Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä digitaalisesta kompetenssista ja tulevaisuuden kannalta tärkeästä osaamisesta
Ruuttila, Rasmus (2024)
Ruuttila, Rasmus
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244483
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen näkemys luokanopettajaopiskelijoilla on omasta digitaalisesta kompetenssistaan sekä millaisen digitaalisen osaamisen he näkevät tärkeänä tulevaisuutta varten. Yhteiskunnan digitalisoituminen koskettaa myös kouluja, joissa digitalisuus on tullut osaksi niin oppilaiden osaamisen tavoitteita, kuin opettajien käytännön toimintaa. Tulevaisuuden opettajat tarvitsevat digitaalista kompetenssia opettaakseen oppilaille tärkeitä taitoja toimia digitaalisten välineiden avulla. Digitaalinen kompetenssi on monitulkintainen käsite, joka sisältää monia näkökulmia teknologian käyttötaitojen lisäksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esiin, millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden digitaalisen osaamisen vaatimukset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien kysymysten muodossa kyselylomakkeella Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla havaittiin, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset digitaalisesta kompetenssistaan olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Tärkeimpinä digitaalisina taitoina tulevaisuutta varten opiskelijat näkivät käytännön digitaalisen osaamisen, tiedon mahdollisuuksista sisällyttää digitaalisuutta opetukseen ja oman asenteen merkityksen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vaikka luokanopettajaopiskelijat näkivät oman digitaalisen kompetenssinsa myönteisesti, on digitaalisen osaamisen kehittämiselle tarvetta tulevaisuudessa. Digitaaliset välineet mahdollistavat monipuolista opetusta, mutta erilaiset ja uudet laitteet haastavat välineiden haltuunottoa kiireisessä arjessa. Digitaalisuuden sisällyttäminen opetukseen vaatii opettajalta tietoisuutta uusista laitteista ja ohjelmistoista sekä taitoa arvioida niiden käyttöä pedagogisesti. Laitteita tulisi osata käyttää sujuvasti, jotta opettaja voi toimia mallina oppilailleen. Laitteiden ja ohjelmistojen käyttäminen vaatii lisäksi kollegiaalista tukea, jonka avulla ideoita ja mahdollisuuksia voidaan jakaa opettajien kesken.
Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esiin, millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden digitaalisen osaamisen vaatimukset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien kysymysten muodossa kyselylomakkeella Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla havaittiin, että luokanopettajaopiskelijoiden näkemykset digitaalisesta kompetenssistaan olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Tärkeimpinä digitaalisina taitoina tulevaisuutta varten opiskelijat näkivät käytännön digitaalisen osaamisen, tiedon mahdollisuuksista sisällyttää digitaalisuutta opetukseen ja oman asenteen merkityksen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että vaikka luokanopettajaopiskelijat näkivät oman digitaalisen kompetenssinsa myönteisesti, on digitaalisen osaamisen kehittämiselle tarvetta tulevaisuudessa. Digitaaliset välineet mahdollistavat monipuolista opetusta, mutta erilaiset ja uudet laitteet haastavat välineiden haltuunottoa kiireisessä arjessa. Digitaalisuuden sisällyttäminen opetukseen vaatii opettajalta tietoisuutta uusista laitteista ja ohjelmistoista sekä taitoa arvioida niiden käyttöä pedagogisesti. Laitteita tulisi osata käyttää sujuvasti, jotta opettaja voi toimia mallina oppilailleen. Laitteiden ja ohjelmistojen käyttäminen vaatii lisäksi kollegiaalista tukea, jonka avulla ideoita ja mahdollisuuksia voidaan jakaa opettajien kesken.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8935]