”Mua alettiin vaan niinku jotenkin kohtaamaan, siis niinku minuna” : Onnistunut asiakassuhde lastensuojelun tavoitteellisen muutostyön mahdollistajana
Saarela, Milla (2024)
Saarela, Milla
2024
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244330
Tiivistelmä
Tässä laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lastensuojelun sosiaalityöntekijän toimintatapoja onnistuneeseen asiakassuhteeseen sekä tavoitteelliseen muutostyöhön liittyen. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia onnistunutta asiakassuhdetta rakentavia ja ylläpitäviä sekä tavoitteellista muutostyötä tukevia sosiaalityöntekijän toimintatapoja kokemusasiantuntijat tuovat esiin. Teoriaosuudessa tutkimus kontekstoidaan osaksi lastensuojelun yleisiä periaatteita ja palvelujärjestelmää. Lisäksi teoriaosuudessa avataan lastensuojelun tavoitteellista muutostyötä, motivoivaa vuorovaikutusta, kokemusasiantuntijuutta osallisuuden muotona, lastensuojelun suhdeperustaista käytäntöä sekä asiakassuhdetta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena.
Empiirisenä tutkimusaineistona toimii lastensuojelun kehittäjäyhteisö Pesäpuu ry:n neljän kokemusasiantuntijanuoren haastattelut. Aineisto kerättiin Microsoft Teams -sovelluksen välityksellä puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin. Aineisto koostuu haastatteluiden pohjalta litteroidusta tekstistä, jossa tulee esiin onnistuneeseen asiakassuhteeseen ja tavoitteelliseen muutostyöhön liittyviä sosiaalityöntekijän toimintatapoja. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tutkielma pohjautuu tieteenfilosofialtaan fenomenologis-hermeneuttiseen teoreettis metodologiseen tutkimusperinteeseen.
Tutkielma vahvistaa lähtöajatusta siitä, että onnistuneen asiakas-sosiaalityöntekijäsuhteen rakentaminen ja ylläpitäminen on avaintekijä tavoitteellisen muutostyön onnistumisessa ja lapsen edun toteutumisessa. Suhteen rakentamista ja ylläpitämistä raamittavat rakenteelliset reunaehdot ja suhteen kesto. Onnistunut asiakassuhde vaikuttaa elämänmuutoksiin välillisesti ja vähitellen muutosta mahdollistavana tekijänä. Sosiaalityöntekijän toimintatavoilla ja persoonallisella työotteella on iso merkitys lapsen ja nuoren elämäntilanteen edistymisen kannalta. Analyysin tuloksena löytyi neljä sekä onnistuneeseen asiakassuhteeseen että tavoitteelliseen muutostyöhön liittyvää sosiaalityöntekijän toimintatapaa, jotka limittyvät toisiinsa. Onnistunutta asiakassuhdetta rakentavia ja ylläpitäviä toimintatapoja ovat inhimillinen kohtaaminen, läsnäolo, myönteinen lähestymistapa sekä dialoginen vuorovaikutus; tavoitteellista muutostyötä tukevia toimintatapoja ovat yksilöllinen tukeminen, läpinäkyvä työorientaatio, motivointi ja professionaalisuus.
Suhdeperustainen käytäntö näyttäytyy merkityksellisenä lapsen ja nuoren tilanteen edistymisen kannalta – se suuntaa tavoitteellisen muutostyön toteuttamista. Haasteet onnistuneen asiakassuhteen rakentamisessa ja tavoitteellisessa muutostyössä liittävät suhdeperustaisen käytännön toteuttamisen laajempiin yhteiskunnallisiin ja sosiaalipoliittisiin raameihin, jotka kaventavat sosiaalityöntekijöiden mahdollisuuksia toimia suhdeperustaiseen käytännön ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Kokemusasiantuntijoiden näkemysten kuuleminen auttaa kehittämään sosiaalityöntekijän toimintatapoja systemaattisesti, mutta myös suunnittelemaan ja kehittämään palveluita yhteiskunnallisella tasolla. Sosiaalityöntekijä voi olla luomassa vaikuttavampaa lastensuojelutyötä reflektoimalla ja kehittämällä omia toimintatapojaan sekä työnteon perustana olevia arvoja ja eettisiä periaatteita. Yleistyneessä lastensuojelun systeemisessä toimintamallissa yhdistyvät onnistuneen asiakassuhteen rakentamisen ja tavoitteellisen muutostyön elementit. Mallin vaikuttavuutta olisi tärkeä tutkia lasten ja nuorten elämäntilanteiden edistymisen näkökulmasta.
Empiirisenä tutkimusaineistona toimii lastensuojelun kehittäjäyhteisö Pesäpuu ry:n neljän kokemusasiantuntijanuoren haastattelut. Aineisto kerättiin Microsoft Teams -sovelluksen välityksellä puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin. Aineisto koostuu haastatteluiden pohjalta litteroidusta tekstistä, jossa tulee esiin onnistuneeseen asiakassuhteeseen ja tavoitteelliseen muutostyöhön liittyviä sosiaalityöntekijän toimintatapoja. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tutkielma pohjautuu tieteenfilosofialtaan fenomenologis-hermeneuttiseen teoreettis metodologiseen tutkimusperinteeseen.
Tutkielma vahvistaa lähtöajatusta siitä, että onnistuneen asiakas-sosiaalityöntekijäsuhteen rakentaminen ja ylläpitäminen on avaintekijä tavoitteellisen muutostyön onnistumisessa ja lapsen edun toteutumisessa. Suhteen rakentamista ja ylläpitämistä raamittavat rakenteelliset reunaehdot ja suhteen kesto. Onnistunut asiakassuhde vaikuttaa elämänmuutoksiin välillisesti ja vähitellen muutosta mahdollistavana tekijänä. Sosiaalityöntekijän toimintatavoilla ja persoonallisella työotteella on iso merkitys lapsen ja nuoren elämäntilanteen edistymisen kannalta. Analyysin tuloksena löytyi neljä sekä onnistuneeseen asiakassuhteeseen että tavoitteelliseen muutostyöhön liittyvää sosiaalityöntekijän toimintatapaa, jotka limittyvät toisiinsa. Onnistunutta asiakassuhdetta rakentavia ja ylläpitäviä toimintatapoja ovat inhimillinen kohtaaminen, läsnäolo, myönteinen lähestymistapa sekä dialoginen vuorovaikutus; tavoitteellista muutostyötä tukevia toimintatapoja ovat yksilöllinen tukeminen, läpinäkyvä työorientaatio, motivointi ja professionaalisuus.
Suhdeperustainen käytäntö näyttäytyy merkityksellisenä lapsen ja nuoren tilanteen edistymisen kannalta – se suuntaa tavoitteellisen muutostyön toteuttamista. Haasteet onnistuneen asiakassuhteen rakentamisessa ja tavoitteellisessa muutostyössä liittävät suhdeperustaisen käytännön toteuttamisen laajempiin yhteiskunnallisiin ja sosiaalipoliittisiin raameihin, jotka kaventavat sosiaalityöntekijöiden mahdollisuuksia toimia suhdeperustaiseen käytännön ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Kokemusasiantuntijoiden näkemysten kuuleminen auttaa kehittämään sosiaalityöntekijän toimintatapoja systemaattisesti, mutta myös suunnittelemaan ja kehittämään palveluita yhteiskunnallisella tasolla. Sosiaalityöntekijä voi olla luomassa vaikuttavampaa lastensuojelutyötä reflektoimalla ja kehittämällä omia toimintatapojaan sekä työnteon perustana olevia arvoja ja eettisiä periaatteita. Yleistyneessä lastensuojelun systeemisessä toimintamallissa yhdistyvät onnistuneen asiakassuhteen rakentamisen ja tavoitteellisen muutostyön elementit. Mallin vaikuttavuutta olisi tärkeä tutkia lasten ja nuorten elämäntilanteiden edistymisen näkökulmasta.