Sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen
Markkanen, Johanna (2024)
Markkanen, Johanna
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224104
Tiivistelmä
Sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää sukupuolten tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa. Toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman tekeminen varhaiskasvatuksessa on säädetty velvoittavaksi tasa-arvolaissa vuonna 2023. Varhaiskasvatusyksikön lähijohtaja vastaa sukupuolisensitiivisen kasvatuksen ja tasa-arvosuunnittelun toteutumisesta käytännössä. Sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta ei silti ole Suomessa aiemmin tutkittu johtamisen näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen johtajien käsityksiä sukupuolisensitiivisestä varhaiskasvatuksesta ja johtajan roolista sen toteuttamisessa. Tavoitteena oli myös muodostaa johtajien käsitysten ja tasa-arvosuunnitelmissa kuvattujen johtajan tehtävien perusteella sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen malli.
Tutkimus asettuu kriittisen ja feministisen pedagogiikan tutkimusperinteeseen, ja sillä on emansipatorinen tiedonintressi. Tutkimuksen aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen johtajilta kolmesta kunnasta eläytymismenetelmää hyödyntävän verkkokyselyn avulla (N=19). Täydentävänä aineistona tutkimuksessa käytettiin kuntien ja päiväkotien tasa-arvosuunnitelmien (N=13) johtamiseen liittyviä mainintoja. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja tulosten pohjalta muodostettiin sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen malli.
Tämän tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen johtajat näkevät sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen yksilön oikeutena, yhteisön arvona ja henkilöstön ammattitaitona. Tutkimuksessa muodostettiin johtajien vastausten ja tasa-arvosuunnitelmien johtamiseen liittyvien mainintojen pohjalta sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen malli. Sen viisi osa-aluetta ovat tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana toimiminen, tasa-arvotyön fasilitointi, tasa-arvoisen toimintakulttuurin kehittäminen, tasa-arvoa edistävän pedagogiikan johtaminen ja tasa-arvosuunnittelun prosessijohtaminen.
Sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen mallia on mahdollista hyödyntää johtajien varhaiskasvatuksen tasa-arvotyöhön liittyvässä perehdytyksessä, täydennys-koulutuksessa ja reflektoinnissa. Mallia voi käyttää tukena myös keskustelussa johtajan roolista varhaiskasvatuksen tasa-arvotyössä. Malli tekee näkyväksi sukupuolisensitiivisen varhais-kasvatuksen johtamiseen liittyviä tehtäviä ja vastuita ja mahdollistaa siten niiden jakamisen varhaiskasvatusyksikössä ja sitä kautta sitouttaa koko työyhteisöä yhteisen tasa-arvotavoitteen toteuttamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen johtajien käsityksiä sukupuolisensitiivisestä varhaiskasvatuksesta ja johtajan roolista sen toteuttamisessa. Tavoitteena oli myös muodostaa johtajien käsitysten ja tasa-arvosuunnitelmissa kuvattujen johtajan tehtävien perusteella sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen malli.
Tutkimus asettuu kriittisen ja feministisen pedagogiikan tutkimusperinteeseen, ja sillä on emansipatorinen tiedonintressi. Tutkimuksen aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen johtajilta kolmesta kunnasta eläytymismenetelmää hyödyntävän verkkokyselyn avulla (N=19). Täydentävänä aineistona tutkimuksessa käytettiin kuntien ja päiväkotien tasa-arvosuunnitelmien (N=13) johtamiseen liittyviä mainintoja. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja tulosten pohjalta muodostettiin sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen malli.
Tämän tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen johtajat näkevät sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen yksilön oikeutena, yhteisön arvona ja henkilöstön ammattitaitona. Tutkimuksessa muodostettiin johtajien vastausten ja tasa-arvosuunnitelmien johtamiseen liittyvien mainintojen pohjalta sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen malli. Sen viisi osa-aluetta ovat tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana toimiminen, tasa-arvotyön fasilitointi, tasa-arvoisen toimintakulttuurin kehittäminen, tasa-arvoa edistävän pedagogiikan johtaminen ja tasa-arvosuunnittelun prosessijohtaminen.
Sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen mallia on mahdollista hyödyntää johtajien varhaiskasvatuksen tasa-arvotyöhön liittyvässä perehdytyksessä, täydennys-koulutuksessa ja reflektoinnissa. Mallia voi käyttää tukena myös keskustelussa johtajan roolista varhaiskasvatuksen tasa-arvotyössä. Malli tekee näkyväksi sukupuolisensitiivisen varhais-kasvatuksen johtamiseen liittyviä tehtäviä ja vastuita ja mahdollistaa siten niiden jakamisen varhaiskasvatusyksikössä ja sitä kautta sitouttaa koko työyhteisöä yhteisen tasa-arvotavoitteen toteuttamiseen.