Kipu ja kohtaaminen : Kierukkaa käyttävien kokemukset kierukan asettamisesta ja lääkäreiden rooli kokemuksien muodostumisessa
Lokka, Sara (2024)
Lokka, Sara
2024
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234193
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kierukkaa käyttävien kokemuksia kierukan asettamisesta. Vasta viime vuosina yleiseen keskusteluun ovat nousseet kokemukset kierukan asettamisesta. Keskiössä ovat olleet etenkin toimenpiteen kivuliaisuus ja siitä aiheutuvat mahdolliset komplikaatiot. Tieteellinen tutkimus on valottanut varsin vähän kokemuksia kierukan asettamisesta. Se muodostaakin aukon, johon tämä tutkielma sijoittuu. Tutkimuskysymykseni ovat millaisia kokemuksia kierukan asettamisesta jää ja miten lääkäreiden koetaan suhtautuvan kipuun toimenpiteessä. Tutkimukseni pohjautuu kirjallisuuteen, jossa tutkitaan vuorovaikutusta vastaanottotilanteissa. Hyödynnän tutkimuksessani fenomenologista lähestymistapaa kokemusten muodostumiseen. Erityisen keskeiseksi käsitteeksi valikoitui lääkäri–potilas-suhde.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistona toimii sähköisesti toteuttamani kysely. Kyselyyn vastasi 32 henkilöä. Analyysimenetelmäksi valitsin sisällönanalyysin, ja jaottelin kyselylomakkeen vastaukset ylä- ja alakategorioihin. Potilaiden kokemuksista muodostui kaksi yläkategoriaa, jotka jakautuvat viiteen alakategoriaan. Yläkategoriat ovat hyvät ja huonot kokemukset. Suurimmaksi osaksi vastaajat ovat tyytyväisiä toimenpiteeseen, eli suuremman yläkategorian muodostaa hyvät kokemukset. Tämä yläkategoria jakautuu helpottuneisiin, erityisen hyvin onnistuneisiin ja kivuliaisiin, mutta silti hyviin kokemuksiin. Aineistossa on kuitenkin myös heitä, joiden toimenpide ei ollut sujunut toivotulla tavalla. He muodostavat yläkategorioista jälkimmäisen. Huonot kokemukset jakautuvat erityisen huonoihin ja sivuutettuihin. Erityisen huonoissa kokemuksissa on pelkoa, kipua ja epäonnistunut lääkäri–potilas-suhde. Sivuutetut-kategoriassa potilaat eivät tulleet kohdatuksi ja kipua vähäteltiin. Kokemukset lääkärin suhtautumisesta jakautuvat kahteen kategoriaan: empaattiseen ja välinpitämättömään suhtautumiseen.
Tutkimukseni tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan potilaan kokemuksen muodostumisessa lääkärin suhtautumisella potilaaseen on suuri merkitys. Toimivan lääkäri–potilas-suhteen rakentaminen on siis kriittinen tekijä sekä potilaan että lääkärin tyytyväisyydessä. Empatia on tärkeä osa lääkärin työtä, ja jopa kivuliaasta toimenpiteestä voi jäädä hyvä olo, jos potilasta on kannustettu ja tuettu toimenpiteessä. Tulokseni korostavat sitä, että kierukan asettaminen voi olla joillekin jopa psyykkisesti traumaattinen kokemus. Siksi kivun hoitoon ja tutkimiseen tulisi panostaa nykyistä enemmän.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistona toimii sähköisesti toteuttamani kysely. Kyselyyn vastasi 32 henkilöä. Analyysimenetelmäksi valitsin sisällönanalyysin, ja jaottelin kyselylomakkeen vastaukset ylä- ja alakategorioihin. Potilaiden kokemuksista muodostui kaksi yläkategoriaa, jotka jakautuvat viiteen alakategoriaan. Yläkategoriat ovat hyvät ja huonot kokemukset. Suurimmaksi osaksi vastaajat ovat tyytyväisiä toimenpiteeseen, eli suuremman yläkategorian muodostaa hyvät kokemukset. Tämä yläkategoria jakautuu helpottuneisiin, erityisen hyvin onnistuneisiin ja kivuliaisiin, mutta silti hyviin kokemuksiin. Aineistossa on kuitenkin myös heitä, joiden toimenpide ei ollut sujunut toivotulla tavalla. He muodostavat yläkategorioista jälkimmäisen. Huonot kokemukset jakautuvat erityisen huonoihin ja sivuutettuihin. Erityisen huonoissa kokemuksissa on pelkoa, kipua ja epäonnistunut lääkäri–potilas-suhde. Sivuutetut-kategoriassa potilaat eivät tulleet kohdatuksi ja kipua vähäteltiin. Kokemukset lääkärin suhtautumisesta jakautuvat kahteen kategoriaan: empaattiseen ja välinpitämättömään suhtautumiseen.
Tutkimukseni tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa, joiden mukaan potilaan kokemuksen muodostumisessa lääkärin suhtautumisella potilaaseen on suuri merkitys. Toimivan lääkäri–potilas-suhteen rakentaminen on siis kriittinen tekijä sekä potilaan että lääkärin tyytyväisyydessä. Empatia on tärkeä osa lääkärin työtä, ja jopa kivuliaasta toimenpiteestä voi jäädä hyvä olo, jos potilasta on kannustettu ja tuettu toimenpiteessä. Tulokseni korostavat sitä, että kierukan asettaminen voi olla joillekin jopa psyykkisesti traumaattinen kokemus. Siksi kivun hoitoon ja tutkimiseen tulisi panostaa nykyistä enemmän.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]