Ulkomaisten suorien investointien hankinta Kotka-Haminan seudulle elinkeino- ja kehitysyhtiö Cursor Oy:n kautta
Diarra, Mauno (2024)
Diarra, Mauno
2024
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244321
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten Kotka-Haminan seudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Cursor Oy pyrkii hankkimaan ulkomaisia suoria investointeja Kotka-Haminan seudulle, sekä mitkä vetovoimatekijät korostuvat investointien hankinnassa. Lisäksi tarkastellaan sidosryhmien roolia Cursor Oy:n työssä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja analyysimetodina käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden Cursor Oy:n invest in -toiminnan parissa työskentelevän henkilön haastatteluista. Analyysin keskiössä on sidosryhmien rooli seudun markkinoinnissa ja investointien hankinnassa, sekä Kotka-Haminan seudun vetovoimatekijät.
Seudun markkinoinnissa painotetaan vetovoimatekijöitä, joista erityisesti kovat tekijät, kuten saavutettavuus ja infrastruktuuri, nousevat tärkeiksi investointien hankinnassa. Erottautuminen kovien tekijöiden avulla on haastavampaa verrattuna pehmeisiin tekijöihin, kuten työkulttuuriin. Markkinointi kuitenkin keskittyi pääasiassa kovien tekijöiden esilletuomiseen.
Cursor Oy pyrkii markkinointiviestinnän keinoin parantamaan seudun imagoa, mikä tekee seudusta houkuttelevamman potentiaalisille investoijille. Osallistuminen konferensseihin ja tukipalveluiden tarjoaminen investointipäätöksen jälkeen ovat keskeisiä toimenpiteitä tällä saralla. Strateginen markkinointi ja houkuttelevien toimintaympäristöjen tarjoaminen ovat avainasemassa ulkomaisten ja kotimaisten kilpailijoiden haasteiden kohtaamisessa. Työ investointipäätöksen jälkeen jatkuu myös yritysten tukemisena.
Tutkimus tarjoaa perusteellisen katsauksen Cursor Oy:n toimintaan ulkomaisten suorien investointien hankinnassa Kotka-Haminan seudulle. Tutkimus osoittaa, että markkinointiviestintä, laaja yhteistyö paikallisten yritysten ja kuntien kanssa sekä kansallinen ja kansainvälinen verkostoituminen ovat keskeisiä tekijöitä Cursor Oy:n toiminnassa. Lisäksi tiedonvaihto on merkittävä osa sidosryhmien välistä toimintaa. Se tunnistaa investointien hankinnan haasteet, kuten luvitusten ja seudun tunnettavuuden puutteen, mutta myös osoittaa, miten markkinointi voi auttaa näiden haasteiden voittamisessa. Joihinkin haasteisiin ei löydy selviä ratkaisuja, kuten yliopistojen puutteeseen ja vihreän energian saatavuuteen. Yhteenvetona tutkimus syventää ymmärrystä Cursor Oy:n pyrkimyksistä houkutella ulkomaisia investointeja alueelle ja siitä, miten markkinointi voi tukea tätä tavoitetta.
Seudun markkinoinnissa painotetaan vetovoimatekijöitä, joista erityisesti kovat tekijät, kuten saavutettavuus ja infrastruktuuri, nousevat tärkeiksi investointien hankinnassa. Erottautuminen kovien tekijöiden avulla on haastavampaa verrattuna pehmeisiin tekijöihin, kuten työkulttuuriin. Markkinointi kuitenkin keskittyi pääasiassa kovien tekijöiden esilletuomiseen.
Cursor Oy pyrkii markkinointiviestinnän keinoin parantamaan seudun imagoa, mikä tekee seudusta houkuttelevamman potentiaalisille investoijille. Osallistuminen konferensseihin ja tukipalveluiden tarjoaminen investointipäätöksen jälkeen ovat keskeisiä toimenpiteitä tällä saralla. Strateginen markkinointi ja houkuttelevien toimintaympäristöjen tarjoaminen ovat avainasemassa ulkomaisten ja kotimaisten kilpailijoiden haasteiden kohtaamisessa. Työ investointipäätöksen jälkeen jatkuu myös yritysten tukemisena.
Tutkimus tarjoaa perusteellisen katsauksen Cursor Oy:n toimintaan ulkomaisten suorien investointien hankinnassa Kotka-Haminan seudulle. Tutkimus osoittaa, että markkinointiviestintä, laaja yhteistyö paikallisten yritysten ja kuntien kanssa sekä kansallinen ja kansainvälinen verkostoituminen ovat keskeisiä tekijöitä Cursor Oy:n toiminnassa. Lisäksi tiedonvaihto on merkittävä osa sidosryhmien välistä toimintaa. Se tunnistaa investointien hankinnan haasteet, kuten luvitusten ja seudun tunnettavuuden puutteen, mutta myös osoittaa, miten markkinointi voi auttaa näiden haasteiden voittamisessa. Joihinkin haasteisiin ei löydy selviä ratkaisuja, kuten yliopistojen puutteeseen ja vihreän energian saatavuuteen. Yhteenvetona tutkimus syventää ymmärrystä Cursor Oy:n pyrkimyksistä houkutella ulkomaisia investointeja alueelle ja siitä, miten markkinointi voi tukea tätä tavoitetta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]