Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peruskoulun opettajien suhtautuminen Wikipediaan oppilaiden tiedonhaussa

Urvikko, Eerika (2024)

 
Avaa tiedosto
UrvikkoEerika.pdf (804.8Kt)
Lataukset: 



Urvikko, Eerika
2024

Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244342
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma perehtyy Wikipedian käyttöön peruskouluissa. Aihe on ajankohtainen, sillä Wikipedian käyttö kasvaa jatkuvasti. Wikipedia on melkein ylivoimainen lähde peruskouluissa helppokäyttöisyytensä ja käytön laajuuden perusteella. Valtakunnallisesti ei ole selkeää ohjeistusta siitä, miten Wikipediaa saa käyttää peruskouluissa. Opettajien mielipiteet siis määräävät enimmäkseen sen, miten oppilaat saavat käyttää tätä lähdettä omassa tiedonhaussaan. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, miten opettajien asenteet Wikipediasta vaikuttavat heidän ohjeistuksiinsa Wikipedian käytöstä. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta analysoitiin myös, miten hyvin opettajien näkemykset Wikipediasta pitävät paikkaansa.

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan ensisijaisesti peruskoulun opettajien suhtautumista oppilaiden Wikipedian käyttöön. Tutkielma on empiirinen tutkimus, jossa käytettiin myös kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksella selvitettiin, miten Wikipedia toimii, miten siellä esiintyy disinformaatio, miten aihetta on tutkittu aiemmin sekä miten opetussuunnitelma linkittyy Wikipedian käyttöön peruskouluissa. Empiirisellä tutkimuksella vastattiin pääkysymykseen eli siihen, miten peruskoulun opettajat suhtautuvat Wikipediaan oppilaiden tiedonhaussa. Kirjallisuuskatsauksella luotiin pohja sille, mitä empiirisessä tutkimuksessa tutkittiin.

Empiirisessä tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimi täysin strukturoidun ja puolistrukturoidun haastattelun välimuoto. Haastattelu oli kyselylomakkeen muodossa. Haastattelu lähetettiin muutamiin alakouluihin ja yhteen yhtenäiskouluun. Yhteensä vastaajia oli 13, joista yksi oli yläkoulun opettaja ja loput alakoulun opettajia.

Tuloksissa kävi ilmi, että opettajilla on pääpiirteissään samat periaatteet Wikipedian käytölle: sitä saa käyttää harkitusti, mutta se ei saa olla ainoa lähde ja Wikipedian tiedot on tarkistettava muistakin lähteistä. Ongelmina Wikipedian käytössä nähtiin oppilaiden lähdekritiikin puute ja liiallinen tukeutuminen Wikipediaan. Vastauksista nähtiin eroja ylä- ja alakoulujen opettajien vastausten välillä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste