”Siniset vilkut simulaattorissa”: Ajoneuvosimulaattori osana hälytysajoneuvonkuljettajakoulutusta
Koivumäki, Marko (2024)
Koivumäki, Marko
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254621
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla hälytysajokoulutusta järjestetään vapaaehtoisissa palokunnissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli myös kartoittaa sitä, miten ajosimulaattori koetaan soveltuvan osaksi vapaaehtoisten palokuntien hälytysajokoulutusta sekä millaisten hälytysajoon liittyvien taitojen ajoharjoitteluun ajosimulaattorilla soveltuu vapaapalokuntalaisten itsensä arvioimana.
Hälytyksen sattuessa on tärkeää, että hälytysajoneuvo pääsee kohteeseen mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti kaikissa keliolosuhteissa ympäri vuoden ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Paloauton joutuminen onnettomuuteen hidastaa avun saamisen perille. Paloauton joutuminen onnettomuuteen vaikuttaa myös pelastustoiminnan luotettavuuteen, mikäli palomies loukkaantuu tai ajoneuvo on poissa käytöstä.
Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui kaksikymmentä henkilöä neljästä eri vapaaehtoisesta palokunnasta. Tutkimus toteutettiin niin, että jokainen tutkittava suoritti tutkimukseen liittyvän ajoharjoittelun oikeaan kuorma-autoon perustuvassa ajosimulaattorissa. Ajoharjoittelun jälkeen tehtiin henkilökohtainen haastattelu, jonka tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin Atlas.ti -ohjelmistolla.
Tutkimuksessa selvisi, että hälytysajoneuvon kuljettamiseen hälytysajotehtävässä vaaditaan yleensä vain ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus ja lupa ajoneuvon kuljettamiseksi palokunnan päälliköltä tai hänen nimeämältään henkilöltä. Palokuntien järjestämien ajokoulutusten pääpaino on ollut lähinnä ajoneuvon käsittelyyn ja ajoneuvon varusteiden käyttämiseen liittyvät harjoittelut. Hälytysajon harjoitteleminen on rajoittunut suljetulle alueelle kuten esimerkiksi ajoharjoitteluun varatulle lentokentälle, jossa ei ole ollut muuta liikennettä.
Haastateltujen henkilöiden vastausten perusteella ajoneuvosimulaattori koettiin soveltuvan osaksi vapaaehtoisten pelastajien hälytysajokoulutusta. Tutkittavat kokivat ajosimulaattorin soveltuvan hälytysajon harjoittelemiseen, sillä hälytysajon harjoitteleminen ei ole mahdollista muun liikenteen seassa sekä ajoharjoittelu simulaattorissa tarjoaa turvallisen harjoitusympäristön hälytysajon riskitilanteiden harjoittelemiseksi. Ajosimulaattorilla tapahtuvan hälytysajoharjoittelun etuna nähtiin myös se, että hälytystehtävään tarvittava ajoneuvokalusto ei kulu tai rikkoonnu.
Hälytyksen sattuessa on tärkeää, että hälytysajoneuvo pääsee kohteeseen mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti kaikissa keliolosuhteissa ympäri vuoden ja kaikkina vuorokaudenaikoina. Paloauton joutuminen onnettomuuteen hidastaa avun saamisen perille. Paloauton joutuminen onnettomuuteen vaikuttaa myös pelastustoiminnan luotettavuuteen, mikäli palomies loukkaantuu tai ajoneuvo on poissa käytöstä.
Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimukseen osallistui kaksikymmentä henkilöä neljästä eri vapaaehtoisesta palokunnasta. Tutkimus toteutettiin niin, että jokainen tutkittava suoritti tutkimukseen liittyvän ajoharjoittelun oikeaan kuorma-autoon perustuvassa ajosimulaattorissa. Ajoharjoittelun jälkeen tehtiin henkilökohtainen haastattelu, jonka tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin Atlas.ti -ohjelmistolla.
Tutkimuksessa selvisi, että hälytysajoneuvon kuljettamiseen hälytysajotehtävässä vaaditaan yleensä vain ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus ja lupa ajoneuvon kuljettamiseksi palokunnan päälliköltä tai hänen nimeämältään henkilöltä. Palokuntien järjestämien ajokoulutusten pääpaino on ollut lähinnä ajoneuvon käsittelyyn ja ajoneuvon varusteiden käyttämiseen liittyvät harjoittelut. Hälytysajon harjoitteleminen on rajoittunut suljetulle alueelle kuten esimerkiksi ajoharjoitteluun varatulle lentokentälle, jossa ei ole ollut muuta liikennettä.
Haastateltujen henkilöiden vastausten perusteella ajoneuvosimulaattori koettiin soveltuvan osaksi vapaaehtoisten pelastajien hälytysajokoulutusta. Tutkittavat kokivat ajosimulaattorin soveltuvan hälytysajon harjoittelemiseen, sillä hälytysajon harjoitteleminen ei ole mahdollista muun liikenteen seassa sekä ajoharjoittelu simulaattorissa tarjoaa turvallisen harjoitusympäristön hälytysajon riskitilanteiden harjoittelemiseksi. Ajosimulaattorilla tapahtuvan hälytysajoharjoittelun etuna nähtiin myös se, että hälytystehtävään tarvittava ajoneuvokalusto ei kulu tai rikkoonnu.