Median voimaannuttavat tai lannistavat vaikutukset: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus naiseuden mediavälitteisten representaatioiden vaikutuksista naisten johtajuuspyrkimyksiin
Kuusela, Kiia (2024)
Kuusela, Kiia
2024
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234152
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia naisten mediarepresentaatioilla on naisten tahtoon edetä johtotehtäviin työelämässä. Naiset ovat olleet näkymättömiä johtotehtävissä kautta aikojen. Fyysisen näkymättömyyden lisäksi media välittää mahdollisesti puutteellisia ja täten haitallisia kuvia naiseudesta ja naisjohtajista. Tutkielman tavoitteena onkin nostaa esille naiseuden mediarepresentaatiot ja johtajuuspyrkimykset johtoportaassa esiintyvään epätasa-arvoiseen sukupuolijakaumaan mahdollisesti vaikuttavina tekijöinä. Tutkielman tutkimuskysymys on, millaisia vaikutuksia naiseuden mediavälitteisillä representaatioilla on naisten johtajuuspyrkimyksiin.
Tutkielma sijoittuu feministisen mediatutkimuksen tieteenkentälle, vaikka tutkimusaineistoina hyödynnettiin monitieteistä tutkimusta johtamistutkimuksen alalta. Vielä tarkemmin tutkielma sijoittuu määrällisen tasa-arvotutkimuksen alle, sillä naiseus määritellään biologiaan pohjautuvaksi mitattavaksi muuttujaksi. Aineistot edustavat esimerkiksi psykologian, erityisesti sosiaalipsykologian, kauppatieteiden sekä naistutkimuksen tieteenaloja. Aineistot on kuitenkin kasattu yhteen ja analysoitu mediatutkimuksellisen linssin läpi.
Tutkielma toteutettiin keräämällä yhteen aikaisempaa tutkimusta aiheesta ja tämän jälkeen analysoimalla aineistoja kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineistoiksi valikoitui viisi vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua, joista neljä oli tieteellisiä artikkeleita ja yksi väitöskirja. Kaikki tutkielman aineistot löytyivät Andor-tietokannasta ja olivat englanninkielisiä.
Tutkielman keskeisimmät tulokset toivat esille, että naiseuden mediavälitteisten representaatioiden vaikutukset olivat hyvin vahvasti sidoksissa siihen, millaista representaatio oli luonteeltaan. Stereotyyppisten naiseuden mediarepresentaatioiden havaittiin vaikuttavan negatiivisesti naisten johtajuuspyrkimyksiin, sillä stereotyyppiselle mediasisällölle altistetut naiset raportoivat alhaisempia johtajuuspyrkimyksiä. Vastaavasti vastastereotyyppisten mediarepresentaatioiden havaittiin vaikuttavan positiivisesti naisten johtajuuspyrkimyksiin, sillä vastastereotyyppiselle sisällölle altistetut naiset raportoivat korkeampia johtajuuspyrkimyksiä. Tulokset loivat laajan kuvan naiseuden mediavälitteisten representaatioiden ja johtajuuspyrkimysten välisestä vuorovaikutussuhteesta.
Tutkielma sijoittuu feministisen mediatutkimuksen tieteenkentälle, vaikka tutkimusaineistoina hyödynnettiin monitieteistä tutkimusta johtamistutkimuksen alalta. Vielä tarkemmin tutkielma sijoittuu määrällisen tasa-arvotutkimuksen alle, sillä naiseus määritellään biologiaan pohjautuvaksi mitattavaksi muuttujaksi. Aineistot edustavat esimerkiksi psykologian, erityisesti sosiaalipsykologian, kauppatieteiden sekä naistutkimuksen tieteenaloja. Aineistot on kuitenkin kasattu yhteen ja analysoitu mediatutkimuksellisen linssin läpi.
Tutkielma toteutettiin keräämällä yhteen aikaisempaa tutkimusta aiheesta ja tämän jälkeen analysoimalla aineistoja kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Aineistoiksi valikoitui viisi vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua, joista neljä oli tieteellisiä artikkeleita ja yksi väitöskirja. Kaikki tutkielman aineistot löytyivät Andor-tietokannasta ja olivat englanninkielisiä.
Tutkielman keskeisimmät tulokset toivat esille, että naiseuden mediavälitteisten representaatioiden vaikutukset olivat hyvin vahvasti sidoksissa siihen, millaista representaatio oli luonteeltaan. Stereotyyppisten naiseuden mediarepresentaatioiden havaittiin vaikuttavan negatiivisesti naisten johtajuuspyrkimyksiin, sillä stereotyyppiselle mediasisällölle altistetut naiset raportoivat alhaisempia johtajuuspyrkimyksiä. Vastaavasti vastastereotyyppisten mediarepresentaatioiden havaittiin vaikuttavan positiivisesti naisten johtajuuspyrkimyksiin, sillä vastastereotyyppiselle sisällölle altistetut naiset raportoivat korkeampia johtajuuspyrkimyksiä. Tulokset loivat laajan kuvan naiseuden mediavälitteisten representaatioiden ja johtajuuspyrkimysten välisestä vuorovaikutussuhteesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]