E-kirjojen käyttö opiskelukontekstissa yliopisto-opiskelijoiden kokemana: Kyselytutkimus
Palo, Siinamari (2024)
Palo, Siinamari
2024
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244508
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tuottaa ajankohtaista tietoa yliopisto-opiskelijoiden e-kirjojen lainaamisesta, lukemisesta ja käytöstä opiskelukontekstissa. Tutkielman tavoitteena on selvittää yliopisto-opiskelijoiden e-kirjojen käytön yleisyyttä, yliopisto-opiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia opintoihin liittyvien e-kirjojen haasteista ja hyödyistä opiskelun näkökulmasta sekä e-kirjoissa tärkeinä pidettyjä ominaisuuksia. Lisäksi selvitetään e-kirjojen löytämiseen ja hankkimiseen hyödynnettäviä väyliä, e-kirjojen lukemiseen käytettäviä laitteita sekä lukuformaattien suosimista.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka välitettiin Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan sekä yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijoille heidän ainejärjestöjensä kautta. Kysely oli avoinna kahtena ajankohtana 7.11.–30.11.2022 sekä 17.01.–09.02.2023. Tuona aikana kyselyyn saapui yhteensä 90 vastausta, joista 88 vastausta hyväksyttiin lopulliseksi tutkimusaineistoksi. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä Excelin taulukoita ja kaavioita että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimustulosten perusteella e-kirjojen lukeminen ja käyttö on yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa yleistä ja suurin osa heistä hankkii e-kirjat käyttöönsä yliopiston kirjaston kautta. E-kirjoja luetaan yleisimmin tietokoneella, sillä siinä on tarpeeksi suuri näyttö ja sitä hyödynnetään opiskeluun muutenkin. E-kirjojen tärkeimpinä ominaisuuksina opiskelijat pitävät mahdollisuutta etsiä tekstistä tiettyjä käsitteitä, mahdollisuutta ladata e-kirja omalle laitteelle sekä mahdollisuutta kopioida ja/tai tulostaa osia tekstistä.
E-kirjojen lukemiseen liittyvinä haasteina opiskelijat kokevat huonon ergonomian, kuten silmien väsymisen, kognitiiviset, kuten keskittymiseen ja hahmottamiseen liittyvät, haasteet sekä tekstin asettumisen näytölle. Tämän lisäksi opiskelijat kokevat e-kirjojen teknisiin ominaisuuksiin, kuten lukuohjelmiin, tietokantoihin ja sivunumerointiin tai sen puuttumiseen, liittyviä haasteita. E-kirjojen hyötyinä opiskelijat kokevat niiden saavutettavuuden ajasta ja paikasta riippumatta, kuljetettavuuden sekä tiedonhakua helpottavan ja nopeuttavan mahdollisuuden etsiä tekstistä tiettyjä käsitteitä.
Lukuformaattien suosimisen osalta lähes puolet vastaajista vastasi lukevansa opiskelutarkoituksessa mielellään vaihdellen sekä painettuja kirjoja että e-kirjoja. Lukuformaatin valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat saatavuus, lukemisen tarkoitus, luettavan tekstin pituus, lukemisen ja/tai käytön koettu helppous, opiskelijan omat luku- ja opiskelutottumukset sekä mieltymykset ja arvot.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka välitettiin Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan sekä yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijoille heidän ainejärjestöjensä kautta. Kysely oli avoinna kahtena ajankohtana 7.11.–30.11.2022 sekä 17.01.–09.02.2023. Tuona aikana kyselyyn saapui yhteensä 90 vastausta, joista 88 vastausta hyväksyttiin lopulliseksi tutkimusaineistoksi. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä Excelin taulukoita ja kaavioita että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimustulosten perusteella e-kirjojen lukeminen ja käyttö on yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa yleistä ja suurin osa heistä hankkii e-kirjat käyttöönsä yliopiston kirjaston kautta. E-kirjoja luetaan yleisimmin tietokoneella, sillä siinä on tarpeeksi suuri näyttö ja sitä hyödynnetään opiskeluun muutenkin. E-kirjojen tärkeimpinä ominaisuuksina opiskelijat pitävät mahdollisuutta etsiä tekstistä tiettyjä käsitteitä, mahdollisuutta ladata e-kirja omalle laitteelle sekä mahdollisuutta kopioida ja/tai tulostaa osia tekstistä.
E-kirjojen lukemiseen liittyvinä haasteina opiskelijat kokevat huonon ergonomian, kuten silmien väsymisen, kognitiiviset, kuten keskittymiseen ja hahmottamiseen liittyvät, haasteet sekä tekstin asettumisen näytölle. Tämän lisäksi opiskelijat kokevat e-kirjojen teknisiin ominaisuuksiin, kuten lukuohjelmiin, tietokantoihin ja sivunumerointiin tai sen puuttumiseen, liittyviä haasteita. E-kirjojen hyötyinä opiskelijat kokevat niiden saavutettavuuden ajasta ja paikasta riippumatta, kuljetettavuuden sekä tiedonhakua helpottavan ja nopeuttavan mahdollisuuden etsiä tekstistä tiettyjä käsitteitä.
Lukuformaattien suosimisen osalta lähes puolet vastaajista vastasi lukevansa opiskelutarkoituksessa mielellään vaihdellen sekä painettuja kirjoja että e-kirjoja. Lukuformaatin valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat saatavuus, lukemisen tarkoitus, luettavan tekstin pituus, lukemisen ja/tai käytön koettu helppous, opiskelijan omat luku- ja opiskelutottumukset sekä mieltymykset ja arvot.