Ympäristövastuu osana työnantajamielikuvaa: Ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan vaikutus työntekijöiden sitoutumiseen
Kivinen, Wenla (2024)
Kivinen, Wenla
2024
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224054
Tiivistelmä
Yritysten välisen kiihtyvän kilpailun myötä työntekijöiden sitouttamisesta on tullut keskeinen haaste yrityksille. Työnantajamielikuvan kehittäminen on noussut yritysten keskeiseksi välineeksi työntekijöiden sitouttamiseksi. Työntekijöiden kasvava tietoisuus globaaleista ympäristöhaasteista on lisännyt heidän arvostustaan työnantajien ympäristövastuullisuutta kohtaan. Nykypäivänä työntekijät hakevat työsuhteelta merkityksellisyyttä ja yhteneviä arvoja työnantajan kanssa. Tämän seurauksena on olennaista tutkia, onko ympäristövastuullisella työnantajamielikuvalla vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka ympäristövastuullinen työnantajamielikuva rakentuu ja millainen vaikutus sillä on työntekijöiden sitoutumiseen. Tutkimuksen kohteena on suomalainen perheyritys Lindström, jonka liiketoiminta keskittyy monipuolisiin tekstiilipalveluihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu työnantajamielikuvaan, sitoutumiseen ja ympäristövastuuseen liittyviin teorioihin. Viitekehyksen avulla tarkastellaan ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan ja työntekijöiden sitoutumisen välisiä suhteita.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluihin valikoitui kolme Lindströmin työntekijää, joilla oli aiempaa kokemusta tutkimuksen keskeisistä käsitteistä. Analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että ympäristövastuullinen työnantajamielikuva vaikutti positiivisesti työntekijöiden sitoutumiseen. Ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan rakentumisessa korostuivat viestintä, mittausjärjestelmät, vastuullisuusraportointi, ympäristöarvot ja työntekijöiden kehittäminen. Ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan kannalta oli olennaista, että yritys viesti konkreettisista toimistaan mittausjärjestelmien tuottaman datan, faktan ja vastuullisuusraportoinnin kautta. Lisäksi yhtenevät ympäristöarvot työnantajan kanssa koettiin edistävän työntekijöiden sitoutumista. Kokonaisuutena Lindströmin ympäristövastuullinen työnantajamielikuva koettiin merkityksellisenä ja se tarjosi mahdollisuuden olla ylpeä työnantajastaan sekä yrityksen tarjoamista palveluista.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka ympäristövastuullinen työnantajamielikuva rakentuu ja millainen vaikutus sillä on työntekijöiden sitoutumiseen. Tutkimuksen kohteena on suomalainen perheyritys Lindström, jonka liiketoiminta keskittyy monipuolisiin tekstiilipalveluihin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu työnantajamielikuvaan, sitoutumiseen ja ympäristövastuuseen liittyviin teorioihin. Viitekehyksen avulla tarkastellaan ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan ja työntekijöiden sitoutumisen välisiä suhteita.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla pyrittiin syventämään ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluihin valikoitui kolme Lindströmin työntekijää, joilla oli aiempaa kokemusta tutkimuksen keskeisistä käsitteistä. Analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että ympäristövastuullinen työnantajamielikuva vaikutti positiivisesti työntekijöiden sitoutumiseen. Ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan rakentumisessa korostuivat viestintä, mittausjärjestelmät, vastuullisuusraportointi, ympäristöarvot ja työntekijöiden kehittäminen. Ympäristövastuullisen työnantajamielikuvan kannalta oli olennaista, että yritys viesti konkreettisista toimistaan mittausjärjestelmien tuottaman datan, faktan ja vastuullisuusraportoinnin kautta. Lisäksi yhtenevät ympäristöarvot työnantajan kanssa koettiin edistävän työntekijöiden sitoutumista. Kokonaisuutena Lindströmin ympäristövastuullinen työnantajamielikuva koettiin merkityksellisenä ja se tarjosi mahdollisuuden olla ylpeä työnantajastaan sekä yrityksen tarjoamista palveluista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]