"Me ihmiset ollaan se saatu aikaiseksi ja me ihmiset voidaan se ratkaista": Varhaiskasvatukselle tuotettuja merkityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen
Kainulainen, Veera (2024)
Kainulainen, Veera
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404234145
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat ja ilmastokasvatuksen asiantuntijat antavat varhaiskasvatukselle ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen. Tutkimustehtävää lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta kysymällä 1) Mitkä ilmastokasvatuksen osa-alueet ovat varhaiskasvatuksen opettajien ja ympäristökasvatuksen asiantuntijoiden mielestä tärkeitä ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja siihen sopeutumisen näkökulmasta? ja 2) Mikä on varhaiskasvatuksen opettajien ja ilmastokasvatuksen asiantuntijoiden antama rooli varhaiskasvatukselle kestävämpien elämäntapojen edistämisessä?
Aineisto kerättiin syksyllä 2023 haastattelemalla viittä Vihreä lippu -ohjelmaa noudattavassa päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa ja neljää ympäristökasvatuksen asiantuntijaa. Aineistolle tehtiin abduktiivinen sisällönanalyysi ja se jäsenneltiin tuloksiin hyödyntäen kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin kategorioita.
Tutkimukseen osallistuneet tuottivat varhaiskasvatukselle merkityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen niin nykyhetkessä kuin tulevaisuusperspektiivillä. Hillinnän näkökulmasta tuotettiin enemmän merkityksiä kuin ilmastonmuutokseen sopeutumisen. Varhaiskasvatusta tarkasteltiin sekä yhteiskunnallisena laitoksena, jonka toimintaa on mahdollista kehittää ilmastovastuullisemmaksi, että pedagogisena toimintaympäristönä, jossa tuetaan lapsen kasvua kohti vastuullisemman maailmasuhteen ja kestävämmät elämäntavat omaavaa yksilöä. Osallistujat pitivät tärkeämpänä kasvattamista ilmastoystävälliseen arvomaailman, kuin ilmastonmuutosta käsittelevän tietopohjan luomista. Keskeisenä koettiin lasten luontosuhteen vahvistaminen sekä kiinnittyminen kestävämpään ja vastuullisempaan kulutuskulttuuriin. Kestävämmän elämäntavan omaksumista edistettiin opettelemalla lasten kanssa arjen käytänteitä, jotka auttavat vähentämään ympäristökuormaa. Lisäksi varhaiskasvatukselle tuotettiin mahdollisuuksia edistää kestävämmän elämäntavan omaksumista myös perheissä.
Aineisto kerättiin syksyllä 2023 haastattelemalla viittä Vihreä lippu -ohjelmaa noudattavassa päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa ja neljää ympäristökasvatuksen asiantuntijaa. Aineistolle tehtiin abduktiivinen sisällönanalyysi ja se jäsenneltiin tuloksiin hyödyntäen kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin kategorioita.
Tutkimukseen osallistuneet tuottivat varhaiskasvatukselle merkityksiä ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja siihen sopeutumiseen niin nykyhetkessä kuin tulevaisuusperspektiivillä. Hillinnän näkökulmasta tuotettiin enemmän merkityksiä kuin ilmastonmuutokseen sopeutumisen. Varhaiskasvatusta tarkasteltiin sekä yhteiskunnallisena laitoksena, jonka toimintaa on mahdollista kehittää ilmastovastuullisemmaksi, että pedagogisena toimintaympäristönä, jossa tuetaan lapsen kasvua kohti vastuullisemman maailmasuhteen ja kestävämmät elämäntavat omaavaa yksilöä. Osallistujat pitivät tärkeämpänä kasvattamista ilmastoystävälliseen arvomaailman, kuin ilmastonmuutosta käsittelevän tietopohjan luomista. Keskeisenä koettiin lasten luontosuhteen vahvistaminen sekä kiinnittyminen kestävämpään ja vastuullisempaan kulutuskulttuuriin. Kestävämmän elämäntavan omaksumista edistettiin opettelemalla lasten kanssa arjen käytänteitä, jotka auttavat vähentämään ympäristökuormaa. Lisäksi varhaiskasvatukselle tuotettiin mahdollisuuksia edistää kestävämmän elämäntavan omaksumista myös perheissä.