Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä digitaalisesta kompetenssista ja tulevaisuuden kannalta tärkeästä osaamisesta

Ruuttila, Rasmus (2024)

 
Avaa tiedosto
RuuttilaRasmus.pdf (475.7Kt)
Lataukset: 



Ruuttila, Rasmus
2024

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244483
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen näkemys luokanopettajaopiskelijoilla on omasta digitaalisesta kompetenssistaan sekä millaisen digitaalisen osaamisen he näkevät tärkeänä tulevaisuutta varten. Yhteiskunnan digitalisoituminen koskettaa myös kouluja, joissa digitalisuus on tullut osaksi niin oppilaiden osaamisen tavoitteita, kuin opettajien käytännön toimintaa. Tulevaisuuden opettajat tarvitsevat digitaalista kompetenssia opettaakseen oppilaille tärkeitä taitoja toimia digitaalisten välineiden avulla. Digitaalinen kompetenssi on monitulkintainen käsite, joka sisältää monia näkökulmia teknologian käyttötaitojen lisäksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esiin, millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden digitaalisen osaamisen vaatimukset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien kysymysten muodossa kyselylomakkeella Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla havaittiin, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset digitaalisesta kompetenssistaan olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Tärkeimpinä digitaalisina taitoina tulevaisuutta varten opiskelijat näkivät käytännön digitaalisen osaamisen, tiedon mahdollisuuksista sisällyttää digitaalisuutta opetukseen ja oman asenteen merkityksen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vaikka luokanopettajaopiskelijat näkivät oman digitaalisen kompetenssinsa myönteisesti, on digitaalisen osaamisen kehittämiselle tarvetta tulevaisuudessa. Digitaaliset välineet mahdollistavat monipuolista opetusta, mutta erilaiset ja uudet laitteet haastavat välineiden haltuunottoa kiireisessä arjessa. Digitaalisuuden sisällyttäminen opetukseen vaatii opettajalta tietoisuutta uusista laitteista ja ohjelmistoista sekä taitoa arvioida niiden käyttöä pedagogisesti. Laitteita tulisi osata käyttää sujuvasti, jotta opettaja voi toimia mallina oppilailleen. Laitteiden ja ohjelmistojen käyttäminen vaatii lisäksi kollegiaalista tukea, jonka avulla ideoita ja mahdollisuuksia voidaan jakaa opettajien kesken.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10220]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste