Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Mul on paita ja alhaalla on hame”: Eksistentiaalilauseiden kehitys lapsenkielessä iässä 1;5–3;1

Timisjärvi, Hanna (2024)

 
Avaa tiedosto
TimisjarviHanna.pdf (790.2Kt)
Lataukset: 



Timisjärvi, Hanna
2024

Suomen kielen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Finnish Language
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224053
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee eksistentiaalilauseiden kehitystä lapsenkielessä iässä 1;5–3;1. Tarkastelen aineistossani esiintyviä eksistentiaalilauseita sekä lausetasolla että lapsen keskustelutaidon kehittymisen näkökulmasta. Pääasiallinen huomioni on prototyyppisissä eksistentiaalilauseissa, mutta tutkin myös omistus-, tila- ja ilmiölauseita.
Metodini on lapsenkielen laadullinen tapaustutkimus. Tarkastelen esimerkkilauseita aineistostani ja vertaan niitä lapsenkielen yleisiin kehitysvaiheisiin sekä muiden lapsenkielen seuruututkimusten tuloksiin.
Analyysini tuloksista havaitaan, että lapsi alkaa tuottaa eksistentiaalilauseen kaltaisia yksisanaisia ilmauksia jo esikieliopillisessa vaiheessa iästä 1;5 eteenpäin. Selkeä lauserakenne niihin ilmaantuu noin kahden vuoden iässä, joskin tuolloin kopula jää lauseista vielä lähes kokonaan pois. Olla-verbi tulee säännöllisesti lauseisiin mukaan noin kahden ja puolen vuoden iässä. Kolmevuotiaana lapsi on saavuttanut kieliopin jäsentymisvaiheen, jolloin eksistentiaalilauseita esiintyy enemmän ja niissä on useampia sanoja ja määreitä.
Informanttini käyttää eksistentiaalilauseita puheenaiheenavauksiin jo aineistonkeruun varhaisimmissa vaiheissa. Myös lapselle esitetyt kysymykset tuottavat eksistentiaalilauseita. Oma-aloitteista kerrontaa, joka ei liity puhehetkeen tai meneillään olevaan toimintoon lapsi alkaa tuottaa 3-vuotiaana, mikä vastaa keskustelu- ja kerrontataitojen norminmukaista kehitystä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste