Heteronormatiivisuutta ilmentävien tekijöiden esiintyvyys lasten kuvakirjoissa
Raevuori, Nina (2024)
Raevuori, Nina
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404254563
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää heteronormatiivisuutta ilmentävien tekijöiden esiintyvyyttä lasten kuvakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille niitä tapoja, joilla heteronormatiivisuus voi lasten kuvakirjoissa esiintyä sekä myös yleisesti herättää keskustelua heteronormatiivisuudesta. Tutkimuskysymysten avulla tutkittiin, ilmeneekö tutkittavissa lasten kuvakirjoissa heteronormatiivisuuteen liittyvää sukupuolinormatiivisuutta, stereotyyppisiä sukupuolirooleja, sukupuolittuneita toimintoja, stereotyyppisiä ulkonäön kuvauksia tai heteroseksuaalisuuden normalisointia ilmentäviä tekijöitä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin heteronormatiivisuutta sekä siihen liittyviä käsitteitä, heteronormatiivisuuden ilmentymistä varhaiskasvatuksessa ja koulussa, lastenkirjallisuutta sekä aikaisempia tutkimuksia.Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, eli teoreettinen viitekehys toimi tutkimuksen pohjana. Analyysissä käytetyt yläluokat muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Yläluokiksi valikoitui stereotyyppiset sukupuoliroolit ja sukupuolittuneet toiminnot, heteroseksuaaliset ihmissuhteet, stereotyyppiset ulkonäön kuvaukset sekä sukupuolinormatiivisuus. Aineistona käytettiin Suomessa vuonna 2023 julkaistuja lasten kuvakirjoja, joissa päähenkilöinä olivat ihmiset.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että jokaisessa tutkitussa kuvakirjassa esiintyi joitakin heteronormatiivisuutta ilmentäviä tekijöitä. Suurimpina tekijöinä tutkituista kirjoista esiin nousi sukupuolinormatiivisuus, heteronormatiiviset ydinperheet sekä stereotyyppiset ulkonäön kuvaukset. Kirjoissa esiintyi myös erilaisia sukupuolittuneita toimintoja. Tutkitut lasten kuvakirjat pitivät kaikki osaltaan yllä heteronormatiivista ajattelutapaa ja vahvistivat näkemyksen siitä, etteivät nekään ole tämän ajattelutavan ulottumattomissa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin heteronormatiivisuutta sekä siihen liittyviä käsitteitä, heteronormatiivisuuden ilmentymistä varhaiskasvatuksessa ja koulussa, lastenkirjallisuutta sekä aikaisempia tutkimuksia.Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, eli teoreettinen viitekehys toimi tutkimuksen pohjana. Analyysissä käytetyt yläluokat muodostettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Yläluokiksi valikoitui stereotyyppiset sukupuoliroolit ja sukupuolittuneet toiminnot, heteroseksuaaliset ihmissuhteet, stereotyyppiset ulkonäön kuvaukset sekä sukupuolinormatiivisuus. Aineistona käytettiin Suomessa vuonna 2023 julkaistuja lasten kuvakirjoja, joissa päähenkilöinä olivat ihmiset.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että jokaisessa tutkitussa kuvakirjassa esiintyi joitakin heteronormatiivisuutta ilmentäviä tekijöitä. Suurimpina tekijöinä tutkituista kirjoista esiin nousi sukupuolinormatiivisuus, heteronormatiiviset ydinperheet sekä stereotyyppiset ulkonäön kuvaukset. Kirjoissa esiintyi myös erilaisia sukupuolittuneita toimintoja. Tutkitut lasten kuvakirjat pitivät kaikki osaltaan yllä heteronormatiivista ajattelutapaa ja vahvistivat näkemyksen siitä, etteivät nekään ole tämän ajattelutavan ulottumattomissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]