä hakusanoja ja asetettuja hakukriteerejä. Haku toteutettiin keväällä 2024 ja lopulliseen tutkimukseen valikoituneet artikkelit sijoittuivat vuosille 2016–2023. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vanhemman osallistuminen voi olla aktiivista tai passiivista. Aktiivista osallistumista on se, kun vanhempi tietoisesti osallistuu lapsen oppimiseen. Passiivisella osallistumisella kuvataan sellaista osallistumista, jota vanhempi ei toteuta tarkoituksellisesti, kuten vanhemman oma suhde matematiikkaan tai hänen odotuksensa lapsen menetykselle. Katsauksen tuloksista voidaan nähdä, että aktiivinen osallistuminen ei tuota positiivisia tuloksia lapsen oppimisessa. Aktiivinen osallistuminen saattaa olla vanhemman omista matematiikkaan liittyvistä asenteista johtuen joko autonomian kehitystä tukevaa tai kontrolloivaa. Kun vanhemman osallistuminen on kontrolloivaa, tulokset ovat yleensä negatiivisia. Passiivinen osallistuminen tuottaa sekä myönteisiä että kielteisiä oppimistuloksia lapselle, riippuen osallistumisen tyylistä ja sen taustalla vaikuttavista asenteista. Koulujen on siis tärkeää tiedostaa vanhempien merkitys lapsen matematiikan oppimisessa ja ohjata heitä toimimaan niin, että lapsen oppiminen ei vaarannu.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]