Yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia koulun liikuntatunneilla liikkumaan motivoivista tekijöistä
Haapamäki, Jatta (2024)
Haapamäki, Jatta
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234253
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin niitä tekijöitä, jotka motivoivat yläkouluikäisiä oppilaita liikkumaan koulun liikuntatunneilla sekä oppilaiden kokemuksia siitä, millainen on liikkumaan motivoiva liikunnanopettaja. Lisäksi tutkittiin, miten maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kokemukset liikuntatunneilla motivoivista tekijöistä ja motivoivasta liikunnanopettajasta eroavat valtaväestön oppilaiden kokemuksista. Tutkimus toteutettiin yhdessä pirkanmaalaisessa yhtenäiskoulussa ja kohdejoukkona olivat yläkoulun 7.–9. luokan oppilaat.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisten menetelmien keinoin puolistrukturoiduilla yksilö- ja parihaastatteluilla toukokuussa 2023 ja helmikuussa 2024. Tutkimukseen osallistui seitsemän maahanmuuttotaustaista oppilasta ja kuusi valtaväestön oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä, mikä oli osittain teoriaohjaava.
Tutkimustulosten mukaan liikuntatunneilla liikkumaan motivoivia tekijöitä ovat liikuntatunnin ilmapiiri, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja fyysisen pätevyyden kokemukset. Näiden tekijöiden alakategorioiksi muodostuivat positiivinen ilmapiiri, motivoitunut ilmapiiri, yhteistyötaidot ja toisten kohteleminen, kaverit, kannustaminen, taidon osaaminen sekä oppiminen ja kehittyminen.
Oppilaiden kokemusten mukaan liikkumaan motivoiva liikunnanopettaja on ominaisuuksiltaan positiivinen, reilu ja tasapuolinen, helposti lähestyttävä sekä joustava. Liikunnanopettajalla on hyvät vuorovaikutustaidot, jotka ilmenevät kannustamisena, asiallisena kommunikointina sekä kiinnostuneisuutena oppilaista. Motivoivalla liikunnanopettajalla on motivaatio omaa työtään kohtaan sekä hän tukee liikuntatunnin ilmapiiriä. Myös hyvät pedagogiset taidot, kyky kuunnella oppilaiden mielipiteitä sekä liikuntatunteihin panostaminen ovat motivoivan liikunnanopettajan ominaisuuksia.
Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kokemukset liikuntatunneilla motivoivista tekijöistä sekä motivoivasta liikunnanopettajasta eroavat vain vähän valtaväestön oppilaiden kokemuksista. Eroja havaittiin kavereiden merkityksessä liikuntatunneilla työskentelyssä sekä epämotivoiviin lajeihin liitetyissä syissä. Oppilaiden kokemukset motivoivasta liikunnanopettajasta eroavat siinä, onko liikunnanopettaja aidosti kiinnostunut oppilaista ihmisinä ja panostaako opettaja liikuntatunteihin.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisten menetelmien keinoin puolistrukturoiduilla yksilö- ja parihaastatteluilla toukokuussa 2023 ja helmikuussa 2024. Tutkimukseen osallistui seitsemän maahanmuuttotaustaista oppilasta ja kuusi valtaväestön oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä, mikä oli osittain teoriaohjaava.
Tutkimustulosten mukaan liikuntatunneilla liikkumaan motivoivia tekijöitä ovat liikuntatunnin ilmapiiri, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja fyysisen pätevyyden kokemukset. Näiden tekijöiden alakategorioiksi muodostuivat positiivinen ilmapiiri, motivoitunut ilmapiiri, yhteistyötaidot ja toisten kohteleminen, kaverit, kannustaminen, taidon osaaminen sekä oppiminen ja kehittyminen.
Oppilaiden kokemusten mukaan liikkumaan motivoiva liikunnanopettaja on ominaisuuksiltaan positiivinen, reilu ja tasapuolinen, helposti lähestyttävä sekä joustava. Liikunnanopettajalla on hyvät vuorovaikutustaidot, jotka ilmenevät kannustamisena, asiallisena kommunikointina sekä kiinnostuneisuutena oppilaista. Motivoivalla liikunnanopettajalla on motivaatio omaa työtään kohtaan sekä hän tukee liikuntatunnin ilmapiiriä. Myös hyvät pedagogiset taidot, kyky kuunnella oppilaiden mielipiteitä sekä liikuntatunteihin panostaminen ovat motivoivan liikunnanopettajan ominaisuuksia.
Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kokemukset liikuntatunneilla motivoivista tekijöistä sekä motivoivasta liikunnanopettajasta eroavat vain vähän valtaväestön oppilaiden kokemuksista. Eroja havaittiin kavereiden merkityksessä liikuntatunneilla työskentelyssä sekä epämotivoiviin lajeihin liitetyissä syissä. Oppilaiden kokemukset motivoivasta liikunnanopettajasta eroavat siinä, onko liikunnanopettaja aidosti kiinnostunut oppilaista ihmisinä ja panostaako opettaja liikuntatunteihin.