Tekoälyn hyödyntäminen verkkopelien huijauksenestossa
Kunduraci, Ensar (2024)
Kunduraci, Ensar
2024
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244401
Tiivistelmä
Verkkopelaamisen yleistyessä myös huijaukset ovat lisääntyneet häiriten pelaajayhteisöjä ja heikentäen pelaajien kokemusta. Huijauksenesto-ohjelmien kysyntä ja merkitys ovat kasvaneet huomattavasti, kun tarve tehokkaalle suojalle vilpillisiä toimia vastaan on entistäkin suurempaa. Tekoäly tarjoaa ratkaisun huijausten torjuntaan verkkopeleissä analysoimalla dataa ja tunnistamalla poikkeamia pelaajien käyttäytymisessä.
Tämä tutkielma tarkastelee tekoälyn roolia huijausten torjunnassa verkkopeleissä. Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimuskysymykseen: "Millainen rooli tekoälyllä on verkkopelien huijausten torjunnassa?" Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoa on haettu Andorista, Scopuksesta, ACM Digital Librarysta ja Google Scholarista.
Työ käsittelee ensin verkkopelien suosiota ja huijauksia eritellen tyypillisiä huijausmuotoja ja niiden vaikutuksia sekä pelinkehittäjiin että pelaajiin. Seuraavaksi työssä käsitellään huijauksenestomenetelmiä verkkopeleissä keskittyen sekä asiakaspuolen että palvelinpuolen huijauksenestoon. Lopuksi tutkielma syventyy koneoppimisen ja konenäön käyttöön huijauksenestossa eritellen näiden menetelmien toimintaperiaatteita ja niiden tehokkuutta huijauksien tunnistamisessa ja estämisessä.
Kokonaisuutena tutkielma tarjoaa kattavan katsauksen tekoälyn käytöstä huijausten torjunnassa verkkopeleissä. Työn tulokset osoittavat, että tekoälypohjaiset järjestelmät voivat havaita huijausyrityksiä nopeasti ja tehokkaasti. Koneoppiminen ja konenäkö tarjoavat tehokkaita työkaluja huijauksien tunnistamiseen ja estämiseen. Lisäksi tutkielma korostaa jatkuvan kehityksen ja tutkimuksen merkitystä huijauksenestojärjestelmien tehokkuuden parantamisessa.
Tämä tutkielma tarkastelee tekoälyn roolia huijausten torjunnassa verkkopeleissä. Tutkielman tavoitteena on vastata tutkimuskysymykseen: "Millainen rooli tekoälyllä on verkkopelien huijausten torjunnassa?" Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoa on haettu Andorista, Scopuksesta, ACM Digital Librarysta ja Google Scholarista.
Työ käsittelee ensin verkkopelien suosiota ja huijauksia eritellen tyypillisiä huijausmuotoja ja niiden vaikutuksia sekä pelinkehittäjiin että pelaajiin. Seuraavaksi työssä käsitellään huijauksenestomenetelmiä verkkopeleissä keskittyen sekä asiakaspuolen että palvelinpuolen huijauksenestoon. Lopuksi tutkielma syventyy koneoppimisen ja konenäön käyttöön huijauksenestossa eritellen näiden menetelmien toimintaperiaatteita ja niiden tehokkuutta huijauksien tunnistamisessa ja estämisessä.
Kokonaisuutena tutkielma tarjoaa kattavan katsauksen tekoälyn käytöstä huijausten torjunnassa verkkopeleissä. Työn tulokset osoittavat, että tekoälypohjaiset järjestelmät voivat havaita huijausyrityksiä nopeasti ja tehokkaasti. Koneoppiminen ja konenäkö tarjoavat tehokkaita työkaluja huijauksien tunnistamiseen ja estämiseen. Lisäksi tutkielma korostaa jatkuvan kehityksen ja tutkimuksen merkitystä huijauksenestojärjestelmien tehokkuuden parantamisessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]