"Opettaja ja koulu opettavat demokratian peruspiirteitä lapsille ja kertovat tavoista vaikuttaa demokratiassa": Luokanopettajaopiskelijoiden kuvauksia demokratiasta ja demokratiakasvatuksesta
Korhonen, Aatu (2024)
Korhonen, Aatu
2024
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224086
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden demokratiakäsityksiä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miksi suomalaisnuoret ovat taitavia institutionaalisen demokratian mekaanisen tiedon osaamisessa, mutta arvojen, asenteiden ja osallisuuden osalta on selviä puutteita. Tätä problematiikkaa lähdettiin purkamaan demokratiakasvatuksen näkökulmasta käsin. Tutkimuksessa kysyttiin, voiko laadukasta demokratiakasvatusta toteuttaa, jos opettajien demokratiakäsitykset ovat suppeita. Katse tutkimuksessa suuntautui lopulta luokanopettajaopiskelijoihin, tuleviin opettajiin.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 kyselylomakkeella, joka lähetettiin Tampereella opiskeleville luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa. Vastaajien jakauma eri vuosikurssien kesken muodostui erittäin tasaiseksi. Lomakkeella oli kolme avointa kysymystä, joiden avulla demokratiakäsityksiä pyrittiin selvittämään. Aineistoa analysoitiin aikaisempaan tutkimukseen sekä Euroopan neuvoston demokratiakompetensseihin peilaten. Tutkimuksessa jaoteltiin aineisto suppeaa ja laajaa demokratiaa edustaviin vastauksiin.
Aikaisempien demokratiakasvatusta koskevien tutkimusten tulosten mukaisesti tämänkin tutkimuksen tulokset osoittivat opettajaopiskelijoilla olevan melko suppeita käsityksiä demokratiasta. Vain harva vastauksista edusti laajempaa demokratiakäsitystä. Tästä voidaan päätellä, että opettajankoulutuksessa olisi yhä kova tarve korostaa demokratiaa ja demokratiakasvatusta koskevia sisältöjä.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 kyselylomakkeella, joka lähetettiin Tampereella opiskeleville luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 41 opiskelijaa. Vastaajien jakauma eri vuosikurssien kesken muodostui erittäin tasaiseksi. Lomakkeella oli kolme avointa kysymystä, joiden avulla demokratiakäsityksiä pyrittiin selvittämään. Aineistoa analysoitiin aikaisempaan tutkimukseen sekä Euroopan neuvoston demokratiakompetensseihin peilaten. Tutkimuksessa jaoteltiin aineisto suppeaa ja laajaa demokratiaa edustaviin vastauksiin.
Aikaisempien demokratiakasvatusta koskevien tutkimusten tulosten mukaisesti tämänkin tutkimuksen tulokset osoittivat opettajaopiskelijoilla olevan melko suppeita käsityksiä demokratiasta. Vain harva vastauksista edusti laajempaa demokratiakäsitystä. Tästä voidaan päätellä, että opettajankoulutuksessa olisi yhä kova tarve korostaa demokratiaa ja demokratiakasvatusta koskevia sisältöjä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]