Vastuuta, vapauksia ja vilpin välttelyä: Sisällönanalyysi suomalaisten yliopistojen tekoälyohjeistuksista
Länkinen, Aleksi (2024)
Länkinen, Aleksi
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404244314
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsittelyssä ovat suomalaisten yliopistojen viralliset ohjeistukset tekoälyn hyödyntämisestä. Suomalaiset yliopistot ovat vastauksena tekoälysovellusten, erityisesti laajojen kielimallien yleistymiseen, luoneet ohjeistuksia, jotka määräävät tekoälyn käytöstä yliopistoyhteisön toiminnassa. Nämä ohjeistukset ovat ilmiönä lähes yhtä tuore kuin kaikkien saatavilla olevat tekoälysovellukset. Tämän takia ohjeistusten erittely on ollut vielä vähäistä tieteellisissä julkaisuissa. Käsillä oleva tutkimus pyrkii täyttämään tätä aukkoa hyödyntäen ajantasaisia ohjeistuksia.
Tutkimuksessa selvitetään, kuinka yliopistojen antamat ohjeistukset eroavat. Samalla tavoitteena on valaista ohjeistuksien samankaltaisuuksia. Eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia on tarkoitus löytää opiskeluun, opetukseen ja tutkimukseen annetuista ohjeista.
Tutkimuksen aineisto koostuu yliopistojen antamista tekoälyohjeistuksista. Aineisto sisältää ohjeistukset jokaisesta suomalaisesta yliopistosta mukaan lukien Maanpuolustuskorkeakoulun ja ruotsinkielisen Åbo Akademin ja Hankenin kauppakorkeakoulun. Tutkimusaineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tätä varten ohjeistukset on jaettu teemoihin tutkimuskysymysten mukaan.
Analyysin pohjalta voidaan todeta, että suomalaiset yliopistot ovat pitkälti samaa mieltä tekoälyn hyödyntämisestä, mutta eroavaisuuksia löytyy pienemmistä yksityiskohdista. Yliopistot ovat yksimielisiä opiskelijan vastuusta, vaaditusta raportoinnista ja akateemisen kirjoittamisen, kuten viittauksen, noudattamisesta. Vaikka kielimallit koetaan hyödyllisinä työkaluina, yliopistot eivät hyväksy niiden käyttämistä tieteellisenä lähteenä
Yliopistojen ohjeistuksista löytyy eroavaisuuksia tekoälyn käytön raportoinnin laadusta ja edellytyksistä kieltää tekoälysovellukset opetuksessa. Näiden lisäksi yliopistojen ohjeistuksissa nostetaan vaihtelevasti esiin tietosuojaa ja yhdenvertaisuutta. Tutkimuksessa tarkastelluista ohjeistuksista vain muutama sisälsi erilliset ohjeet tutkimuksen tekemiseen. Näissä ohjeistuksissa eroavaa on raportoinnin lisäksi tekoälysovellusten hyödyntäminen opinnäytetöiden kypsyysnäytteissä.
Tutkimuksessa selvitetään, kuinka yliopistojen antamat ohjeistukset eroavat. Samalla tavoitteena on valaista ohjeistuksien samankaltaisuuksia. Eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia on tarkoitus löytää opiskeluun, opetukseen ja tutkimukseen annetuista ohjeista.
Tutkimuksen aineisto koostuu yliopistojen antamista tekoälyohjeistuksista. Aineisto sisältää ohjeistukset jokaisesta suomalaisesta yliopistosta mukaan lukien Maanpuolustuskorkeakoulun ja ruotsinkielisen Åbo Akademin ja Hankenin kauppakorkeakoulun. Tutkimusaineistoa analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tätä varten ohjeistukset on jaettu teemoihin tutkimuskysymysten mukaan.
Analyysin pohjalta voidaan todeta, että suomalaiset yliopistot ovat pitkälti samaa mieltä tekoälyn hyödyntämisestä, mutta eroavaisuuksia löytyy pienemmistä yksityiskohdista. Yliopistot ovat yksimielisiä opiskelijan vastuusta, vaaditusta raportoinnista ja akateemisen kirjoittamisen, kuten viittauksen, noudattamisesta. Vaikka kielimallit koetaan hyödyllisinä työkaluina, yliopistot eivät hyväksy niiden käyttämistä tieteellisenä lähteenä
Yliopistojen ohjeistuksista löytyy eroavaisuuksia tekoälyn käytön raportoinnin laadusta ja edellytyksistä kieltää tekoälysovellukset opetuksessa. Näiden lisäksi yliopistojen ohjeistuksissa nostetaan vaihtelevasti esiin tietosuojaa ja yhdenvertaisuutta. Tutkimuksessa tarkastelluista ohjeistuksista vain muutama sisälsi erilliset ohjeet tutkimuksen tekemiseen. Näissä ohjeistuksissa eroavaa on raportoinnin lisäksi tekoälysovellusten hyödyntäminen opinnäytetöiden kypsyysnäytteissä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9000]