"Guess how you breathe in?": The communication structures of peer support amongst autistic children in small group discussions
Mankinen, Senja (2024)
Mankinen, Senja
2024
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2024-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202404224014
Tiivistelmä
Autism spectrum disorder has recently been an important topic for research since the prevalence of autism spectrum is rising. More and more researchers focus on the competencies of autistic people and want to make the society and interactions easier to participate for all the people involved. This study examined the communication structures and the ways in which autistic children support others in group discussions. The analysis was made using conversation analysis, which is an in-depth analysis of dialogues. The participants of this study were nine Finnish children (7–10 years old). The children attended school with special support. The data consisted of videos from group discussions, which were based on a methodology called Idea Diary that fosters social interactions in classroom environments. In idea diary sessions the children shared their thoughts and interests.
The results of this study show that the children were capable of recognizing situations where other people needed support in interactions and co-regulated in ways which often supported the conversation and helped either the child in need of help or the teacher to understand the issue. The turns that the children took while someone else was presenting their diary were categorized and the responses were marked down as well. The children made questions and comments to the child presenting their diary which enhanced participation for example by helping the child to tell more information about their notes on the diary.
This is an article based Master’s thesis including the article and a reflective summary. The summary includes additional examples from the data and reflections on the project. Autisminkirjo on ollut viime aikoina tärkeä tutkimuskohde, sillä sen yleisyys on ollut kasvussa. Lisäksi kansainvälisessä tutkimuksessa on keskitytty yhä enemmän autisminkirjolla olevien henkilöiden kykyihin sekä pyritty muokkaamaan yhteiskunnasta ja vuorovaikutuksista yhä avoimempia ja lähestyttävämpiä kaikille ihmisille. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin keskustelurakenteisiin ja tapoihin, joilla autisminkirjolla olevat lapset tukevat toisia ryhmäkeskusteluissa. Analyysimenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysia, joka on syväluotaava dialogien analyysimenetelmä. Tutkimukseen osallistui yhdeksän suomalaista lasta (7–10-vuotiaita). Lapset olivat erityisen tuen piirissä. Aineisto koostui ryhmäkeskusteluista kuvatuista videoista. Ryhmäkeskustelut toteutettiin hyödyntäen Ideapäiväkirja-metodia, joka tukee luokkahuoneessa tapahtuvaa sosiaalista vuorovaikutusta. Ideapäiväkirjan piirihetkillä lapset jakoivat ajatuksiaan ja mielenkiinnonkohteitaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat lasten tunnistavan vuorovaikutustilanteita, joissa toiset tarvitsivat apua ja he tukivat toiminnallaan toisia tarjoten apua joko toisille lapsille tai opettajalle. Puheenvuorot, joita lapset ottivat toisen lapsen esitellessä päiväkirjaansa, luokiteltiin eri kategorioihin ja niiden saamat vastaukset kirjattiin myös ylös. Lapset esittivät kysymyksiä ja kommentteja päiväkirjaansa esittelevälle lapselle tukien samalla osallisuutta, esimerkiksi auttamalla päiväkirjan esittelijää kertomaan laajemmin päiväkirjamerkinnöistään.
Tämä työ on artikkeligradu sisältäen artikkelin ja reflektiivisen tiivistelmän. Tiivistelmä sisältää muun muassa lisäesimerkkejä aineistosta ja projektin reflektointia.
The results of this study show that the children were capable of recognizing situations where other people needed support in interactions and co-regulated in ways which often supported the conversation and helped either the child in need of help or the teacher to understand the issue. The turns that the children took while someone else was presenting their diary were categorized and the responses were marked down as well. The children made questions and comments to the child presenting their diary which enhanced participation for example by helping the child to tell more information about their notes on the diary.
This is an article based Master’s thesis including the article and a reflective summary. The summary includes additional examples from the data and reflections on the project.
Tutkimuksen tulokset osoittivat lasten tunnistavan vuorovaikutustilanteita, joissa toiset tarvitsivat apua ja he tukivat toiminnallaan toisia tarjoten apua joko toisille lapsille tai opettajalle. Puheenvuorot, joita lapset ottivat toisen lapsen esitellessä päiväkirjaansa, luokiteltiin eri kategorioihin ja niiden saamat vastaukset kirjattiin myös ylös. Lapset esittivät kysymyksiä ja kommentteja päiväkirjaansa esittelevälle lapselle tukien samalla osallisuutta, esimerkiksi auttamalla päiväkirjan esittelijää kertomaan laajemmin päiväkirjamerkinnöistään.
Tämä työ on artikkeligradu sisältäen artikkelin ja reflektiivisen tiivistelmän. Tiivistelmä sisältää muun muassa lisäesimerkkejä aineistosta ja projektin reflektointia.