"No figure at all but the absence of one" : Subliimi, groteski ja liminaalisuus kauhukokemuksen kaksijakoisuuden rakentumisessa Kathe Kojan ruumiskauhuteoksessa The Cipher (1991)
Hänninen, Jarita (2024)
Hänninen, Jarita
2024
Kirjallisuustieteen maisteriohjelma - Master´s Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254582
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni kauhukokemuksen kaksijakoisuutta subliimin, groteskin ja liminaalisuuden käsitteiden kautta Kathe Kojan ruumiskauhuteoksessa The Cipher (1991). Tutkimuksessa huomioni kiinnittyy yksinomaan teoksen sisäisiin kauhukokemuksen representaatioihin. Kohdeteoksessa pariskunta löytää asuinrakennuksensa varastotilan lattiasta elävän aukon. Teoksen edetessä naisen sukupuolielimiä muistut tava elävä aukko valtaa teoksen päähenkilöiden elämät. Kauhukokemuksen kaksijakoisuudella viittaan tässä opinnäytetyössä teoksen tapaan kuvata niin groteskia ruumiskauhua kuin subliimia transsendentaalista kauhuakin. Näitä toisistaan eroavia kauhukokemuksia tarkastelen burkelaisen kauhusubliimin ja kayserilaisen kauhugroteskin käsitteiden kautta.
Esitän, että kohdeteoksen kuvaamat kaksijakoiset kauhukokemukset ovat perustavanlaatuisesti liminaalisia, niiden rakentuessa niin kauhugroteskille kuin kauhusubliimillekin. Liminaalisuuden käsite nousee keskeiseksi ruumiillisuuteen kytkeytyvän kauhugroteskin ja ylevän transsendentaalisen kauhusubliimin välisten erojen ja rajojen tarkastelussa. Liminaalisuuden käsite havainnollistaa kohdeteoksen kuvaaman kaksijakoisen kauhun ambivalenttia ja liikkuvaa luonnetta. Liminaalisuus nousee tutkimuksessani keskeiseksi tutkimuskäsitteeksi myös sikäli, miten sen ilmeneminen kohdeteoksessa toimii kauhukokemuksen synnyttäjänä.
Opinnäytetyössäni tärkeäksi käsitteeksi nousee kristevalainen abjektio, jota hyödynnän groteskin naisruumiil lisuuden tarkastelussa. Naisruumiskytkökset nousevat tässä opinnäytetyössä keskiöön yksinomaan sikäli, miten ne vaikuttavat liminaalisuuden, kauhugroteskin ja kauhusubliimin käsitteisiin. Esitän, että kohdeteoksen keskeinen vagina dentata -myyttiä mukaileva hirviöhahmo toimii naisruumiillisuuden groteskina manifestaa tiona. Väitän, että nais- ja miesruumiillisuuksien välisten erontekojen ja rajojen sekoittumisessa syntyvä limi naalisuus toimii keskeisenä teoksen miespäähenkilön groteskia kauhukokemusta rakentavana tekijänä. Samalla naisruumiskytköksen kautta Hupireikä herättää teoksen naishahmossa groteskin sijasta subliimin kauhun kokemuksia.
Kohdeteoksen tapa kuvata kauhukokemuksen kaksijakoisuutta mahdollistaa erityislaatuisella tavalla subliimin ja groteskin yhtäaikaisen tarkastelun. Tällaista tutkimusta groteskin ja subliimin välisistä yhteyksistä ja risteyksistä ei kotimaisessa kirjallisuudentutkimuksessa ole tehty. Kauhugroteskin ja kauhusubliimin suhdetta tarkastelemalla erityisesti burkelainen kauhusubliimi kytkeytyy uudella tavalla materiaalisuuteen ja ruumiil lisuuteen. Tätä transsendentaalisen subliimin sekoittumista aineelliseen ruumiillisuuteen nimitän opinnäytetyössäni abstraktin ruumiillisuuden paradoksiksi. Väitän, että subliimin käsite kattaa sisäänsä muutakin kuin kriisiytyneen mielen ja siitä käsin operoivan kauhun. Abstraktin ruumiillisuuden paradoksin myötä fyysisyyteen, materiaan ja ruumiillisuuteen nojaava ruumiskauhu mahdollistaa subliimin ja groteskin käsitteiden uudenlaisen lähentymisen.
Esitän, että kohdeteoksen kuvaamat kaksijakoiset kauhukokemukset ovat perustavanlaatuisesti liminaalisia, niiden rakentuessa niin kauhugroteskille kuin kauhusubliimillekin. Liminaalisuuden käsite nousee keskeiseksi ruumiillisuuteen kytkeytyvän kauhugroteskin ja ylevän transsendentaalisen kauhusubliimin välisten erojen ja rajojen tarkastelussa. Liminaalisuuden käsite havainnollistaa kohdeteoksen kuvaaman kaksijakoisen kauhun ambivalenttia ja liikkuvaa luonnetta. Liminaalisuus nousee tutkimuksessani keskeiseksi tutkimuskäsitteeksi myös sikäli, miten sen ilmeneminen kohdeteoksessa toimii kauhukokemuksen synnyttäjänä.
Opinnäytetyössäni tärkeäksi käsitteeksi nousee kristevalainen abjektio, jota hyödynnän groteskin naisruumiil lisuuden tarkastelussa. Naisruumiskytkökset nousevat tässä opinnäytetyössä keskiöön yksinomaan sikäli, miten ne vaikuttavat liminaalisuuden, kauhugroteskin ja kauhusubliimin käsitteisiin. Esitän, että kohdeteoksen keskeinen vagina dentata -myyttiä mukaileva hirviöhahmo toimii naisruumiillisuuden groteskina manifestaa tiona. Väitän, että nais- ja miesruumiillisuuksien välisten erontekojen ja rajojen sekoittumisessa syntyvä limi naalisuus toimii keskeisenä teoksen miespäähenkilön groteskia kauhukokemusta rakentavana tekijänä. Samalla naisruumiskytköksen kautta Hupireikä herättää teoksen naishahmossa groteskin sijasta subliimin kauhun kokemuksia.
Kohdeteoksen tapa kuvata kauhukokemuksen kaksijakoisuutta mahdollistaa erityislaatuisella tavalla subliimin ja groteskin yhtäaikaisen tarkastelun. Tällaista tutkimusta groteskin ja subliimin välisistä yhteyksistä ja risteyksistä ei kotimaisessa kirjallisuudentutkimuksessa ole tehty. Kauhugroteskin ja kauhusubliimin suhdetta tarkastelemalla erityisesti burkelainen kauhusubliimi kytkeytyy uudella tavalla materiaalisuuteen ja ruumiil lisuuteen. Tätä transsendentaalisen subliimin sekoittumista aineelliseen ruumiillisuuteen nimitän opinnäytetyössäni abstraktin ruumiillisuuden paradoksiksi. Väitän, että subliimin käsite kattaa sisäänsä muutakin kuin kriisiytyneen mielen ja siitä käsin operoivan kauhun. Abstraktin ruumiillisuuden paradoksin myötä fyysisyyteen, materiaan ja ruumiillisuuteen nojaava ruumiskauhu mahdollistaa subliimin ja groteskin käsitteiden uudenlaisen lähentymisen.