Päiväkodin johtajan työnkuva: Dokumenttianalyysi kunnallisten päiväkodin johtajien kirjallisista työnkuvista
Malkki, Piia (2024)
Malkki, Piia
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404264643
Tiivistelmä
Päiväkodin johtajan työ on merkityksellistä varhaiskasvatuksen laadun kannalta. Varhaiskasvatuksessa tapahtunut muutos sen työvoimapoliittisesta tehtävästä osaksi suomalaista koulujärjestelmää, on heijastunut myös johtajien työhön. Muutokset ovat haastaneet keskijohtoon kuuluvat päiväkodin johtajat, jotka kaipaavat enemmän tukea työlleen. Johtaminen on tavoitteellista toimintaa ja tärkeää myös muutoksen kannalta. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että johtajan työn tehtävät ja velvollisuudet ovat toisinaan epäselviä tai liian laajoja, vaikka perustehtävän tärkeys on selkeä niin johtajien kuin eri sidosryhmien mielestä. Varhaiskasvatuslaissa määritelty perustehtävä toteutetaan pedagogiikan johtamisella, joka voidaan jakaa organisaatiokulttuurin ja henkilöstön osaamisen johtamiseen sekä suppeampaan jaettuun johtajuuteen, jossa yhteisessä oppimisprosessissa rakennetaan työyhteisön tavoitteet ja arvot. Varhaiskasvatussuunnitelman mukaan johtajan vastuulla on toimintakulttuuri ja lapsen tuki. Laki määrittää johtajan kelpoisuuden ja työnantaja päättää työnkuvista, jotka kunta-alan opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen mukaan ovat pohjana työnvaativuuden arvioinnille ja palkkaukselle. Johtajan työtä ohjaa velvoittavien asiakirjojen ja työnkuvan lisäksi paikalliset ohjeistukset ja käsikirjat.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan päiväkodin johtajien kirjallisia työnkuvia. Abduktiivisella eli teoriaohjaavalla dokumenttianalyysilla etsittiin vastauksia kysymyksiin millaisia työnkuvat ovat rakenteeltaan, ja mitkä ovat johtajille määritellyt keskeiset tehtävät, tavoitteet ja vastuut. Tutkimus toteutettiin keräämällä sähköpostitse Suomen kuntien päiväkotien lapsiryhmistä irrotettujen johtajien tai johtajaparien työnkuvia.
Työnkuvissa on eroja, eikä niitä ole kaikilla kunnilla. Työnkuvien rakenteiden keskeisiä osa-alueita olivat taustatiedot työntekijästä tai tehtävästä, tehtävän sisältö sekä vaativuuden arviointi. Analyysin mukaan työnkuvat ovat laajoja ja vastuut keskenään päällekkäisiä sekä niitä on jäsennetty eri tavoilla. Keskeisiksi vastuualueiksi jaoteltiin pedagoginen johtaminen, henkilöstö-, palvelu-, sidosryhmätyö, turvallisuus- ja talousjohtaminen. Vaikka pedagoginen johtaminen oli keskeisessä asemassa työnkuvissa, sitä oli avattu vain vähän. Työnkuvan rakenne ei ollut ratkaiseva vaan sen sisältö ja se, miten niissä oli vastuita avattu. Työnkuvissa oli vain vähän mainintoja lapsen edusta ja normiohjaavien asiakirjojen sisällöt eivät näy kaikissa työnkuvissa suoraan vaan yleisimpinä viittauksina. Tällä tavalla rakennetut työnkuvat vaativat enemmän johtajan ammattitaidolta ja ne ohjaavat vähemmän työn keskeisissä tavoitteissa. The post of an early childhood education and care (ECEC) centre director is significant in terms of the quality of ECEC services. ECEC has moved to become a part of the Finnish school system from a labour force policy task and this change has also been reflected in the director's job description. The changes have been challenging to middle management, who require additional support in their roles. Leadership is a goal-oriented activity and important also in terms of change. Previous studies show that although both the directors and other stakeholders agree that the core duties are important, the role and responsibilities of a director are sometimes unclear or too broad. The primary task defined in legislation governing ECEC, is carried out with pedagogical leadership, which can be divided into management of organisational culture and the knowledge and skills of the workforce, and more focused distributed leadership, where goals and values are developed through the joint learning process. According to the National Core Curriculum, the director is responsible for the operational culture and the support of children's learning challenges. The law determines the director's eligibility, and the employer decides on the job description, which according to the employment and collective agreement of the teaching staff within the municipal sector, is the baseline for evaluating the workload and salary. In addition to the mandatory documents and job description, the director's job scope is guided by local guidance and documentation.
This thesis examines the job descriptions of ECEC centre directors. Abductive, or theory-driven, document analysis was used to seek answers to two questions: how the job descriptions are structured, and what are the key tasks, goals and responsibilities defined for the directors. The research was carried out by collecting job descriptions of administrative ECEC centre directors (individual and job-share posts) from Finnish municipalities electronically.
There were differences in the job descriptions and not all municipalities had them. The key areas of the job description structures were background information about the employee or the task, the content of the task, and the assessment of its demands. According to the analysis, the job descriptions are extensive, and the responsibilities are overlapping and structured in a variety of ways. Key areas of responsibility can be divided into pedagogical leadership and personnel-, service-, stakeholder-, safety- and financial management. Although pedagogical leadership had a central position in the job descriptions, it had not been further elaborated on. The job description content and how responsibilities were elaborated in them was the decisive factor, rather than its structure. Only on a few occasions was there a reference to the well-being of children in the job descriptions, and the contents of the standard-guiding document is not presented clearly in all of them, but mostly as generic references. Job descriptions structured in this way place a higher demand on the professional skills of the director and provide less guidance around the essential job goals.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan päiväkodin johtajien kirjallisia työnkuvia. Abduktiivisella eli teoriaohjaavalla dokumenttianalyysilla etsittiin vastauksia kysymyksiin millaisia työnkuvat ovat rakenteeltaan, ja mitkä ovat johtajille määritellyt keskeiset tehtävät, tavoitteet ja vastuut. Tutkimus toteutettiin keräämällä sähköpostitse Suomen kuntien päiväkotien lapsiryhmistä irrotettujen johtajien tai johtajaparien työnkuvia.
Työnkuvissa on eroja, eikä niitä ole kaikilla kunnilla. Työnkuvien rakenteiden keskeisiä osa-alueita olivat taustatiedot työntekijästä tai tehtävästä, tehtävän sisältö sekä vaativuuden arviointi. Analyysin mukaan työnkuvat ovat laajoja ja vastuut keskenään päällekkäisiä sekä niitä on jäsennetty eri tavoilla. Keskeisiksi vastuualueiksi jaoteltiin pedagoginen johtaminen, henkilöstö-, palvelu-, sidosryhmätyö, turvallisuus- ja talousjohtaminen. Vaikka pedagoginen johtaminen oli keskeisessä asemassa työnkuvissa, sitä oli avattu vain vähän. Työnkuvan rakenne ei ollut ratkaiseva vaan sen sisältö ja se, miten niissä oli vastuita avattu. Työnkuvissa oli vain vähän mainintoja lapsen edusta ja normiohjaavien asiakirjojen sisällöt eivät näy kaikissa työnkuvissa suoraan vaan yleisimpinä viittauksina. Tällä tavalla rakennetut työnkuvat vaativat enemmän johtajan ammattitaidolta ja ne ohjaavat vähemmän työn keskeisissä tavoitteissa.
This thesis examines the job descriptions of ECEC centre directors. Abductive, or theory-driven, document analysis was used to seek answers to two questions: how the job descriptions are structured, and what are the key tasks, goals and responsibilities defined for the directors. The research was carried out by collecting job descriptions of administrative ECEC centre directors (individual and job-share posts) from Finnish municipalities electronically.
There were differences in the job descriptions and not all municipalities had them. The key areas of the job description structures were background information about the employee or the task, the content of the task, and the assessment of its demands. According to the analysis, the job descriptions are extensive, and the responsibilities are overlapping and structured in a variety of ways. Key areas of responsibility can be divided into pedagogical leadership and personnel-, service-, stakeholder-, safety- and financial management. Although pedagogical leadership had a central position in the job descriptions, it had not been further elaborated on. The job description content and how responsibilities were elaborated in them was the decisive factor, rather than its structure. Only on a few occasions was there a reference to the well-being of children in the job descriptions, and the contents of the standard-guiding document is not presented clearly in all of them, but mostly as generic references. Job descriptions structured in this way place a higher demand on the professional skills of the director and provide less guidance around the essential job goals.