Alaistaidot osana esimiehen työhyvinvointia
Parkkunen, Jenni (2024)
Parkkunen, Jenni
2024
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244480
Tiivistelmä
Runsaan johtajuustutkimuksen vastinpariksi on alettu tarkastella työntekijöitä ja heidän rooliaan organisaatiossa. Alaisten rooliin liittyvät vahvasti alaistaidot, joiden on sanottu olevan esimiestyön onnistumisen ehto. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alaistaitojen ja esimiehen työhyvinvoinnin välistä suhdetta. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä esimies-alaissuhteesta korostaen alaisen vastuuta työhyvinvoinnista, sillä aiempi tutkimus keskittyy pääasiassa tarkastelemaan esimiehen toimintaa. Esimies-alaissuhdetta käsitellään vaihtosuhteen teorian eli LMX-teorian (leader-member exchange theory) kautta. Tutkimus tukee esimiesten työhyvinvoinnin kehittämistä tarjoamalla tietoa siitä, millaiset alaistaidot ovat esimiehen työhyvinvoinnin kannalta merkityksellisiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltavina oli neljä esimiestehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastateltavaksi valittiin pitkään esimiesasemassa toimineita henkilöitä, jotta tavoitettiin riittävä käsitys alaistaitojen suhteesta työhyvinvointiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan alaistaidot ovat olennainen osa esimiehen työhyvinvointia ja täten mielekäs näkökohta esimiehen työhyvinvoinnin edistämisessä. Ne ovat yhteydessä esimiehen kokemaan stressiin sekä esimiestyön kuormittavuuteen ja mielekkyyteen. Merkityksellisimpiä alaistaitoja esimiehen työhyvinvoinnin kannalta ovat itsensä johtaminen ja yhteistyötaidot. Itsensä johtamiseen kuuluvat itsereflektiotaidot, itseohjautuvuus sekä kehitysorientoituneisuus, jotka edellyttävät kykyä oman toiminnan arviointiin, voimavarojen ja työnteon hallintaa sekä kehittämistarpeiden tunnistamista. Hyvien yhteistyötaitojen perustana ovat hyvät vuorovaikutustaidot sekä roolitietoisuus ja -ymmärrys, joihin liittyy ymmärrys erilaisista rooleista ja niihin liittyvistä vastuista sekä kyky toimia työyhteisössä rakentavasti ja muut huomioiden. Näissä alaistaidoissa ilmenee alaisen vastuu omasta työstä ja hyvinvoinnista, mutta myös työyhteisön hyvinvoinnin tukemisesta.
Tulokset osoittavat, että alaistaitoihin on mielekästä panostaa organisaatiotasolla, sillä ne ovat yhteydessä toiminnan tehokkuuteen esimiehen työhyvinvoinnin kautta. Tuloksista kuitenkin ilmenee, ettei alaistaitojen toteuttaminen esimies-alaissuhteessa esimiehen työhyvinvoinnin edistämiseksi riitä. Alaistaitojen lisäksi vaaditaan työyhteisötaitoja, eikä esimies voi yksinään olla vastuussa työyhteisön hyvinvoinnin edistämisestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltavina oli neljä esimiestehtävissä työskentelevää henkilöä. Haastateltavaksi valittiin pitkään esimiesasemassa toimineita henkilöitä, jotta tavoitettiin riittävä käsitys alaistaitojen suhteesta työhyvinvointiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan alaistaidot ovat olennainen osa esimiehen työhyvinvointia ja täten mielekäs näkökohta esimiehen työhyvinvoinnin edistämisessä. Ne ovat yhteydessä esimiehen kokemaan stressiin sekä esimiestyön kuormittavuuteen ja mielekkyyteen. Merkityksellisimpiä alaistaitoja esimiehen työhyvinvoinnin kannalta ovat itsensä johtaminen ja yhteistyötaidot. Itsensä johtamiseen kuuluvat itsereflektiotaidot, itseohjautuvuus sekä kehitysorientoituneisuus, jotka edellyttävät kykyä oman toiminnan arviointiin, voimavarojen ja työnteon hallintaa sekä kehittämistarpeiden tunnistamista. Hyvien yhteistyötaitojen perustana ovat hyvät vuorovaikutustaidot sekä roolitietoisuus ja -ymmärrys, joihin liittyy ymmärrys erilaisista rooleista ja niihin liittyvistä vastuista sekä kyky toimia työyhteisössä rakentavasti ja muut huomioiden. Näissä alaistaidoissa ilmenee alaisen vastuu omasta työstä ja hyvinvoinnista, mutta myös työyhteisön hyvinvoinnin tukemisesta.
Tulokset osoittavat, että alaistaitoihin on mielekästä panostaa organisaatiotasolla, sillä ne ovat yhteydessä toiminnan tehokkuuteen esimiehen työhyvinvoinnin kautta. Tuloksista kuitenkin ilmenee, ettei alaistaitojen toteuttaminen esimies-alaissuhteessa esimiehen työhyvinvoinnin edistämiseksi riitä. Alaistaitojen lisäksi vaaditaan työyhteisötaitoja, eikä esimies voi yksinään olla vastuussa työyhteisön hyvinvoinnin edistämisestä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9039]