"Et aikuinen mukana siellä leikissä on ykkösjuttu": 3–5-vuotiaiden lasten itsesäätely lasten omaehtoisessa leikissä varhaiskasvatuksen opettajien silmin
Talsi, Anni (2024)
Talsi, Anni
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244478
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten ja näkemysten myötä 3–5-vuotiaiden lasten itsesäätelyä lasten omaehtoisessa leikissä. Tutkielmassa halutaan selvittää, miten varhaiskasvatuksessa lasten itsesäätelyn tuen tarve ilmenee omaehtoisen leikin aikana sekä tarkastella, millaisin pedagogisin keinoin varhaiskasvatuksen opettajat sitä tukevat. Tarkoituksena on tuoda esille opettajien subjektiivisia kokemuksia ja toimintatapoja, jotta lapsen itsesäätelyn tuen tarpeen ilmenemistä ja tukemista omaehtoisessa leikissä voidaan tarkastella ja kehittää.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää 3–5-vuotiaiden kanssa työskentelevää tai työskennellyttä varhaiskasvatuksen opettajaa. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin myötä löydettiin kaksi luokkaa itsesäätelyn tuen tarpeen ilmenemisen kuvaamiseksi: fyysinen ilmaisu ja verbaalinen ilmaisu. Pedagogista tuen toimintaa opettajat kuvasivat kolmen luokan kautta: vuorovaikutuksellinen tuki, apuvälineiden hyödyntäminen sekä leikkitilanteen organisointi.
Tutkielman tuloksista ilmenee, että varhaiskasvatuksen opettajat tunnistavat itsesäätelyn merkityksen omaehtoisen leikin onnistumisessa. He kuvailevat itsesäätelyn tuen tarpeen ilmenemistä leikkitilanteissa monipuolisesti lapsen kehollisten ja sanallisten viestien myötä. Kyseisten havaintojen mukaan lapset ilmentävät itsesäätelyn tuen tarvetta siis monin eri tavoin eri voimakkuuksilla, jolloin opettajien mukaan korostuu lapsen tunteminen sekä aikuisen läsnäolon tarpeellisuus. Tulokset osoittavat myös, että opettajilla on useita toimivia pedagogisia keinoja lapsen itsesäätelyn tukemiseksi omaehtoisessa leikissä. Suurin tuki tapahtuu vuorovaikutuksessa, jolloin koko varhaiskasvatustiimin yhteinen näkemys omaehtoisesta leikistä ja siihen liittyvästä aikuisen toiminnasta korostuu. Kokonaisuudessaan opettajien kuvailema pedagoginen toiminta sivusi hyvin tämänhetkistä tutkimustietoa, mikä viittaa siihen, että heillä on hyvinkin ajankohtaista tietotaitoa lapsen itsesäätelyn haasteiden tunnistamiseen ja tukemiseen.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljää 3–5-vuotiaiden kanssa työskentelevää tai työskennellyttä varhaiskasvatuksen opettajaa. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin myötä löydettiin kaksi luokkaa itsesäätelyn tuen tarpeen ilmenemisen kuvaamiseksi: fyysinen ilmaisu ja verbaalinen ilmaisu. Pedagogista tuen toimintaa opettajat kuvasivat kolmen luokan kautta: vuorovaikutuksellinen tuki, apuvälineiden hyödyntäminen sekä leikkitilanteen organisointi.
Tutkielman tuloksista ilmenee, että varhaiskasvatuksen opettajat tunnistavat itsesäätelyn merkityksen omaehtoisen leikin onnistumisessa. He kuvailevat itsesäätelyn tuen tarpeen ilmenemistä leikkitilanteissa monipuolisesti lapsen kehollisten ja sanallisten viestien myötä. Kyseisten havaintojen mukaan lapset ilmentävät itsesäätelyn tuen tarvetta siis monin eri tavoin eri voimakkuuksilla, jolloin opettajien mukaan korostuu lapsen tunteminen sekä aikuisen läsnäolon tarpeellisuus. Tulokset osoittavat myös, että opettajilla on useita toimivia pedagogisia keinoja lapsen itsesäätelyn tukemiseksi omaehtoisessa leikissä. Suurin tuki tapahtuu vuorovaikutuksessa, jolloin koko varhaiskasvatustiimin yhteinen näkemys omaehtoisesta leikistä ja siihen liittyvästä aikuisen toiminnasta korostuu. Kokonaisuudessaan opettajien kuvailema pedagoginen toiminta sivusi hyvin tämänhetkistä tutkimustietoa, mikä viittaa siihen, että heillä on hyvinkin ajankohtaista tietotaitoa lapsen itsesäätelyn haasteiden tunnistamiseen ja tukemiseen.