Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monikielisten lasten suomen kielen taitojen tukeminen moninaisessa oppimisympäristössä

Muhamed Gadid, Aisha (2024)

 
Avaa tiedosto
MuhamedGadidAisha.pdf (655.2Kt)
Lataukset: 



Muhamed Gadid, Aisha
2024

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244411
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisin keinoin varhaiskasvatuksessa voidaan tukea monikielisten lasten suomen kielen taitoja moninaisessa oppimisympäristössä. Tutkimuksessa vastataan kysymykseen, miten varhaiskasvatuksen opettajat ja kieli- ja kulttuuriopettajat kokevat monikielisten lasten suomen kielen kehittämisen moninaisessa oppimisympäristössä. Toisessa kysymyksessä vastataan kysymykseen, miten varhaiskasvatuksen opettajat ja kieli- ja kulttuuriopettajat ymmärtävät kielitietoisen varhaiskasvatuksen ja, miten he tuovat sitä näkyville varhaiskasvatuksen ympäristössä. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat ja kieli- ja kulttuuriopettajat vastaavat kysymykseen, millaisin keinoin voidaan tukea monikielisten lasten suomen kieltä moninaisessa oppimisympäristössä.
Tutkimukseen haettiin aineistoa teemahaastattelun avulla. Tutkimus toteutettiin kahden suurehkon kaupungin varhaiskasvatuksessa. Haastatteluun osallistuivat sekä varhaiskasvatuksen opettajia että myös kieli- ja kulttuuriopettajia. Haastatteluja toteutettiin osin etäyhteyksin Microsoft Teamsin kautta ja myös fyysisesti paikan päällä.
Tutkimuksessa varhaiskasvattajat kokivat monikielisyyden rikkautena ja positiivisena asiana. Yhteiskunta nähtiin globalisoituvana ja monikielisyyden yleistyneen. Varhaiskasvatuksen opettajat ja kieli- ja kulttuuriopettajat suhtautuivat lasten monikielisyyteen uteliaasti ja arvostavasti. He tarjosivat erilaisia mahdollisuuksia lasten oman kotikielen kehittämiseen. Kulttuuritietoisuutta oli huomioitu monessa päiväkodissa ja se näkyi etenkin päiväkodin arjessa. Varhaiskasvatuksen opettajat ja kieli- ja kulttuuriopettajat olivat tuoneet tutkimuksessa esille heidän käyttämiään menetelmiä monikielisten lasten kielen tukemisessa. Eniten käytettyjä menetelmiä olivat kuvatuet, laulut ja varhaiskasvattajan kielen mallintaminen.
 
The aim of this study was to investigate how multilingual children's Finnish language skills can be supported in diverse learning environments in early childhood education. The study addresses the question of, how early childhood education teachers and language and culture teachers perceive the development of multilingual children's Finnish language skills in diverse learning environments. In the second question, the answers address how early childhood education teachers understand language awareness in early childhood education and, how they make it visible in the early childhood education environment. In addition, early childhood education teachers and language and culture teachers answered the question of what kind of methods can be used to support this.
Data was collected for a study through theme interviews. The research was conducted in the early childhood education of two larger cities. Both early childhood educators and language and culture teachers participated in the interviews. Some of the interviews were conducted remotely via Microsoft Teams, while others were conducted physically on site.
In the study, early childhood educators saw multilingualism as a richness and a positive aspect. Society was seen as globalizing, and multilingualism was becoming more prevalent. Early childhood educators and language and culture teachers approached children's multilingualism with curiosity and appreciation. They had provided various opportunities for developing children's own native language. Cultural awareness had been taken into account in many daycare centers, and it was particularly evident in the daily life of the daycare center. In the study, early childhood educators and language and culture teachers highlighted the methods they used to support the language of multilingual children. The most commonly used methods were visual aids, songs and modeling of language by the early childhood educator.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste