Varhaisen lukuvalistuksen keinot: Paratekstien funktio Lorulahja-ensikirjassa
Manninen, Saara-Elina (2024)
Manninen, Saara-Elina
2024
Kirjallisuustieteen maisteriohjelma - Master´s Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244517
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan vuonna 2019 julkaistua Lukukeskuksen toteuttamaa Lorulahja-ensikirjaa varhaisen lukuvalistuksen kontekstissa, osana neuvoloissa jaettavaa Lukulahja lapselle -kirjakassiohjelmaa. Tutkimuksessa eritellään kohdeteoksen paratekstuaalisia elementtejä selvittäen niiden suhdetta päätekstiin. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää millaisilla keinoilla ensikirjan paratekstit voivat toimia lukuvalistuksellisena materiaalina. Tutkimuksessa kysytään miten teoksella ja sitä ympäröivällä hankkeella pyritään tavoittamaan kaikki suomalaiset lapsiperheet ja lisäämään ääneen luetun kirjallisuuden määrää perheiden keskuudessa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Tutkimukseni pohjautuu Gérard Genetten teoriaan parateksteistä ja niiden funktiosta fyysisessä kirjassa. Aiheen monitietellisyyden ansiosta tutkimus hyödyntää työkaluinaan parateksti- ja kuvakirjatutkimuksen ohella myös näkökulmia kasvatustieteen kentältä lapsen kielenkehitykseen ja lukutaidon merkitykseen liittyen. Tutkimuksessa tarkastellaan fyysisesti kirjassa ilmenevinä parateksteinä teoksen fyysistä paperista ulottuvuutta, kansia ja kansikuvaa, nimiösivua, esipuheeseen verrattavaa takasisäkannen puheenvuoroa sekä päätekstin yhteyteen sijoitettuja infolaatikoita. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään teoksesta irrallisiin, mutta siihen selkeästi liittyviin ulkopuolisiin parateksteihin, kuten kirjakassin fyysiseen materiaaliin, verkkosivustoon ja uutisointiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukijaa on mahdollista informoida, opastaa ja ohjeistaa laaja-alaisesti paratekstien avulla. Tulokset voidaan jakaa neljään eri funktioon. Ensinnäkin tutkimuskohteeni osalta paratekstien tehtävänä on houkutella samanaikaisesti sekä lapsi- että aikuislukijaa ensikirjan äärelle. Lisäksi paratekstit ohjaavat ja opastavat aikuista lukutoimintaan eli ääneen lukemiseen ja kirjan arkikäyttöön. Kolmas paratekstien tehtävä on kontekstoida teosta laajempaan lukuvalistuksen yhteiskunnalliseen kontekstiin. Neljäs paratekstien funktio on luoda teokselle sellaiset visuaaliset ja kielelliset kehykset, että se puhuttelee mahdollisimman monenlaisia perheitä kulttuurisista ja sosioekonomista lähtökohdista riippumatta.
Avainsanat: paratekstit, Genette, lukuvalistus, lastenkirjallisuus, kuvakirjatutkimus, ensikirja, kuvitus
Tutkimukseni pohjautuu Gérard Genetten teoriaan parateksteistä ja niiden funktiosta fyysisessä kirjassa. Aiheen monitietellisyyden ansiosta tutkimus hyödyntää työkaluinaan parateksti- ja kuvakirjatutkimuksen ohella myös näkökulmia kasvatustieteen kentältä lapsen kielenkehitykseen ja lukutaidon merkitykseen liittyen. Tutkimuksessa tarkastellaan fyysisesti kirjassa ilmenevinä parateksteinä teoksen fyysistä paperista ulottuvuutta, kansia ja kansikuvaa, nimiösivua, esipuheeseen verrattavaa takasisäkannen puheenvuoroa sekä päätekstin yhteyteen sijoitettuja infolaatikoita. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään teoksesta irrallisiin, mutta siihen selkeästi liittyviin ulkopuolisiin parateksteihin, kuten kirjakassin fyysiseen materiaaliin, verkkosivustoon ja uutisointiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukijaa on mahdollista informoida, opastaa ja ohjeistaa laaja-alaisesti paratekstien avulla. Tulokset voidaan jakaa neljään eri funktioon. Ensinnäkin tutkimuskohteeni osalta paratekstien tehtävänä on houkutella samanaikaisesti sekä lapsi- että aikuislukijaa ensikirjan äärelle. Lisäksi paratekstit ohjaavat ja opastavat aikuista lukutoimintaan eli ääneen lukemiseen ja kirjan arkikäyttöön. Kolmas paratekstien tehtävä on kontekstoida teosta laajempaan lukuvalistuksen yhteiskunnalliseen kontekstiin. Neljäs paratekstien funktio on luoda teokselle sellaiset visuaaliset ja kielelliset kehykset, että se puhuttelee mahdollisimman monenlaisia perheitä kulttuurisista ja sosioekonomista lähtökohdista riippumatta.
Avainsanat: paratekstit, Genette, lukuvalistus, lastenkirjallisuus, kuvakirjatutkimus, ensikirja, kuvitus