Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meemit tiedonhaunvälineenä - millä tavoin nuoret hyödyntävät meemejä tiedonhaussa?

Kohonen, Silja (2024)

 
Avaa tiedosto
KohonenSilja.pdf (1.109Mt)
Lataukset: 



Kohonen, Silja
2024

Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244380
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa nuorten tapaa hyödyntää̈ meemejä̈ osana tiedonhakuaan sekä sitä, minkälaisena he kokevat meemien ja uutisten välisen suhteen. Tavoitteena on ymmärtää, minkälainen rooli meemeillä on nuorten tiedonhaussa ja ovatko meemit mahdollisesti korvanneet perinteisiä uutismedioita.

Yhä̈ suurempi osa saadusta informaatiosta on nykypäivänä̈ joko kuvan tai videon muodossa. Yksi 2000-luvun suurimmista ilmiöistä̈ on meemit. Meemillä tarkoitetaan yksittäistä kulttuurista sisältöä, joka leviää ihmisten välillä kopioinnin ja matkimisen kautta. Meemit olivat alun perin erilaisten nuoriso- ja alakulttuurien sisäistä viestintää. Nykypäivänä meemien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti ja ne ovat vakiinnuttaneet asemansa osana sosiaalisen median viestintää. Samalla niiden tarkoitusperät ovat kehittyneet. Aikaisemmin pitkälti vain huumoria edustaneet kuvat ovat saaneet uusia nyansseja, ja meemit käsittelevätkin entistä̈ enemmän ajankohtaisia ilmiöitä̈ kommentoiden ja haastaen esitettyjä̈ näkökulmia.

Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena ja alkuperäisen 297 vastauksen joukosta 252 vastausta päätyi analysoitaviksi. Tutkielman ikähaarukaksi muodostui 1994–2003 syntyneet. Kyselylomakkeessa oli mahdollista vastata kaikkiaan 16 erilaiseen kysymykseen, joista 11 oli pakollisia.

Tutkimustulokset osoittavat, että meemit ovat vakiinnuttaneet asemansa osana nuorten tiedonhakua. Meemit koettiin tärkeäksi uutisten ja yhteiskunnallisen keskustelun kannalta, sillä ne tarjoavat helposti lähestyttävän väylän ottaa kantaa ja saada oma ääni kuuluviin. Meemit nähtiin vahvana osana nykyajan kulttuuria ja uskottiin, että ne ovat tulleet jäädäkseen. Uutisia meemit eivät ole vielä korvaamassa, mutta meemeihin suhtauduttiin niin, että ne tarjoavat paljon muutakin kuin vain yksinomaan viihdettä. Meemien koettiin tuovan katsojansa uusien asioiden pariin ja kannustavan perehtymään kuvaamiinsa teemoihin. Meemit myös onnistuivat usein toimimaan ensimmäisenä kosketuspintana ajankohtaisiin asioihin uutisten sijaan. Meemitutkimus pitää sisällään paljon mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, sillä tieteenala on varsin tuore ja aikaisempaa tutkimusta koskien meemejä osana tiedonhakua ei juurikaan ole.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste